۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴

وزارت خارجه مامور پیگیری مهار حریق در تالاب هورالعظیم شد

وزارت خارجه مامور پیگیری مهار حریق در تالاب هورالعظیم شد
مدیرکل مدیریت بحران استاندار خوزستان گفت: با دستور رئیس جمهوری، وزارت امور خارجه کشورمان مامور پیگیری مهار حریق در تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۷۳۱

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: دکتر روحانی رئیس جمهوری از وزارت امور خارجه خواسته است موضوع را از طریق دولت عراق پیگیری و آن را ملزم کند در مهار آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم که بیش از 50 روز است ادامه دارد مشارکت کند.

وی ضمن ابراز نگرانی از ادامه این حریق که در بیش از 30هزار هکتار از نیزارهای تالاب هورالعظیم گسترش یافته است، افزود: طرف عراقی تاکنون هیچگونه مشارکتی در مهار حریق در تالاب هورالعظیم انجام نداده است و صرفا ایران در مهار حریق وارد عمل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه آتش سوزی در بخش عراقی این تالاب آسیب های زیست محیطی زیادی برای شهروندان خوزستانی داشته است افزود: با وجود 50 روز تلاش بالگردها و هواپیماهای آتش نشان نیروی هوافضای سپاه، حریق در بسیاری از کانون های تالاب با شدت و ضعف ادامه دارد.

حاجی زاده افزود: تاکنون بیش از 250 شهروند خوزستانی بر اثر استنشاق دود ناشی از این آتش سوزی در بیمارستان ها بستری شدند این در حالی است که هر روز دود ناشی از این آتش سوزی شهرها و روستاهای همجوار تالاب را بشدت آزار می دهد.

وی گفت: مرحله چهارم عملیات مهار آتش در تالاب هورالعظیم از طریق هوایی در حال انجام است.

حاجی زاده گفت: در حال حاضر مسئله رهاسازی آب از رودخانه کرخه برای مرطوب کردن تالاب به علت کمبود آب منتفی است.

دکترعیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور دو هفته پیش در بازدید هوایی از چند کانون آتش سوزی در این تالاب ، از این آتش سوزی به عنوان یک بحران زیست محیطی یاد کرد و خواستار مشارکت طرف عراقی برای مهار این حریق گسترده شد.

شایان ذکر است، آتش سوزی محدود از دهم تیرماه در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم شروع شد ولی به علت وزش باد  شدید ، بسرعت گسترش یافت.

مهار آتش سوزی از طریق هوایی در مرحله نخست توسط دو فروند بالگرد و یک هواپیمای آبپاش متعلق به نیروی هوافضای سپاه انجام شد ولی به فاصله چند روز آتش دوباره زبانه کشید و هم اکنون هیچ چشم اندازی برای مهار کامل این آتش سوزی به چشم نمی خورد.

دو سوم از تالاب 300 هزار هکتاری هورالعظیم درخاک عراق و یک سوم در خاک جمهوری اسلامی ایران واقع شده است.

این تالاب در چهار دهه اخیر تحت تاثیر دست اندازی انسانی ، اکتشاف نفت ، مین گذاری و استفاده گسترده از سلاح شیمیایی توسط صدام معدوم علیه رزمندگان اسلام با مشکلات زیست محیطی مواجه بوده است.

گفته می شود بخش های خشکیده تالاب هورالعظیم به کانون های داخلی ریزگردها تبدیل شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار