۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
مدیر کل بنادر و دریانوردی بوشهر:

افزایش 11 درصدی عملکرد بندر بوشهر/ اسکله کانتینری نگین بزودی افتتاح می شود

افزایش 11 درصدی عملکرد بندر بوشهر/ اسکله کانتینری نگین بزودی افتتاح می شود
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از افزایش یازده درصدی عملکرد چهار ماهه نخست بندر بوشهر نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
کد خبر: ۸۱۷۳۵
سیاوش ارجمندزاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه حجم تخلیه و بارگیری در چهارماه نخست سال جاری در بندر بوشهر رقم یک میلیون و سیصد و ده هزار تن را نشان می دهد از افزایش یازده درصدی عملکرد این بندر نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و خاطر نشان ساخت: این روند افزایشی در دیگر بنادر استان بوشهر نیز مشهود بوده است.
وی در این باره افزود: شاخص های عملکردی تخلیه و بارگیری در بندرگناوه به عدد 47 هزار و 726 تن رسیده که نسبت به چهارماه نخست سال گذشته شصت و دو درصد افزایش را نشان می دهد.
به گفته ارجمند زاده در بندر خارگ نیز حجم تخلیه و بارگیری 40 میلیون و 563هزار و 554 تن اعلام شده که بیانگر رشد دو درصدی در این بندر است.
وی آمار تخلیه و بارگیری در بندر عسلویه را 10 میلیون و 593 هزار و 454 تن اعلام کرد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر همچنین در خصوص میزان تخلیه و بارگیری کانتینر از بنادر این استان عنوان کرد: در چهار ماه نخست سال جاری در بندر بوشهر سی و چهار هزار و چهارصد و پنجاه و دو TEU، در بندر گناوه هفتصد و بیست و چهار TEU و در بندر عسلویه چهل و هشت هزار و یکصد و بیست و یک TEU تخلیه و بارگیری شده است.
ارجمند زاده در ادامه سخنان خود به وضعیت مجتمع بندری نگین اشاره کرد و در این باره گفت: نخستین اسکله کانتینری 50 هزار تنی مجتمع بندری نگین در بوشهر با 90 میلیارد ریال اعتبار مهیای بهره برداری است.
 وی با بیان اینکه ساخت این اسکله در مجتمع بندری نگین بعنوان نخستین اسکله احداثی کانتینری کشور توسط بخش خصوصی صورت می گیرد از افتتاح قریب الوقوع آن خبر داد و تصریح کرد: با افتتاح این پروژه امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت تا 50 هزار تن در اسکله کانتینری مجتمع بندری نگین بوشهر فراهم می شود.
ارجمندزاده اشاره ای نیز به پروژه لایروبی پای اسکله کانتینری این مجتمع بندری داشت و از پیشرفت 70 درصدی آن سخن گفت و زمان اتمام آن را تا دو ماه آینده اعلام کرد.
این مقام مسئول در این باره عنوان کرد: با اجرای پروژه لایروبی اسکله کانتینری مجتمع بندری نگین که با 30 میلیارد ریال اعتبار آغاز شده عمق پای این اسکله به 12 متر افزایش می باید.
به گفته ارجمند زاده برای انجام پروژه لایروبی یکهزار و 500 میلیاد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که طی آن پنج میلیون و هفتصد هزار متر مکعب عملیات لایروبی انجام می شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به یکی دیگر از پروژه های مهم توسعه ای در مجتمع بندری نگین اشاره کرد و گفت: برای برق رسانی به جزیره نگین راه اندازی یک نیروگاه کوچک گازی با سرمایه گذاری 270 میلیارد ریالی در دست اقدام است.
ارجمندزاده افزود: می توانیم به این وسیله سهم قابل توجهی از مصرف برق را از روی دوش برق شهر برداریم و همچنین در شرایطی که پیک مصرف در بندر نداریم بخش مازاد برق را در اختیار برق شهری قرار دهیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر در ارتباط با جاده دسترسی مجتمع بندری نگین نیز اظهار داشت: جاده دسترسی نگین به بزرگراه بوشهر-برازجان از طریق جاده شیف ایجاد شده است که ارتباط مستقیم بندر نگین را از این طریق به بزرگراه بوشهر برازجان فراهم می آورد.
وی همچنین از احداث یک جاده دسترسی به موازات جاده شیف به نگین خبر داد و گفت: پس از این، جاده فعلی از نگین به بزرگراه، تعمیر و تقویت خواهد شد تا از این طریق مسیر نگین به بزرگراه به صورت چهار بانده قابلیت دسترسی به مجتمع بندری نگین را داشته باشد.
ارجمند زاده همچنین افزود: با ایجاد زیرساخت‌های آب، برق، گاز و تلفن و لایروبی و تعمیق کانال دسترسی به دنبال جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سایر طرح های توسعه مجتمع بندری نگین خواهیم بود.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با هوشمند سازی بندر بوشهر نیز با بیان اینکه هم اکنون کارگروه هوشمند سازی بندر بوشهر با عضویت کارشناسان متخصص تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: این کارشناسان در حوزه های آی تی (شبکه، سخت افزار و نرم افزار)، عملیات دریایی و بندری، ایمنی و دیگر متخصصین بخش های فنی در حوزه های مختلف با تمرکز بر بحث صرفه جویی انرژی و مانیتورینگ تجهیزات به صورت فعال در حال تعریف و ارزیابی پروژه های کوچک هوشمندسازی در بندر هستند.
وی ارتباط با دانشگاه ها را یکی از جنبه های مهم هوشمند سازی بنادر دانست و عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به تعامل خوب انجام شده، کارگروه هوشمندسازی دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه آزاد به بندر معرفی شده اند به همین جهت بازدیدهایی به جهت آشنایی با فعالیت ها و زیرساخت های بنادر استان بوشهر برای اعضای کمیته دانشگاه ها انجام شده است.
ارجمند زاده در بخش پایانی اظهارات خود به صادرات از بنادر استان بوشهر به قطر اشاره کرد و در این باره گفت: باتوجه به وجود زیرساخت های مناسب دریایی و بندری در بنادر بوشهر، دیر و بوالخیر و بدلیل کوتاهی مسافت این بنادر با قطر میزان قابل توجهی صادرات کالا به صورت روزانه از این بنادر به  قطر ارسال می شود.
وی افزود: امیدواریم با توجه به میزبانی قطر در جام جهانی 2022 میزان صادرات به این کشور از بنادر استان بوشهر افزایش یابد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار