۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
بیمکو:

بهبود قوی بازار تانکر نیاز به زمان دارد

بیمکو می گوید: بازار ضعیف تقاضای تانکر و از طرف دیگر رشد ظرفیت ناوگان به معنی طولانی تر شدن بحران خواهد بود.
کد خبر: ۸۱۷۶۰

به گزارش گروه بین الملل مانا بیمکو در تحلیل بازار تانکر با اشاره به اینکه سطح پایین تقاضا در بازار تانکر وهم چنین رشد ظرفیت ناوگان، می تواند طولانی تر شدن بحران را به همراه داشته باشد، نوشت: با توجه به افت بیشترنرخ کرایه حمل در سال جاری میلادی، نمی توان انتظار شرایط مطلوب برای بازار تانکر به ویژه تانکر حمل نفت خام را داشت. 

 براساس گزارشی که دربیست وچهارم ماه آگوست سال جاری میلادی منتشرشد، میانگین درآمد نفتکش های غول پیکر، تانکرهای سوئزماکس و افراماکس درسال جاری میلادی به ترتیب بر روی شش هزار و 797 دلار،11 هزار و 337 دلار و ده هزار و 438 دلار می ایستد. افزون براین میانگین درآمد تانکرحمل مشتقات نفتی شامل LR2(خلیج آمریکا- ژاپن)، 1LR (خلیج آمریکا-ژاپن)، MR وهندی سایز به ترتیب به هشت هزار و961 دلار، شش هزار و 965 دلار، هشت هزار و 741 دلار و پنج هزار و 239 دلار میرسد. 

بهبود قوی بازار تانکر نیاز به زمان دارد

ناگفته نماند، درآمد معادل اجاره زمانی (TCE) یک ساله نفتکش غول پیکر از 27 هزار و 750 دلار در ماه نوامبر سال گذشته به 19 هزاردلار درماه ژوئن سال جاری میلادی افت کرد. نکته قابل توجه اینکه، براساس برآورد بیمکو نرخ اجاره زمانی 23 هزار و 700 دلار برای پوشش هزینه های عملیاتی و سرمایه ای لازم است.

این گزارش ادامه داد: واردات فزاینده نفت خام چینی (رشد 5.8 درصد در طول شش ماه نخست سال جاری میلادی) موجب بهبود تقاضای تانکر نفت خام شد، اما قطعا کافی نیست، چرا که عناصر دیگری بازار را در مسیر مختلفی هدایت می کنند.

عرضه

استمرارشرایط نامطلوب بازارسبب شده است مالکان نگاهی جدی تر را به معضل ظرفیت مازاد داشته باشند، درحال حاضر بیمکو انتظار دارد 19 میلیون DWT ظرفیت تانکر حمل نفت خام اوراق شود، رقمی که حکایت از روند افزایشی در مقایسه با 13 میلیون DWT اوراق شده درماه می سال جاری دارد.

علاوه براین بیمکو پیش بینی می کند، دومیلیون و 500 هزار DWT ظرفیت تانکرحمل مشتقات نفتی به یاردهای اوراق فرستاده شود، رقمی که حاکی از روند افزایشی در مقایسه با یک میلیون و 500 هزار میلیون DWT اوراق شده درماه می سال جاری است. اما با این وجود انتظار می رود از فعالیت بازار اوراق کاسته شود، چرا که به دنبال افزایش تقاضا درشش ماه دوم سال جاری میلادی بازار نرخ کرایه حمل جان دوباره خواهد گرفت، درنتیجه مالکان ترجیح می دهند کمتر شناورها را به یاردهای اوراق بفرستند.

ناگفته نماند علیرغم اینکه قیمت اوراق فولاد درحال حاضر بالا هستند وهزینه ای درحدود 17 میلیون دلار را بر دوش مالک یک فروند نفتکش غول پیکر خواهد گذاشت، اما این عامل تعیین کننده شیب صعودی و یا نزولی بازار اوراق نیست، بلکه شرایط نرخ کرایه حمل و درآمد روند بازار را مشخص می کنند.

لازم به ذکراست: درطول شش ماه نخست سال جاری میلادی،13 میلیون و 100 هزار DWT ظرفیت تانکر حمل نفت اوراق شده است. ازسوی دیگر، درطول هفت ماه نخست سال جاری میلادی یک میلیون و 800 هزار DWT ظرفیت تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف مهمان یاردهای اوراق بودند.

به دنبال فعالیت گسترده بازار اوراق، رشد ناوگان ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون بسیار ناچیز بوده است. به طوریکه ظرفیت ناوگان تانکرهای حمل نفت خام درماه آگوست سال جاری میلادی نسبت به ابتدای سال جاری میلادی روند کاهشی 0.2 درصد را به نمایش گذاشت. از طرف دیگر، ظرفیت ناوگان تانکرحمل مشتقات نفتی کثیف درهفت ماه نخست سال جاری میلادی روند افزایشی 1.7 درصد را تجربه کرده است.

نکته مهم دیگر اینکه، پیش بینی بیمکو برای کل سال جاری میلادی، رشد 0.8 درصد ظرفیت ناوگان تانکرهای حمل نفت خام و 2.4 درصد تانکرهای حمل مشتقات نفتی است.

پس از اینکه بازارسفارش ساخت تانکرهای حمل نفت خام به طورشگفت آوری درشش ماه نخست سال جاری میلادی ازخود فعالیت نشان داد، اما درماه ژوئن درسکوت مطلق فرو رفت، به طوریکه حتی یک معامله هم به روی کاغذ نیامد. آنچه مسلم است اینکه، صنعت کشتیرانی باید تنور بازاراوراق تانکرهای حمل نفت خام را درسال 2019 داغ نگاه دارد، تا اینکه از بدترشدن عدم توازن عرضه و تقاضا جلوگیری شود.

از آنجائیکه بازارسفارش ساخت تانکرحمل مشتقات نفتی شاهد سطح پایینی از فعالیت بود، چشم اندازعرضه بهتری را می توان برای آن متصور بود، به عبارت دیگر بازارسفارش ساخت به گونه ای رقم خورد که روند افزایشی تقاضا و بهبود بازار خنثی نشود.

آمار و ارقام از ابتدای ماه آگوست نشان می دهد، طی سال گذشته رشد ناوگان به طور چشم گیری کاهش یافته است. ناوگان تانکرهای حمل نفت خام و مشتقات نفتی به ترتیب رشد 0.7 و 0.8 درصد را به نمایش گذاشتند.

چشم انداز

برای مشاهده رشد قوی و پایدار تقاضا باید سر را به سمت شرق سوئز چرخاند، جاییکه روند جابجایی نفت خام به طورمستمر مثبت و فزاینده است. اما ازآن طرف اگربه سمت غرب سوئز نگاهی بیندازیم، بازار تقاضا پرفراز و نشیب و ناپایدار است.

شایان ذکراست: به دنبال فصل تعمیر پالایشگاه ها در ماههای سپتامبر و اکتبر، بهبود کوتاه مدت نرخ کرایه حمل بعید به نظر میرسد.

درادامه این گزارش هم چنین آمده است: براساس شواهدی که در بازار روایات می شود، حق بیمه قابل توجهی برای اجاره بلند مدت کشتی هایی که مجهزبه اسکرابرها هستند در مقایسه با کشتی های بدون اسکرابر اعمال خواهد شد. درحال حاضر قرارداد نرخ کرایه حمل دو فروند نفتکش غول پیکر مجهز به اسکرابر که درسال آینده تحویل داده می شود، بر روی 35 هزار دلار در روز برای بازه زمانی سه ساله درحال فیکس شدن است. درحالیکه نرخ کرایه حمل 24 هزار دلار در روز برای کشتی ها بدون اسکرابر به روی کاغذ می آید.

آژانس بین المللی انرژی IEA پیش بینی می کند، شاهد رشد تقاضای یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام در روز درسال جاری و سال آینده باشیم که نسبت به یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز درسال 2017 روند کاهشی را نشان می دهد.

بیمکو پیش بینی می کند درشش ماه دوم سال جاری میلادی، نرخ کرایه حمل نسبت به سطح بسیاری پایینی که تاکنون شاهد آن بودیم، حرکت روبه بالا را در پیش خواهد گرفت. تقاضای فصلی منجر به بهبود نرخ کرایه حمل بازاردر سه ماهه سوم و به ویژه سه ماهه چهارم سال جاری میلادی خواهد شد. اما با این وجود اگر بخواهیم شاهد درآمد قوی در بازار تانکرهای حمل نفت خام باشیم، باید صبوری پیشه کنیم، این مسئله نیاز به زمان دارد، چرا که در حال حاضر سایه ظرفیت مازاد بسیار سنگین بر بازار حاکم است.

این گزارش در پایان نوشت: اگر رشد تقاضا افزایش نیابد، توازن عرضه و تقاضا می تواند وضعیت بدتری را درسال 2019  نیز به نمایش گذارد، چرا که ظرفیت ناوگان می تواند 2.5 درصد رشد داشته باشد، مگراینکه از آن طرف روند گسترده اوراق ادامه داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار