۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰

بهبود در نرخ کاهش سالانه تراز آب خلیج گرگان

بررسی های کارشناسان نشان می دهد، نرخ کاهش سالانه تراز خلیج گرگان با کاهش هفت سانتی متری از 18 سانتی متر به 11 سانتی متر رسیده است که همین امر تا حدودی از شدت اضطرار عملیات نجات بخشی در خلیج گرگان می کاهد.
کد خبر: ۸۱۶۶۲

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت فعلی تراز آب در خلیج گرگان گفت: وضعیت کاهش تراز کماکان ادامه دارد اما نرخ کاهش تراز هفت سانتی متر بهبود پیدا کرده است.

شهرام فداکار افزود: بررسی های کارشناسان نشان می دهد، نرخ کاهش سالانه تراز خلیج گرگان با کاهش هفت سانتی متری از 18 سانتی متر به 11 سانتی متر رسیده است.

وی گفت: با توجه به وجود دو سال گرمای بی سابقه و خشکسالی در منطقه باید هر چه سریعتر شاهد اقدام های اضطراری در خلیج گرگان و تالاب میانکاله باشیم.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر ساله در فصل تابستان شاهد کاهش تراز آب دریای خزر هستیم، خاطرنشان ساخت: کاهش نرخ تراز به حدود هشت سانتی متر، از شدت اضطرار عملیات نجات بخشی تا حدودی می کاهد.

فداکار با اشاره به اینکه خلیج گرگان بزرگترین ساحل جنوبی خزر در ایران است که متاسفانه به دلیل برخی پدیده های اقلیمی نظیر خشکسالی، کاهش بارندگی و پسروی دریای خزر در حال نابودی است، بیان داشت: پسروی آب دریای خزر از سال 75 آغاز شده است به گونه ای که سالانه شاهد کاهش 18 الی 22 سانتی  از تراز آب دریای خزر هستیم که البته همانطور که گفته شد این میزان امسال به 11سانتی متر کاهش یافته است.                                                 

وی با اشاره به احتمال طبیعی بودن کاهش تراز آب دریای خزر و پسروی آب خلیج گرگان، بیان کرد: دریای خزر دوره‌های سی ساله تغییر تراز آب دارد یعنی 30 ‌سال بالا می‌آید و 30 سال پایین می‌رود که این دوره‌های نوسانات تغییرات اقلیمی و جوی در همه مسائل جوی ازجمله بارندگی و تراز دریاها وجود دارد.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در خلیج گرگان شاهد کاهش یک متری سطح آب در برخی نقاط این خلیج هستیم که به دلیل شیب ملایم موجود در ساحل خلیج این امر با سرعت بیشتری رخ داده است، اذعان داشت: در سالهای اخیر به دلیل گرم شدن هوا و امکان کشاورزی در اطراف رودخانه ولگا، بخش زیادی از آب این رودخانه به مصارف کشاورزی می رود در نتیجه مقدار کمتری آب وارد دریای خزر می شود.                                                                                                         

به گفته فداکار ساخت سدهای متعدد در مسیر رودخانه های ورودی به دریای خزر در کشور ما نیز از دیگر عوامل کاهش آب دریای خزر از طریق سفید رود و سایر رودخانه های شمال کشور محسوب می شود.                          

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ورودی 15 رودخانه‌ به خلیج گرگان از‌ سال 1387 تا ‌سال 1390، از 10 متر مکعب در ثانیه به حدود دو متر مکعب در ثانیه رسیده است، گفت: این امر تاثیر بسزایی در کاهش آب ورودی به خلیج گرگان ایفا کرده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نابودی خلیج گرگان در حالی اتفاق می افتد که تالاب بین المللی میانکاله و ذخیرگاه زیست کره میانکاله در این منطقه واقع شده است، تاکید کرد: خلیج گرگان دارای سه عنوان بین المللی زیست محیطی است و تداوم روند خشک شدن این خلیج وضعیت ناامید کننده ای را برای آن به تصویر می کشد.

به گفته وی، واگذاری اراضی ساحلی جهت احداث مزارع پرورش ماهی و پرورش میگو و نیز واگذاری عرصه های ساحلی جهت فعالیت های انسانی، ورود فاضلاب، پساب ها و انواع آلاینده ها به خلیج گرگان باعث شده تا روز به روز شاهد وضعیت بدتری در این خلیج باشیم.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: خلیج گرگان طی سالهای اخیر بسیار تحت تاثیر فعالیت های انسانی و اقلیمی قرار گرفته است و لازم است هر چه سریعتر نسبت به نجات بخشی آن اقدامات عملی صورت گیرد.

فداکار عنوان کرد: موضوع خشک شدن خلیج گرگان در کارگروه سواحل، بنادر و جزایر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح و پیگیری های لازم در این خصوص در حال انجام است که بر اساس پیگیری های انجام شده، مصوبه ای شکل گرفت که بر اساس آن کمیته ملی نجات خلیج گرگان به وجود آمد.

وی تهیه این طرح برای انجام طرح اجرایی نجات بخشی خلیج گرگان را بسیار ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک پس از انجام اقدامات اضطراری شاهد اقدامات بلند مدت و اساسی برای نجات خلیج گرگان باشیم.

برچسب ها: خلیج گرگان گرگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار