۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

جدیدترین تحولات بازار کانتینری تشریح شد

جدیدترین تحولات بازار کانتینری تشریح شد
آلفالاینر در تحلیل هفتگی بخش کشتیرانی کانتینری زوایای مختلف بازار، تغییر و تحولات خطوط سرویس دهی و همچنین بازار تحویل شناور را شرح داد
کد خبر: ۸۱۷۱۷

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود در ابتدا اشاره ای به افت قیمت سهام کشتیرانی OOIL داشت و نوشت: پس از اینکه روند تجارت سهام شرکت کشتیرانی OOIL هنگ کنگ در تاریخ هفدهم ماه جاری پس از یک مدت تعلیق دوباره از سرگرفته شد، این کشتیرانی افت شدیدی را در قیمت سهام خود تجربه کرد، چنانچه در بیست و یکم ماه جاری بر روی 48.70 دلار هنگ کنگ HDK بسته شد، رقمی که حکایت از افت 41 درصد درمقایسه با قیمت ثبت شده 82.55 HDK پیش از تعلیق فعالیت دارد.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

این گزارش ادامه داد: شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک خبر از ضرر مالی خالص 85 میلیون دلار در سه ماهه دوم سال جاری میلادی داد، اما بخش تجارت اقیانوسیه این کشتیرانی شاهد بهبود در آمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک EBITDA از 481 میلیون دلار سه ماهه نخست سال جاری میلادی به 674 میلیون دلار در سه ماه دوم سال جاری میلادی بود.

علیرغم اینکه سطح سودآوری در سه ماهه دوم سال جاری میلادی از دیدگاه مدیر عامل مرسک رضایت بخش و قابل قبول نبود، اما این کشتیرانی موفق به کاهش ضررهای عملیاتی شد. این امر عمدتا از طریق کاهش ظرفیت خطوط سرویس دهی محقق شد، به گونه ای که بر طبق آلفالاینر، میانگین ظرفیت کشتیرانی دانمارک افت حدود دو درصد را در طول سه ماه دوم به نمایش گذاشته است.

ناگفته نماند حجم جابه جایی کلی مرسک روند افزایشی 5.6 درصد را درسه ماهه دوم سال جاری میلادی به همراه داشت، روندی که به کمک ارتقای بهره گیری ظرفیت و جایگاه سهام بازار آمده است.

این کشتیرانی دانمارکی هم چنین اعلام کرد، هیچ گونه سفارش ساخت شناور جدیدی را طی دوازده ماه آینده نخواهد داد، از این رو ظرفیت ناوگان نیز گسترش نمی یابد، به گفته یکی ازمقامات، این کشتیرانی در مدت مذکور بر روی هم افزایی بیشتر با کشتیرانی هامبورگ سود متمرکز خواهد بود.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

کشتیرانی کاسکوی چین تعداد شناورهایی که بر روی خط سرویس دهی AAC3 فعالیت می کنند را به سه برابر افزایش خواهد داد، فعالیت این شناورها از چند روز آینده آغاز می شود. 

ائتلاف THEدر نظردارد شبکه سرویس دهی ترانس آتلانتیک خود را از بندر Bremerhaven آلمان به بندر هامبورگ در این کشور تغییر مکان دهد.کشتیرانی هاپاگ لوید به عنوان یکی از شرکای ائتلاف با اعلام این خبرافزود: تغییرجابه جایی خط سرویس دهی، ارتباطات پسکرانه  قویتری را فراهم می کند و هم چنین منجر به دسترسی بهتر به بازار محلی قوی منطقه هامبورگ خواهد شد.

این جابه جایی قرار است درسه ماه چهارم سال جاری میلادی رخ دهد و چهارخط سرویس دهیAL1 AL2,AL3وAL4 که اروپای شمالی را به ساحل شرقی آمریکا و خلیج آمریکا متصل می کنند را شامل می شود.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

خط کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی درحال بازنگری خط سرویس دهی شرق دور-استرالیا از طریق معرفی دو خط سرویس دهی جدید و جایگزین کردن آنها با حلقه ها(loop)موجود است.

به دنبال ایجاد تغییرات در درون خط سرویس دهی، مرچنت هیوندایی با دو حلقه هفتگی که آسیای شمالی و استرالیا را به هم متصل می کند به فعالیت خود ادامه می دهد. افزون براین اتصالات چین مرکزی-استرالیا با تردد دوبار در هفته از بندر شانگهای به بندر Ningbo چین ارتقا خواهد یافت. اما از سوی دیگر به دنبال غیر فعال کردن خط سرویس دهی FA2، خط سرویس دهی مستقیم بین تایوان-استرالیا متوقف خواهد شد.

خطوط کشتیرانی SM و Pan Ocean کره جنوبی، پوشش سرویس دهی بین کره جنوبی، ویتنام و تایلند را از طریق همکاری در مسیر تجاری بهبود خواهند بخشید.

کشتیرانی کاسکوی چین کشتی کانتینری COSCO SHIPPING SCORPIO با ظرفیت 19 هزار و 273 TEU دریافت کرد. این کشتی نهمین شناور از مجموع 17 فروند شناور با ظرفیت بین 19 هزار الی 21 هزار TEU است.این شناور از سوی کشتی سازی دالیان تحویل داده شد.

شرکت شیمیایی Yara International ASA نروژ قرارداد سفارش ساخت نخستین کشتی کانتینری اتوماتیک جهان موسوم بهYARA BIRKELAND با ظرفیت 120 TEU را در گروه کشتی سازی Vard هموطن به امضا رساند. ارزش این قرارداد 29 میلیون و 500 هزار دلار برآورده شده است و در سال 2020 تحویل داده خواهد شد.

نخستین کشتی کانتینری اتوماتیک ساخته می شود

در ادامه این گزارش آمده است: خط کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی سفارش ساخت ده فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 800 TEU را به کشتی سازی CSBC هموطن داد. ارزش هر شناور بین 35 و 45 میلیون دلار عنوان شده است.

درآمد اپراتور بندری بین المللی دی پی ورلد در شش ماه نخست سال جاری میلادی رشد 14.4 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

کشتیرانی اورگرین تایوان نیز وارد یک قرارداد بلند مدت برای فعالیت در ترمینال جدید بندرKaohsiung  هموطن شد.

این گزارش در پایان نوشت:کشتیرانی مولرمرسک دانمارک و بزرگترین اپراتور مستقل سرویس دهی مخازن ذخیره vopak در یک همکاری مشترک بزرگترین تسهیلات سوخت رسانی با سوخت سولفور پایین را در بندر روتردام هلند راه اندازی خواهند کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار