۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

طرح توسعه گردشگری جزیره آشوراده مصوب شد

طرح توسعه گردشگری جزیره آشوراده مصوب شد
اخیراً طرح توسعه گردشگری جزیره آشوراده در کمیته ملی طبیعت گردی مصوب شد که با تصویب نهایی این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، تا پایان سال جاری شاهد آغاز عملیات اجرایی توسعه گردشگری در جزیره آشوراده خواهیم بود.
کد خبر: ۸۱۶۹۰

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: چندی پیش طرح توسعه گردشگری جزیره آشوراده در کمیته ملی طبیعت گردی مصوب شد.

ابراهیم کریمی ادامه داد: با تصویب نهایی این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، شاهد آغاز عملیات اجرایی توسعه گردشگری در جزیره آشوراده خواهیم بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری در آشوراده با محوریت طبیعت گردی انجام خواهد شد، خاطرنشان ساخت: نخستین گام در راستای توسعه گردشگری جزیره آشوراده، تامین زیرساختهای لازم در زمینه طبیعت گردی است.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، ایجاد زیرساختهای لازم شامل تامین برق، آب و گاز است.

این مقام مسئول در استان گلستان بیان داشت: پس از ایجاد زیرساختهای لازم، واگذاری اراضی این جزیره جهت سرمایه گذاری در چارچوب قوانین مصوب، انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: انتظار می رود با تصویب نهایی طرح توسعه گردشگری آشوراده در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور، حداقل تا پایان سال جاری شاهد قرار گیری این پروژه در مسیر اجرایی باشیم.

کریمی، عنوان کرد: از آنجا که توسعه گردشگری در آشوراده مبتنی بر طبیعت گردی است، لذا ساخت هتل در این جزیره مفهومی ندارد و انجام نخواهد شد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، تصریح کرد: بر اساس مصوبه طرح توسعه گردشگری جزیره آشوراده، این طرح روزانه با جذب 500 نفر گردشگر آغاز خواهد شد.

به گفته وی، عدم ایجاد امکانات مناسب گردشگری در این جزیره، رغبتی را نسبت به سفر به جزیره آشوراده برای گردشگران ایجاد نخواهد کرد چرا که گردشگران در هر زمان از سفر خود به امکانات خاصی جهت تفریح و طبیعت گردی نیاز دارند که در صورت نبود آنها نمی توان انتظار ورود انبوه گردشگران را داشت.                                

این مقام مسئول در استان گلستان تصریح کرد: هم اکنون گردشگران ورودی به گلستان می توانند از طریق بندر ترکمن و با استفاده از قایق های تفریحی مستقر در اسکله تفریحی این بندر، سفر چند ساعته ای را به جزیره آشوراده داشته باشند.                                    

به گفته وی، تنها یک رستوران در این جزیره فعال است و هیچ گونه امکانات اولیه گردشگری و حتی امکان پیاده روی و گشت در کل جزیره آشوراده وجود ندارد.

وی در ادامه به پروژه های سرمایه گذاری در زمینه توریسم دریایی استان اشاره تصریح کرد: هم اکنون نیز پروژه های سرمایه گذاری بزرگ مرتبط با توریسم دریایی در برخی نقاط ساحلی استان گلستان به ویژه بندر ترکمن و بندر گز در حال عملیاتی شدن است که این پروژه های توریسم دریایی با سرمایه گذاری کلان سرمایه گذاران بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح طبیعت گردی در جزیره آشوراده، شاهد رونق توریسم دریایی در استان گلستان و منطقه خزر باشیم.                                                                                             

جزیره آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده است و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد، یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور است.                                                   

از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بوده اند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.                   

پوشش گیاهی جزیره، بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره زندگی می کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار