۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

سفارشات ساخت جهانی و آنان که همچنان با قدرت و سرعت می تازانند!

سفارشات ساخت جهانی و آنان که همچنان با قدرت و سرعت می تازانند!
با وجود کاهش میزان سفارشات ساخت کشتی در سطح جهان همچنان سه کشور یونان، چین و ژاپن حدود نیمی از سفارشات را به خود اختصاص داده اند در نتیجه بررسی روند تغییر سفارشات ساخت در این کشورها می تواند راوی خوبی برای داستان تحولات جریان ورود کشتی های جدید به بازار جهانی باشد.
کد خبر: ۸۱۷۲۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، اگرچه میزان سفارشات ساخت جهانی در سال‌های اخیر کاهش یافته و سرعت سفارشات کم شده و تحویل‌ها به سطح پایداری رسیده است، این روند برای همه کشورها یکسان نیست. به عبارت دیگر، سهم سفارشات ساخت یونان، چین و ژاپن به سرعت در حال افزایش است. در این گزارش به بررسی تحولات کشورهای عمده مالک کشتی در این زمینه می‌پردازیم.
 
تحلیل// سفارشات ساخت جهانی و آن ها که همچنان با قدرت و سرعت می تازانند!
 

نگاهی گذرا به سفارشات ساخت
سفارشات ساخت جهانی در ماه‌های اخیر به روند رو به پایین خود بازگشته است و در اول ژوئیه 2018 به 3533 فروند کشتی با مجموع تناژ ناخالص 139.6 میلیون رسید. این امر هم از سفارشات محدودتر و هم از خروجی ثابت یاردهای کشتی‌سازی ناشی می‌شد که در پایین‌ترین سطح از سال 2004 تاکنون قرار گرفت. در حال حاضر سه کشور پیشروی مالک کشتی (بر حسب کل تناژ ناخالص)، یونان، ژاپن و چین، به طور کل سهم خود را افزایش داده‌اند. این سه کشور که در اول ژوئیه 2018 سهم 45 درصدی از سفارشات ساخت را در اختیار داشتند در سال 2011 سهم 30 درصدی داشتند. با وجود این، روند توسعه این سه کشور بسیار متفاوت است.

درام یونانی
مالکان یونانی بیشترین سهم را از سفارشات ساخت جهانی از سال 2007 تا 2015 داشته‌اند اما این سهم با 11 درصد کاهش از منظر تناژ ناخالص در ابتدای ژوئیه 2018 به 233 فروند کشتی با مجموع 15.5 میلیون تناژ ناخالص رسید. این امر اولاً ناشی از کاهش سفارش ساخت فله‌برهای یونانی می‌شود که از تناژ ناخالص 14.2 میلیونی در آغاز سال 2015 (سهم 15 درصدی از سفارشات فله‌برهای جهانی) به تناژ ناخالص 4.1 میلیونی در ابتدای ژوئیه 2018 (10 درصد از کل) رسید.

پیچ و تاب شگفت انگیز!
سهم مالکان چینی از سفارشات ساخت که در سه ماهه دوم سال 2017 به اوج خود یعنی 19 درصد رسید، برای حدود یک دهه روند رو به رشد داشته است. این موضوع عموماً با سفارشات چشمگیر دوره‌ای فله‌برها محقق شده است مثلا در سال 2016 سفارشات واله‌ماکس‌های چین سهم 74 درصدی از قراردادهای ساخت فله‌برهای جهانی را از آن خود کرد. با این وجود، اخیراً سهم مالکان چینی در لیست سفارشات کاهش یافته است. به علت سفارشات کمتر و روند تحویل ثابت، حجم تناژ سفارشات مالکان چینی از 29.3 میلیون تناژ ناخالص در آغاز سال 2017 به 22.1 میلیون تناژ ناخالص در آغاز ژوئیه 2018 کاهش یافت یعنی تنها سهم 16 درصدی از کل سفارشات جهانی را در اختیار گرفت.

ویژگی اصلی دیگر سفارش‌دهندگان
در مقابل، مالکان ژاپنی اکنون بیشترین سهم از لیست سفارشات ساخت جهانی را دارند که شامل 431 فروند کشتی با تناژ ناخلص 25.6 میلیون یعنی 18 درصد از کل تناژ سفارش شده می‌شود. در سال 2015، این سهم تقریباً دو برابر شد و از هفت درصد به 13 درصد رسید که ناشی از سفارش داخلی این کشور بود. با وجود اینکه از آن پس قراردادها کمتر شد، خیلی از کشتی‌ها با مهلت تحویل طولانی مدت تر سفارش شدند و در هر دو سال 2016 و 2017 مالکان ژاپنی حجم کمتری از سفارشات خود را به نسبت مالکان چینی و یونانی تحویل گرفتند. در نتیجه نقش ژاپن در لیست سفارشات ساخت کندتر کاهش یافت (10 درصد از آغاز سال 2017 بر حسب تناژ ناخالص در مقایسه با 16 درصد کاهش جهانی).
در نتیجه با وجود افت سفارشات ساخت در جهان، روند تحولات در کشورهای عمده سفارش‌دهنده بسیار متفاوت از یکدیگر است. اخیراً سهم مالکان یونانی و چینی کاهش یافته و در عین حال ژاپنی‌ها در حال حاضر بیشترین سهم را در این زمینه دارند. با توجه به اینکه این سه کشور حدود نیمی از لیست سفارشات ساخت را به خود اختصاص داده‌اند، روند تحولات این سه کشور در کلیت سفارشات ساخت جهانی نقش اصلی را ایفا می‌کند.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار