۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

فعالیت فرودگاه جزیره هندورابی بدون مجوز محیط زیست

فعالیت فرودگاه جزیره هندورابی بدون مجوز محیط زیست
مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فرودگاه جزیره هندورابی بدون اخذ مجوز های زیست محیطی فعالیت خود را آغاز کرده است.
کد خبر: ۸۱۶۶۵

شهرام فداکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طرح توسعه جزیره هندورابی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش تهیه شده است.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تاکنون چندین جلسه در سازمان محیط زیست درباره طرح توسعه جزیره هندورابی برگزار شده است، گفت: در این جلسات ایرادات محیط زیستی فراوانی به این طرح وارد و سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به رفع این نواقص زیست محیطی در طرح توسعه جزیره هندورابی موظف شد.

وی در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت: سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به برخی نواقص زیست محیطی از جمله جابه جایی مرجان ها از محل اسکله هندورابی اقدام کرده است که البته در این میان مرجان های زیادی نابوده شده اند.

فداکار به افتتاح و فعالیت فرودگاه جزیره هندورابی اشاره کرد و اذعان داشت: این فرودگاه در شرایطی آغاز به فعالیت کرده است که مجوزهای زیست محیطی لازم را از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده است.

فداکار با اشاره به ساخت فرودگاه با طول باند هزار و 200 متر در جزیره هندورابی خاطرنشان کرد: هر چند این فرودگاه احداث شده برای مواقع ضروری و دسترسی آسان تر به جزیره است اما نظر محیط زیست این است که نباید ساخته می شد که در نهایت این فرودگاه در طرح جامع جزیره هندورابی پابرجا ماند و در نهایت بدون مجوز محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرکل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب ارائه طرحی جامع  از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر توسعه جزیره هندورابی گفت: این طرح با تایید موازین زیست محیطی به تصویب هیئت دولت رسیده است.

وی با بیان اینکه طرح جامع توسعه جزیره هندورابی در نهایت طوری تدوین شد که کمترین تعارض را با محیط زیست منطقه داشته باشد، خاطرنشان ساخت: طبق قانون قبل از شروع پروژه های توسعه ای در جزایر و مناطق ساحلی باید پروژه به تایید سازمان محیط زیست برسد که در طرح جامع جزیره هندورابی، طرح پس از شروع بخش زیادی ازعملیات اجرایی برای تایید به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که این امرسبب شد تا ایرادات زیادی در بخش محیط زیست دریایی به این پروژه وارد شود.

فداکار، ساخت موج شکن های اسکله تفریحی هندورابی را به دلیل به دام انداختن تعداد زیادی مرجان یکی از مهمترین ایرادات زیست محیطی این پروژه عنوان کرد و بیان داشت: سازمان منطقه آزاد کیش نیز به منظور رفع این مشکل اقدام به جابه جایی تعدادی از مرجان های به دام افتاده به منطقه ای در نزدیکی آن کرد.

وی به همکاری سازمان منطقه آزاد کیش در رفع موانع زیست محیطی طرح توسعه جزیره هندورابی اشاره کرد و بیان داشت: با برگزاری چندین جلسه کمیته فنی محیط زیستی و بازدیدهای میدانی، تغییرات قابل توجه ای دراین طرح متناسب با رعایت موازین زیست محیطی ایجاد شد و تغییراتی فنی در بندرگاه هندورابی صورت گرفت تا بندر کمترین تعارض را با محیط زیست داشته باشد.

مدیر کل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به کاهش طول موج شکن ها و بازوها در راستای کاهش مخاطرات زیست محیطی در جزیره هندورابی نیز اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از جزیره هندورابی به عنوان پارک ملی ـ دریایی به ثبت رسیده است که این منطقه در پروژه گردشگری جزیره هندورابی قرارداده شده است، اظهار کرد: قراراست با انجام مذاکرات لازم با سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به تعیین حریم پناهگاه حیات وحش جزیره هندورابی واقع درآبهای ساحلی این جزیره اقدام شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: به این ترتیب از ورود گردشگران به منطقه تحت حفاظت محیط زیست در جزیره هندورابی جلوگیری خواهد شد.

فداکار با اشاره به اینکه جزیره هندورابی به لحاظ  محیط زیست دریایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، متذکر شد: وجود آبسنگ های مرجانی با ارزش و در حجم زیاد در اطراف جزیره یکی از مهمترین ویژگی های زیست محیطی هندورابی محسوب می شود.                               

وی خاطرنشان ساخت: ازسوی دیگر آبهای ساحلی جزیره هندورابی زیستگاه تعداد زیادی لاک پشت دریایی است و همین امر بر ضرورت اهمیت حفاظت از این جزیره افزوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار