۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
کلارکسونز:

شناور تمام اتوماتیک سفارش داده شد

شناور تمام اتوماتیک سفارش داده شد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را موشکافی کرد.
کد خبر: ۸۱۶۹۸

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود باگریزی به بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی روزهای اخیر به همراه تعداد فراوانی کارگو در بازار که هنوز بارگیری نشده اند و هم چنین محمولات ماه سپتامبر که در شرف ورود به بازار هستند، مالکان نفتکش های غول پیکر ابتدای هفته شلوغ و امیدوار کننده ای را تجربه کردند. با این وجود علیرغم بازار پر جنب وجوش و به روی کاغذ آمدن 25 مورد معامله برای ده روز نخست ماه آینده، تلاش مالکان برای افزایش قابل توجه نرخ کرایه حمل خیلی ثمر بخش نبود.

سوئزماکس

بازار تانکرهای سوئزماکس هفته شلوغی را در منطقه آفریقای غربی تجربه کردند. به دنبال ورود کارگوهای ماه سپتامبر و افزایش تقاضا برای جذب شناور، مالکان برای افزایش نرخ کرایه حمل مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و تمایل بازار به سمت مثبت تری پیش رفت. 

افراماکس

بازار تانکرهای افراماکس هفته شلوغی را در دریای شمال/حوزه بالتیک به نمایش گذاشت، به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیرهای از بالتیک به 80 WS افزایش یافت. افزون براین نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان به 112.5 WS رسید. ناگفته نماند نرخ کرایه حمل در مدیترانه/دریای سیاه شیب صعودی را طی کرد.

تحلیل کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی

غرب سوئز: به طور کلی بازار تانکرهای هندی سایز در قاره انگلستان هفته شلوغ تری را نسبت به هفته های دیگر تجربه کرد و میزان تقاضا در آنجا بالا بود، اما با این وجود تعداد کافی شناور آماده به بارگیری برای پوشش این کارگوها صف کشیده بودند، بنابراین مالکان نتوانستند در مقابل چارترها سینه سپر کنند و در مجموع نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از حوزه بالتیک و قاره انگلستان روند پایدار هفتگی را به ثبت رساند.

از سوی دیگر، بازار تانکرهای هندی سایز در مدیترانه با ظرفیت مازاد دست به گریبان بود. تانکرهای LR1 هفته نسبتا فعالی را پشت سر گذاشتند اما هنوز افزایشی در نرخ کرایه حمل دیده نشده است. افزون بر این بازار تانکرهای LR2 بیش از اندازه در سکوت به سر برد و نرخ کرایه حمل روند نزولی هفتگی را تجربه کرد.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

به دنبال نبود تانکرهای پاناماکس ها آماده به بارگیری در اروپا، بازار این شناور شاهد هفته بسیار آرامی و بی جنب و جوشی بود، نرخ کرایه حمل نیز روند پایدارهفتگی را در مسیرهای برجسته در منطقه به نمایش گذاشت. از سوی دیگر در قاره انگلستان بازار تانکرهای هندی سایز در اواسط هفته شیب صعودی به خود گرفت اما در مدیترانه شیب نزولی را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر از مدیترانه هفته را با 157.5 WS به پایان رساند.

تحلیل کلارکسونز//

  فله برها:

کیپ سایز

طی روزهای اخیر، به دنبال تعطیلات در تعدادی از کشورها و تاخیر تردد به دلیل بدی آب و هوایی در چین، فعالیت بخش فله بر هندی سایز روند نزولی را به نمایش گذاشت و نرخ کرایه حمل به طور کلی افت ناچیزی را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل در مسیرTubarao-Qingdao به 24 هزار و 250 دلار در روز رسید که حکایت از افت جزئی داشت. با این وجود، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 23 هزار و 131 دلار در روز روند پایدار هفتگی را نشان داد. افت هفتگی قیمت های سوخت را می توان عامل اصلی در حفظ روند پایدار میانگین درآمد کیپ سایز ذکر کرد.

پاناماکس

از یک طرف به دنبال ورود کارگوهای ذغال سنگ از حوزه بالتیک، ساحل شرقی آمریکا و آفریقای جنوبی و از سوی دیگر به همراه صف نسبتا کوتاه شناورهای آماده به بارگیری به ویژه انگلستان-اروپا، نرخ کرایه حمل فله بر پاناماکس در حوزه آتلانتیک شیب صعودی را پیمود. از سوی دیگر در حوزه پاسیفیک، در نتیجه ورود تعداد فزاینده ای کارگو از پاسیفیک شمالی و استرالیا به بازار، فعالیت و نرخ کرایه حمل روند افزایشی هفته به هفته را نشان داد.

هندی

طی روزهای اخیر بازار چارتری سوپراماکس در حوزه پاسیفیک آرام تر گزارش شد. این حرکت آهسته بازار را عمدتا می توان به تعطیلات در اندونزی مربوط دانست. افزون براین در حوزه آتلانتیک، به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، نرخ کرایه حمل در قاره انگلستان شیب صعودی به خود گرفت. 

تحلیل کلارکسونز//

 اخبار بازار کانتینری

برخی از ناظران بازار از اینکه اجاره چارتری تنها برای بازه زمانی کوتاه مدت در بخش کشتی های کانتینری سایز کوچک و فیدری رواج زیادی پیدا کرده است، ابراز نگرانی می کنند. اگر چه فاندمنتال های کلان همچنان قوی هستند، اما در عمل شاهد نبود و خلا اعتماد درمیان اپراتورها هستیم، آن دسته از اپراتورهایی که به سمت فیکس کشتی برای مدت شش ماه و با قیمت حال کشش دارند.دربخش کشتی کانتینری پاناماکس قدیمی، تقاضا از عرضه دستکم در کوتاه مدت پیشی گرفت که منجر به برخی بلاتکلیفی ها شد.در بخش کشتی های بزرگتر،  در دسترس بودن شناورها با ظرفیت حدود هشت هزار و 500 TEU طی چند روز اخیر روند نزولی به خود گرفته است.

جابجایی کانتینری در سه بندر اصلی آسیایی (شانگهای، سنگاپور وهنگ کنگ) با رسیدن به هشت میلیون و 300 هزار TEUدر ماه جولای سال جاری میلادی روند افزایشی دو درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. افزون براین در هفت ماه نخست سال جاری میلادی کل حجم جابجایی کانتینری در سه بندرمذکور  با رسیدن به 56 میلیون و 600 هزار  TEUرشد پنج درصد سال به سال را نشان داد.

تحلیل کلارکسونز//

 سفارش ساخت شناور

در بخش کشتی کانتینری شرکت کشتیرانی یانگ مینگ تایوان سفارش ساخت ده فروند به همراه چهارفروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت دو هزار و 800 TEUرا به کشتی سازی CSBC Kaohsiung هموطن داد. زمان تحویل شناورها از اواسط سال 2020 به آن طرف اعلام شده است. افزون بر این گروه کشتی سازی Vard نروژ سفارش ساخت کشتی کانتینری مجهز به نیروی باتری اتوماتیک را از شرکت شیمیایی Yara International ASA  هموطن دریافت کرد، قرار است شناور مذکور در سال 2020 تحویل و به صورت کاملا اتوماتیکی درسال 2020 به آب انداخته شود. هم چنین کشتی سازی صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی دو فروند تانکر با ظرفیت 180 هزار cu.m به همراه دو فروند انتخابی دیگر را برای شرکت Celsius Tankers مستقردر کپنهاگن دانمارک خواهد ساخت. زمان تحویل شناور سه ماه چهارم سال 2020 اعلام شده است.

 در مجموع، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تعداد 562 فروند شناور سفارش داده شده است که از لحاظ عددی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی 16 درصد را نشان می دهد. شاخص قیمت سفارش ساخت کلارکسونز بر روی 129 واحد می ایستد که نسبت به ابتدای سال جای میلادی چهار واحد رشد داشته است.

تحلیل کلارکسونز//

 اوراق

 به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای دو برابرکردن تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، لیر واحد ملی پول ترکیه در مقابل دلار آمریکا افت شدیدی را به همراه داشت. در نتیجه، در حال حاضر بیشتر کارخانجات فولاد در ترکیه از خرید اوراق جلوگیری می کنند. حال باید دید که آیا بازار خود را سامان میدهد یا اینکه افت بیشتر را در نتیجه تحریم های تحمیل شده و جابجایی های ارزی نشان می دهد. افزون بر این درشبه جزیره هند، بنگلادش پیشگام و جلودار صف در بازار اوراق به شمار می آید، پس از اوراق یک فروند نفتکش غول پیکر، یاردهای اوراق بنگلادشی در روزهای اخیر یک فروند فله بر به ارزش 447 دلار برای هر متر تن را خریداری کردند.

تحلیل کلارکسونز//

 بازار فله خشک 

انباشته های سنگ آهن در بنادر اصلی چین به 152 میلیون تن میرسد که نسبت به اوایل ماه جولای سال جاری میلادی پنج میلیون کمتر و نسبت به 162 میلیون تن در ابتدای ماه ژوئن سال جاری میلادی ده میلیون کمتر گزارش می شود. تولید ذغال سنگ داخلی چین با رسیدن به 281 میلیون و 500 هزار تن درماه جولای سال جاری میلادی افت دو درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داد. این افت نشان دهنده سیاست های دولت چین برای کاهش آلودگی هوا و کنترل ظرفیت دربخش عرضه ذغال سنگ است. تولید ضعیف ذغال سنگ به همراه تولید قوی نیروی حرارتی واردات، منجربه افزایش 49 درصدی سال به سال ذغال سنگ در ماه جولای سال جاری میلادی شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار