۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲

آلودگی خزر در قزاقستان، بزرگترین تهدید حیات فک خزری

رئیس موسسه تحقیقات فک خزری آشوراده با بیان اینکه صید فک خزری در قزاقستان مجوز قانونی ندارد و به صورت پراکنده توسط برخی از صیادان و ذی نفعان در این امر، صورت می گیرد.
کد خبر: ۸۱۶۸۸

دکتر امیرصیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، پاییز امسال شاهد ورود گروهی از داوطلبان محیط زیست قزاقستان به ایران جهت گذراندن دوره آموزش چگونگی حفاظت از فک های خزری خواهیم بود.

رئیس موسسه تحقیقات فک خزری آشوراده ادامه داد: برای این اساس زمستان امسال این گروه قزاقستانی آموزش دیده و آگاه به مسائل زیست محیطی تنها پستاندار دریای خزر، برای نخستین بار عملیات حفاظت از فک های خزری را در قزاقستان آغاز خواهند کرد.

وی خاطرنشان ساخت: صید فک خزری در قزاقستان مجوز قانونی ندارد و به صورت پراکنده توسط برخی از صیادان و ذی نفعان در این امر، صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکثر فک های خزری در شمال دریای خزر در جزایر دور افتاده از سواحل زندگی می کنند، بیان داشت: همین امر شرایط ایمنی را برای زیست این موجودات دریایی به وجود آورده است.

رئیس موسسه تحقیقات فک خزری ادامه داد: با شروع فصل زمستان و یخ زدگی آب، جزایر به ساحل سرزمین اصلی متصل می شوند و همین امر شرایط را برای شکار آنها توسط انسانها فراهم می کند.

به گفته وی، مهمترین مشکلی که در قزاقستان حیات فک های خزری را تهدید می کند، آلودگی بیش از اندازه آب دریای خزر در آبهای این کشور است.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی دریایی در قزاقستان بیداد می کند، تاکید کرد: تسلط گسترده کمپانی های نفتی در آبهای قزاقستان مانع از حضور بازرسان محیط زیستی می شود و همین امر باعث می شود که سالانه شاهد مرگ و میر تعداد زیادی فک خزری در آبهای قزاقستان به دلیل آلودگی دریایی باشیم.

وی اذعان داشت: لازم است برای رفع این مشکل شاهد انجام تلاش های بین المللی برای نجات فک های خزری ساکن قزاقستان باشیم.

این فعال محیط زیست دریایی از همکاری تنگاتنگ خانم لنی هارت، رئیس موسسه فک خزری هلند با مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده خبر داد و گفت: این موسسه تجارب زیادی در حفظ گونه فک دارد و هرساله دوره های آموزشی زیادی در سراسر دنیا برگزار می کند که برگزاری دوره آموزشی در قزاقستان نیز با همکاری ایشان انجام خواهد شد.

شیرازی در ادامه از انجام تحقیقات در زمینه مطالعه لاشه فک ها در مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری خبر داد و گفت: گشت های دریایی و ساحلی ماهانه دو بار توسط این مرکز انجام می شود تا با مشاهده احتمالی لاشه یا فک بیمار بتوان اقدامات نجات بخشی را انجام داد.

به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، علاوه بر صید بی رویه در شمال دریای خزر، تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین، انتقال بیماری های ویروسی از طریق سگ سانان و آلودگی های میکروبی دریای خزر از جمله دلایل کاهش چشمگیر میزان جمعیت فک خزری طی سالهای اخیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری فک خزری که در سال 2006 انجام و در سال 2008 میلادی منتشر شد، جمعیت فک خزری 60 هزار قلاده اعلام شد، گفت: این آمار در حالی منتشر شد که طی 25 سال گذشته جمعیت این پستاندار دریای خزر یک میلیون و 200 هزار قلاده اعلام شده بود.

شیرازی اذعان داشت: در حال حاضر این تنها پستاندار دریای خزر در لیست قرمز فهرست جهانی حیوانات در معرض تهدید قرار دارد.

لازم به ذکر است، با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیا فک هلند از سال 2010 مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شده است.

فک خزری یکی از پستانداران کمیاب آب‌زی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار