۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

بازار فله خشک در سه ماهه دوم سال 2018 تشریح شد

بازار فله خشک در سه ماهه دوم سال 2018 تشریح شد
موسسه تحقیقی Drewry در جدیدترین تحلیل خود زوایای مختلف ناوگان فله خشک در سه ماه دوم سال جاری میلادی را به دایره توصیف کشاند.
کد خبر: ۸۱۷۰۸

به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry نوشت: در شش ماه نخست سال جاری میلادی، بازار فله خشک نتایج مثبتی را ارائه داده است، برهمین اساس درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک EBITDA حدود 21 میلیارد و 200 میلیون دلار برای سال 2018 میلادی پیش بینی می شود، این رقم نسبت به برآورد قبلی 21 میلیارد و 800 هزار دلار کمی بالاتر قرار می گیرد.

افزون براین انتظارمی رود ظرفیت ناوگان جهانی فله خشک رشد 11 هزار و 249 DWT را در سال جاری میلادی تجربه کند، در حالیکه در برآورد قبلی 11 هزار و 148 DWT در نظرگرفته شده بوده است. دلیل اینکه رشد بیشتری برای ظرفیت ناوگان پیش بینی می شود را می توان به بازگشت سرمایه مثبت در تمامی بخش های ناوگان مربوط دانست، چرا که در اینصورت از اشتهای مالکان برای روانه کردن شناورهای خود به یاردهای اوراق کاسته می شود.

بازار فله خشک در سه ماهه دوم سال 2018 تشریح شد//

 

این گزارش ادامه داد: به دنبال تجارت پایدار کالاهای فله خشک مانند ذغال سنگ بخار، سنگ آهن و سویا، بهبود نرخ چارتری در سه ماه دوم سال جاری میلادی استمرار داشت. اما با این وجود به دنبال تحمیل تعرفه های آمریکا بر علیه واردات چینی، انتظارات و پیش بینی ها برای ماههای باقیمانده با ابهاماتی همراه است.

 به دنبال عرضه محدود سنگ آهن، تقاضا برای فله برهای کیپ سایز کاهش و در نتیجه شاخص این شناور  BCI به زیر یک هزار و 500 واحد در پایان ماه می سال جاری میلادی افت کرد. اما حرکت بازار دوباره به سمت مثبت متمایل شد، به طوریکه به دنبال تقاضای قوی در مسیرهای برزیل- چین و استرالیا- چین، BCI در هفته نخست ماه جاری به سه هزار و 632 واحد بهبود یافت. بر همین اساس Drewry انتظار خود برای درآمد معادل اجاره زمانی (TCE) را از 17 هزار و 600 دلار در روز به 18 هزار و 900 دلار در روز ارتقا داد. ناگفته نماند، TCE در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با ایستادن بر روی 19 هزار و 500 دلار در روز نسبت به سه ماه نخست بهبود زیادی را تجربه نکرده است.

پیش بینی می شود، درآمدهای کیپ سایز در سه ماه سوم سال جاری میلادی روند بهبود را طی کند و در سه ماه چهارم سال تقویت شود، بخش عمده ای از این شیب صعودی را می توان مدیون رشد آهسته ناوگان دانست.

 Drewry معتقد است، رشد ملایم در میزان تقاضای کالاهای اصلی فله خشک منجر به افزایش تقاضای جذب برای کیپ سایز و حمل کننده های غول پیکرسنگ معدن VLOC خواهد شد. از این رو با در نظرگرفتن تمایل بیشتر به جذب فله برهای کیپ سایز و از سوی دیگر رشد آهسته ظرفیت ناوگان این شناور، پیش بینی می شود، درآمد به 20 هزار و 800 الی 22 هزار و 500 دلار در روز تا پایان سال جاری میلادی برسد.

علاوه بر این روند بهبود ارزش کیپ سایز و VLOC در بازار دست دوم درسه ماهه دوم سال جاری میلادی استمرار داشت. انتظار می رود قیمت های دارایی درماههای آینده نیز تقویت شود. از آنجائیکه بازار چارتری کیپ سایز در مسیر بهبود پایدار قرار دارد، پتانسیل  قوی برای بهبود قیمت دستکم برای شناورهای جوان تر مشاهده می شود.

لازم به ذکر است: به دنبال لازم الاجراشدن قوانین آیمو IMO درکم تر از دو سال دیگر، تقاضا برای شناورهای سن دار کاهش خواهد یافت، برهمین اساس انتظار می رود شکاف قیمتی بین شناورهای جدید و قدیمی به طور چشم گیری افزایش پیدا کند.

بازار فله خشک در سه ماهه دوم سال 2018 تشریح شد//

 

بازار فله بر پاناماکس روند پر فراز و نشیبی را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به نمایش گذاشت. در ماه آوریل سال جاری میلادی به دلیل تقاضای ضعیف تر در حوزه آتلانتیک و هم چنین افزایش عرضه، شاخص بالتیک پاناماکس BPI افت پیدا کرد. این روند نزولی در ماه می نیز ادامه داشت اما در ماه ژوئن به سمت بهبود متمایل شد. به دنبال کاهش شتاب واردات ذغال سنگ از سوی واردکنندگان اصلی در اروپا و آسیا، Drewry انتظار خود برای TCE را از 12 هزار و 100 دلار در روز به 11 هزار و 800 دلار در روز تقلیل داد.

به دنبال تعداد پایین تحویل شناور در ماههای باقیمانده سال جاری میلادی، چشم انداز مثبتی نسبت به درآمد پاناماکس وجود دارد. از سوی دیگر افزایش تقاضا برای پاناماکس ها به ویژه شناورهای خاص مانند کامسارماکس ها کمک خواهد کرد تا نرخ چارتری پاناماکس طی دو سال آینده بهبود را تجربه کند. افزایش تجارت بوکسیت (هیدروکسید آلومینیوم) درمسیر تجاری گینه –چین فرصت های جذب بیشتری را برای این دسته از فله برها فراهم خواهد کرد.

پیش بینی می شود، نرخ چارتری یک ساله برای یک فله بر پاناماکس در پایان سال جاری میلادی به 14 هزار و 900 دلار در روز برسد. اما ناگفته نماند، رویهم رفته در پی تقاضای ضعیف در حوزه آتلانتیک و صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل پاناماکس در تمامی مسیرها در سه ماه دوم سال جاری میلادی در مقایسه با سه ماه نخست سال جاری میلادی شیب نزولی به خود گرفت.

با توجه به اینکه تجارت کالاهای فله خشک جزئی و غلات فرصت های زیادی را برای جذب سوپراماکس به وجود می آورد، چشم انداز مثبتی نسبت به درآمد این شناور در ماههای آینده متصور می شود.

 در سه ماه دوم سال جاری میلادی، سفارش ساخت 12 فروند فله بر پاناماکس به ثبت رسید، از این تعداد هشت فروند در یاردهای چینی ساخته خواهند شد. قرار است شناورهای مذکور در نیمه نخست سال 2020 تحویل داده شوند. هم چنین در مدت زمان مذکور، 49 فروند پاناماکس در بازار دست دوم دادوستد شد که رشد 58 درصدی را به نمایش گذاشت.

بازار فله خشک در سه ماهه دوم سال 2018 تشریح شد//

بازار سوپراماکس در سه ماه دوم سال جاری میلادی روند صعودی را در پیش گرفت، به طوریکه شاخص بالتیک سوپراماکس BSI در مقایسه با سه ماه نخست رشد 12 درصدی را نشان داد. این رشد عمدتا به حجم بالای محمولات غلات و ذغال سنگ در پاسیفیک و در نتیجه افزایش تقاضا برای جذب شناور باز می گردد.

از آنجائیکه تجارت های کالاهای فله خشک جزئی و غلات فرصت های جذب زیادی را برای فله برهای سوپراماکس فراهم می کند، چشم انداز مثبتی برای درآمد این شناور در ماههای آینده متصور می شود. انتظار می رود میانگین نرخ چارتری یک ساله  پا را فراتر از 15 هزار دلار در روز تا پایان سال 2019 بگذارد.

هم چنین پیش بینی می شود، به دنبال دفتر سفارش کم قطر و هم چنین افزایش اوراق، ناوگان فله خشک سوپراماکس رشد ملایمی را در طی چند سال آینده تجربه کند. بیش از 30 میلیون DWT ظرفیت شناور از عمر 15 سال یا بیشتر برخوردارند و انتظار می رود 25 میلیون DWT تا سال 2023 به یاردهای اوراق فرستاده شود.

بازار فله خشک در سه ماهه دوم سال 2018 تشریح شد//

بازار فله هندی سایز کمی پایین تر از سطح انتظارات در سه ماه دوم سال جاری میلادی ظاهر شد، شاخص بالتیک هندی سایز BHSI در ابتدای سه ماهه دوم بر روی 650 واحد قرار گرفت، اما در پایان فصل برروی 581 واحد ایستاد. در روزهای گذشته این شاخص حتی افت بیشتر را به نمایش گذاشت و به 543 واحد رسید.

پیش بینی می شود نرخ چارتر بازار هندی سایز بهبود بیشتری را درماههای باقیمانده سال جاری میلادی تجربه کند، اما سرعت بهبود آرام و آهسته خواهد بود.

شایان ذکر است: نرخ رشد قوی تجارت کالای جزئی فله خشک منجر به افزایش نرخ چارتر یک ساله هندی سایز به بیش از 13 هزار دلار در روز تا سال 2020 خواهد شد.

به دنبال افزایش تقاضا برای تجارت گندم و ذغال سنگ، میانگین نرخ اجاره زمانی یک ساله فله برهای هندی سایز در سه ماه دوم سال جاری میلادی با رسیدن به ده هزار و 600 دلار در روز رشد هشت درصد را درمقایسه با سه ماه نخست سال جاری میلادی گزارش داد.

بازار فله خشک در سه ماهه دوم سال 2018 تشریح شد//

در ادامه این گزارش هم چنین  آمده است: علیرغم اینکه روند نزولی در تولید فولاد چینی می تواند مصرف سنگ آهن را تحت تاثیر قرار دهد، اما چشم انداز مثبتی برای تجارت سنگ آهن و ذغال سنگ تصور می شود. از سوی دیگر نسبت به تجارت ذغال سنگ حرارتی خوش بینی زیادی وجود ندارد، چرا که انرژی های تجدید پذیر به سرعت حضور خود در تولید برق در اروپا را تقویت می کنند، بر همین اساس از اهمیت ذغال سنگ حرارتی کاسته خواهد شد. هم چنین به دنبال افزایش تولید بوکسیت هیدروکسیدآلومینیوم در گینه تجارت این محصول افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

  چشم انداز

انتظار می رود ظرفیت ناوگان جهانی فله خشک رشد کمتر از دو درصد را درسال جاری میلادی تجربه کند، چرا که به دنبال افزایش هزینه عملیاتی شناورهای قدیمی تر پس از اجرای قوانین آیمو IMO، مالکان این دسته از شناورها در پشت درب های یاردهای اوراق صف خواهند کشید و شاهد اوج فعالیت در این بازارخواهیم بود. از این رو رشد ناوگان جهانی فله خشک روند نزولی بیشتری را طی خواهد گرد. ناگفته نماند ظرفیت ناوگان جهانی فله خشک در سه ماهه دوم سال جاری میلادی رشد 0.8 درصد را نسبت به سه ماه نخست تجربه کرد.

در حال حاضر دفتر سفارش فله خشک معادل ده درصد از ظرفیت ناوگان اخیر را به خود اختصاص می دهد و به طور قابل ملاحظه ای پایین تر از میانگین پنج سال خود است. بانکها هم چنان به فاینانس کردن سفارش های جدید علاقه مند نیستند، مالکان نیز هنوز بحران مالی سال 2016 را به طور کامل پشت سر نگذاشته اند. این عوامل منجر به رشد پایین سفارش ساخت شناور طی دو سال گذشته شده است. تقریبا 50 درصد از کل دفتر سفارش ساخت را فله برهای کامسارماکس و آلتراماکس به خود اختصاص داده اند.  

پیش بینی می شود تحویل شناور از 24 میلیون DWT در سال جاری میلادی به 28 میلیون DWT در سال 2019 میلادی افزایش یابد. در شش ماه نخست سال جاری میلادی تنها 15 میلیون DWT تحویل داده شد، اما بیش از 24 میلیون DWT ظرفیت تحویل در جدول زمانی وجود دارد، در این میان حمل کننده های غول پیکر سنگ معدن بیشترین میزان از تحویل شناور در سال جاری میلادی و آینده را به نمایش خواهند گذاشت. 

بیش از 536 میلیون DWT ظرفیت شناور از سال 2010 تاکنون به ناوگان جهانی فله خشک افزوده شده است، در حالیکه بیش از 165 میلیون DWT اوراق شده اند. ناگفته نماند، میانگین سن کشتی های فله خشک از 15 سال در ماه جولای سال 2010 به نه سال در ماه جولای سال 2018 میلادی کاهش یافته است. افزون براین، بیش از یک سوم از همه شناورهای فله خشک شناور کمتر از پنج سال عمر دارند. علیرغم اینکه رویهم رفته ناوگان فله خشک نسبتا جوان است، اما یک سوم از کشتی های غول پیکر حمل سنگ معدن VLOC از عمربیش از 20 سال برخوردارند.

 بازار اوراق فعالیت کمی را نیز در سال جاری میلادی به نمایش گذاشته است، چرا که نرخ چارتری بهبود یافته و اشتهای مالکان برای روانه کردن شناورهای خود به یاردهای اوراق کم شده است. در مجموع، انتظار می رود کمتر از نه میلیون DWT ظرفیت شناور در سال جاری میلادی اوراق شود.

این گزارش در پایان نوشت: با این وجود پیش بینی می شود از سال 2020 و به مدت 36 ماه، 65 میلیون DWT ظرفیت شناور اوراق شود، این میزان از اوراق منجر به روند نزولی رشد سالانه ناوگان فله خشک  به کمتر از یک درصد در طول 2020 الی 2023 خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار