۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

دومین هواپیمای آتش نشان راهی هورالعظیم شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از بکارگیری دومین هواپیمای آتش نشان برای مهار بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۷۱۶

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با الحاق این هواپیما که از نوع "ایلویشن" است، مجموع ناوگان فعال برای مهار حریق در تالاب هورالعظیم به دو فروند بالگرد و دو هواپیمای آتش نشان رسید.

وی با بیان اینکه عملیات اطفاء حریق در نیزارهای تالاب هورالعظیم به صورت ضربتی همچنان ادامه دارد افزود: چند کانون آتش در این تالاب مهار شده ولی نگرانی ها همچنان پابرجاست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه آتش همچنان در پهنه ای به مساحت 30هزار هکتار ادامه دارد افزود: تاکنون طرف عراقی برای مشارکت در عملیات مهار و کنترل حریق هیچگونه مشارکتی نداشته است.

حاجی زاده گفت:دود ناشی از این حریق بی سابقه همچنان هوای شهرها و روستاهای غرب خوزستان و کلانشهر اهواز را بشدت آلوده کرده است.

وی از این حریق به عنوان یک ابربحران زیست محیطی که زندگی بسیاری از ساکنان اطراف این تالاب را بشدت تحت تاثیر قرارداده یاد کرد و افزود: به علت باتلاقی بودن ، فعلا" هیچگونه راه دسترسی زمینی برای حمله به کانون های آتش وجود ندارد و عملیات مهار تنها از طریق هوایی انجام می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان احتمال عمدی این حریق گسترده که حدود 50روز است ادامه دارد را رد نکرد.

دکترعیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور دو هفته پیش در بازدید هوایی از چند کانون آتش سوزی در این تالاب ، از این آتش سوزی به عنوان یک بحران زیست محیطی یاد کرد و خواستار مشارکت طرف عراقی برای مهار این حریق گسترده شد.

شایان ذکر است، آتش سوزی محدود از دهم تیرماه در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم شروع شد ولی به علت وزش باد  شدید ، بسرعت گسترش یافت.

مهار آتش سوزی از طریق هوایی در مرحله نخست توسط دو فروند بالگرد و یک هواپیمای آبپاش متعلق به نیروی هوافضای سپاه انجام شد ولی به فاصله چند روز آتش دوباره زبانه کشید.

دو سوم از تالاب 300هزار هکتاری هورالعظیم درخاک عراق و یک سوم در خاک جمهوری اسلامی ایران واقع شده است.

این تالاب در چهار دهه اخیر تحت تاثیر دست اندازی انسانی ، اکتشاف نفت ، مین گذاری و استفاده گسترده از سلاح شیمیایی توسط صدام معدوم علیه رزمندگان اسلام با مشکلات زیست محیطی مواجه بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار