۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر:

هزینه حمل با توسعه نرم افزارهای جدید کاهش می یابد

هزینه حمل با توسعه نرم افزارهای جدید کاهش می یابد
باید از توسعه فیزیکی بنادر به سمت توسعه غیرفیزیکی گام برداریم.
کد خبر: ۸۱۷۰۲

مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار مانا با بیان اینکه به کارگیری اصول لجستیکی در کشور به عنوان یک دیدگاه ملی در حال شکل گیری است، گفت: کشورهای پیشرفته با بکارگیری اصول لجستیکی بسیاری ازهزینه های خود را کاهش داده اند.

خسرو سرایی افزود: کاهش اسناد، کاهش زمان فرایند انتقال کالا و کاهش هزینه ها در نهایت کل هزینه های تجاری را کاهش می دهد.   

وی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته به واسطه به کارگیری اصول لجستیکی و توسعه های غیرفیزیکی تا 30 درصد ظرفیت بنادر خود را افزایش داده اند، تصریح کرد: برای رسیدن به این نقطه باید رویکرد مان از توسعه های فیزیکی بنادر به سمت توسعه های غیرفیزیکی  باشد.

سرایی اظهار داشت: هماهنگی بین روش های مختلف حمل و نقل توسعه غیر فیزیکی بنادر را به دنبال خواهد داشت به گونه ای که ضمن کاهش هزینه ها ظرفیت بنادر هم افزایش می یابد.

مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به این منظور لازم است هماهنگی های لازم در سطوح بالای کشور بین وزارتخانه های مختلف دولتی و کلیه بخش هایی که در زنجیره حمل کالا دخالت دارند ایجاد شود تا در نهایت کشور از مزایای لجستیک بهره مند شود.

وی با بیان اینکه بندر به عنوان یک حلقه مهم در زنجیره لجستیکی  کشور حرکت خود را آغاز کرده است و با بخش های مختلف حمل و نقل کشور هماهنگ شده است، افزود: در همین خصوص چندی پیش یک مانور عملیاتی در بندر امام خمینی انجام شد و در این مانور طی یک روز حدود 150 واگن غلات بارگیری شد که در پیشینه عملیاتی این بندر بی سابقه بود.

سرایی گفت: هرگاه هماهنگی های لازم با راه آهن و جاده صورت گیرد، توازن بین کالای ورودی و خروجی به بندر ایجاد و بندر به عنوان محل گذر کالا شناخته می شود.

 وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود دیدگاه لجستیکی در کشور چنانچه کالا از محوطه بندر انتقال پیدا کرده و در خارج از بندر مستقر شود قطعا در شرایط بهداشتی و استاندارد نخواهد بود و کالا از کنترل خارج می شود.

مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید به دنبال راهکاری باشیم که توقف در کل زنجیره حمل  کالا از مبدا تا مقصد کاهش پیدا کند زیرا  کاهش  توقف در کل زنجیره حمل به معنی کاهش هزینه صاحب کالا و مصرف کننده نهایی خواهد بود.

وی مهمترین مشکل فعلی لجستیک کشور را نبود هماهنگی بین روش های مختلف حمل و نهاد های درگیر بیان کرد و اظهار داشت: متاسفانه هنوز به لحاظ نرم افزاری و تبادل اطلاعات الکترونیک ارتباطات مناسب بین همه نهادها فراهم نشده است.   

سرایی در پایان خاطر نشان کرد: به منظور توسعه لجستیک در کشور جلسات بسیار کاربردی  بین بخش های فن آوری اطلاعات( آی تی)  سازمان بنادر و دریانوردی و  راه  آهن ، حمل و نقل جاده ای و گمرک برگزار شده است  و امیدواریم این نقیصه به زودی جبران شود. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار