۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
در آینده نزدیک؛

طرح ملی احیای مرجان های خلیج فارس اجرا می شود

طرح ملی احیای مرجان های خلیج فارس اجرا می شود
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر از اجرای طرح احیای مرجان های خلیج فارس به عنوان پروژه ملی در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۸۱۶۷۷

حسین دل شب در گفتگو با خبرنگار مانا  اظهار داشت: مرجان های دریای خلیج فارس بر اساس بررسی های انجام شده در سال گذشته روبه نابودی کامل قرار گرفته اند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش درجه حرارت آب و نیز فعالیت های انسانی، هم اکنون شاهد سفید شدگی اغلب مرجان ها در آبهای سراسر دنیا هستیم.

وی گفت: در محدوده جزیره خارگ نیز که مرکز غنی از مرجان های دریایی محسوب می شود، شاهد سفید شدگی و مرگ مرجان ها هستیم.

این مقام مسئول در محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه هم اکنون طرح احیای مرجان های خلیج فارس مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان ساخت: امید می رود با اجرای این طرح شاهد احیای محیط زیست دریایی منطقه باشیم.

وی در ادامه گفته های خود اذعان داشت: بررسی ها در سواحل مرجانی خلیج فارس نشان می دهد در مناطقی که فعالیت انسانی وجود دارد، خسارت های زیست محیطی زیادی وارد شده است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر، بیان داشت: یکی از مهمترین راهکارها در این خصوص این است که باید طرح ها و مجری های پروژه ها را نسبت به احیای زیستگاه های تخریب شده، موظف کنیم.

دل شب با اشاره به اینکه خلیج نای بند در ابتدای شروع فعالیت پارس جنوبی خسارات فراوانی را متحمل شد، اظهار داشت: متاسفانه با گذشت سالیان سال شاهد وضعیت بدتری در منطقه هستیم.

وی در ادامه به هجوم توتیان دریایی به مرجان های جزیره خارگ نیز اشاره کرد و گفت: از آنجا که همواره توتیان دریایی با مرجان ها همزیستی دارند این امر قابل توجیه است اما ازدیاد بی رویه توتیان دریایی  در اطراف جزیره خارگ نگرانی های زیادی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه توتیان دریایی هم اکنون حیات مرجان های خارگ را تهدید می کنند، بیان داشت: به همین منظور و در راستای انجام اقدامات حفاظتی از مرجان ها در مواجه با توتیان دریایی طی سالهای اخیر اقدامات پژوهشی خوبی در قالب طرح ملی انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، در همین راستا تحقیقاتی با همکاری مشترک سازمان محیط زیست و کارشناسان گروه زیست شناسی دریا، مرکز مطالعات و پژوهش های دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این خصوص انجام شده است.

دل شب با اشاره به اینکه هجوم توتیان دریایی در زیستگاه های مرجانی اطراف جزیره خارگ به یکی ازمهمترین معضلات زیست محیطی دریایی در استان بوشهر تبدیل شده است، اذعان داشت: یکی از دلایل این رشد بی رویه، تخریب شرایط اکولوژیکی زیستگاه دریایی در آبهای اطراف جزیره خارگ است.

وی همچنین صید غیرمجاز و بی رویه ماهیان بومی منطقه را نیز یکی دیگر از دلایل افزایش بی رویه توتیان دریایی دانست و اذعان داشت: صید غیر مجاز انواع آبزیان در اطراف جزایر خارگ و خارگو باعث کاهش ماهیانی شده که توتیان دریایی را مورد تغذیه قرار می دادند.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر، با بیان اینکه مناطق مرجانی اطراف جزایر خارگ و خارگو از بکرترین و بهترین مناطق مرجانی خلیج فارس می شوند که به دلیل تور ریزی های بی رویه در حال نابودی است و نیاز شدید به مراقبت دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر  به دلیل صیادی های بی رویه در این منطقه و صید بی رویه طوطی ماهی که از شکارچیان توتیاهای دریایی متاسفانه جمعیت توتیای دریایی که ازمرجان ها تغذیه می کند رو به ازدیاد است.

وی در ادامه گفته های خود یکی از مهمترین اقدامات حفاظتی اخیر اداره کل محیط زیست استان بوشهر در سالهای اخیر را طرح جمع آوری تورها و گرگورهایی که در مناطق مرجانی به فاصله یک مایلی جزایر خارگ و خارگو ریخته شده اند، اعلام کرد و اظهار داشت: این پروژه محیط زیست دریایی با همکاری فرماندهی مرزبانی انجام شد.

به گفته مدیر کل اداره محیط زیست استان بوشهر، تعدادی از صیادان سودجو اقدام به تور ریزی و گرگور ریزی در مناطق مرجانی اطراف جزایر می کنند که متاسفانه این تورها و گرگورها در هنگام بالا کشیدن باعث شکسته شدن مرجان و در نتیجه از بین رفتن این موجودات منحصر به فرد دریایی می شوند.

دل شب خاطرنشان ساخت: همچنین در فصل بهار و تابستان با گرم شدن هوا لاک پشت های دریایی ازگونه های منقار عقابی و سبز نیز جهت تخم ریزی در ساحل خارگو به این مناطق نزدیک می شوند که گاهاً مشاهده می شود در این تورها گیر افتاده و تلف می شوند.

صخره های مرجانی از بی نظیرترین و بهترین مناطق دریایی محسوب شده و به عنوان بهترین زیستگاه برای ماهیان محسوب می شوند که گاها بعضی از آنها 500 سال طول می کشد تا دوباره خود را بازسازی کنند. همچنین این مناطق به عنوان ضربه گیر و موج شکن های طبیعی عمل کرده و مانع از فرسایش مناطق ساحلی و همچنین ایجاد موج های شدید دریایی در مناطق ساحلی می شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار