۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

هوای شهرهای غرب خوزستان در وضعیت بسیار ناسالم

هوای شهرهای غرب خوزستان و کلانشهر اهواز به علت آلودگی و دود ناشی از آتش سوزی در نیزارهای بخش عراقی هورالعظیم در وضعیت "بسیار ناسالم" قرار گرفت.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۶۷۰

به گزارش خبرنگار مانا ، گسترش دود سفید رنگ و تند ناشی از آتش سوزی در تالاب هورالعظیم  در ساعات شب و صبح به حداکثر می رسد و سبب اختلال در زندگی عادی مردم می شود.

تازه ترین آمارمرکز بهداشت خوزستان نشان می دهد تاکنون دست کم 250شهروند مناطق اطراف تالاب هورالعظیم در بیمارستان ها بستری شده و تحت درمان قرار گرفتند.

مرکز بهداشت خوزستان از شهروندان شهرهای سوسنگرد ، حمیدیه ، هویزه ، باوی و اهواز خواست در زمان افزایش آلودگی هوا از قرار گرفتن در فضای آزاد خودداری کنند و سالمندان، کودکان و افرادی که بیماری قلبی و ریوی دارند باید حضور در فضای آزاد را به حداقل کاهش برسانند و تنها برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند.

در همین حال با گذشت 45روز از وقوع آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم ، هنوز هیچ نشانه ای از فروکش کردن آتش در این تالاب به چشم نمی خورد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تشریح آخرین وضعیت این بحران زیست محیطی گفت:گزینه های محدودی برای غلبه بر آتش وجود دارد که مهمترین آن ، هجوم به کانون های آتش از هواست.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به اینکه حریق گسترده که به 30هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم رسیده در حال تبدیل شدن به یک ابر بحران است از عدم همکاری طرف عراقی برای مشارکت در مهار آتش در این تالاب انتقاد کرد.

 وی با اشاره به شدت و گستردگی آلودگی هوا در شهرهای غرب خوزستان بویژه حمیدیه و هویزه گفت: به علت شدت آلودگی مجبور شدیم ادارات دولتی را تعطیل اعلام کنیم تا مردم کمتر آسیب ببینند.

هم اکنون دو فروند بالگرد و یک هواپیمای ایلویشن متعلق به نیروی هوافضای سپاه در حال عملیات هستند و به نظر می رسد باید امکانات بیشتری برای کنترل و خاموش کردن این حریق بی سابقه و نفسگیر به کار گرفته شود.

شایان ذکراست، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دو هفته پیش در بازدید هوایی از بخش های آتش گرفته تالاب هورالعظیم تاکید کرده بود که مهار آتش از طریق هوا راه حل اطمینان بخش و کارساز نیست ضمن آنکه احتمال عمدی بودن این حریق وضعیت را بسیار دشوار کرده است.

دکترعیسی کلانتری رهاسازی آب را تا حدودی در مهار حریق در تالاب هورالعظیم موثر دانست.

حدود دو سوم تالاب 300هزار هکتاری هورالعظیم با هورالهویزه در خاک عراق و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

برچسب ها: خوزستان ناسالم
ارسال نظرات
آخرین اخبار