۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
بر اثر آتش سوزی

25هزار هکتار از نیزارهای تالاب هورالعظیم از بین رفت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: تاکنون 25هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم بر اثر حریق گسترده و بی سابقه از بین رفته است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۷۵۱

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه این آتش سوزی به رغم تلاش های گسترده و دامنه دار بالگردها و هواپیماهای آتش نشان نیروی هوافضای سپاه همچنان ادامه دارد افزود: برآورد شده 25هزار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم به خاکستر تبدیل شده است.

وی ازآتش سوزی گسترده که گفته می شود عمدی بوده است به عنوان یک ابر بحران زیست محیطی که آثار و پیامدهای منفی آن بسیاری از روستاها و شهرهای همجوار بخصوص کلانشهر اهواز را دربرگرفته یاد کرد و افزود: تاکنون چندین کانون آتش سوزی در این تالاب مهار شده است ولی حریق در بخش هایی تا عمق 20کیلومتری تالاب همچنان شعله ور است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: طرف عراقی تاکنون کمترین مشارکت را در عملیات مهار حریق در این تالاب نداشته است و این مسئله می تواند یکی از دلایل ادامه این حریق باشد.

حاجی زاده با اشاره به اینکه با گذشت 52 روز از شعله ور شدن حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم هی بارقه امیدی بر مهار این جریق متصور نیست افزود: با این وجود دست از تلاش برای غلبه بر این حریق برنداشته ایم.

شایان ذکر است رئیس جمهوری چندی پیش وزارت امورخارجه را مامور پیگیری حریق در تالاب بین المللی هورالعظیم از طریق دیپلماسی و رایزنی های سیاسی با کشور همسایه (عراق) کرد.

این حریق ، سهمگین ترین آسیب زیست محیطی بر پیکر تالاب هورالعظیم که در دهه های اخیر حال و روز خوشی نداشته است محسوب می شود.

تاکنون بیش از 250 نفر از ساکنان روستاها و شهرهای مرزی و غرب خوزستان به علت استنشاق دود ناشی از این آتش سوزی در مراکز درمانی بستری شدند ضمن آنکه معیشت ساکنان همجوار این تالاب با مخاطرات جدی روبرو شده است.

حدود دو سوم از مساحت 300 هزار هکتاری تالاب هورالعظیم در خاک عراق و یک سوم آن در خاک ایران است.

در چهار دهه اخیر تالاب هورالعظیم مورد دست اندازی ، اکتشاف متعدد نفت و گاز از سوی دو کشور، استفاده گسترده از سلاح شیمیایی توسط نیروهای بعثی عراق علیه رزمندگان اسلام و مین گذاری جای جای آن توسط متجاوزان بعثی بوده است.

در سال های اخیرنیز بخش های خشکیده این تالاب که نفس های آن به شماره افتاده است به کانون های ریزگردها تبدیل شده است.

حقابه این تالاب که از رودخانه کرخه و سرریز رودخانه دجله تامین شده به کمتراز 50درصد رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار