۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

اقدام اضطراری برای نجات عروس خزر

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود شش تا 10 هزار هکتار از ناحیه غربی تالاب میانکاله در خلیج گرگان خشک شده است، گفت: برای جلوگیری از توسعه ریزگرد دو اقدام مهم باید در این منطقه صورت گیرد که یکی از آن مرطوب نگه داشتن منطقه و دیگر ایجاد پوشش گیاهی است.
کد خبر: ۸۱۶۶۱

شهرام فداکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: آخرین جلسه کمیته ملی نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در خرداد ماه برگزار شد که ماحصل آن انجام دو دسته اقدام بود که یکی نجات اضطراری کوتاه مدت و دیگری نجات بلند مدت بود.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تامین آب در بخش غربی خلیج و تامین آب از ناحیه شرقی به وسیه سه کانال چاپاقلی، آشوراده و خوضینی باید انجام شود.

وی خاطرنشان ساخت: اقدام نهایی در جلسه کارگروه ملی ساماندهی سواحل، جزایر و بنادر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مقرر شد جهت تامین آب و محیط مرطوب ناحیه غربی میانکاله پروژه اجرایی آن ناحیه توسط اداره کل محیط زیست استان مازندران تهیه شود، همچنین طرح اجرایی نجات و تامین آب ناحیه شرقی خلیج گرگان و میانکاله  توسط سازمان آب منطقه ای استان گلستان تهیه شود.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: این طرح ها پس از اصلاحات فنی در کارگروه ملی ساماندهی سواحل، جزایر و بنادر اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حدود شش تا 10 هزار هکتار از ناحیه غربی تالاب میانکاله در خلیج گرگان یا عروس خزر خشک شده است، بیان داشت: برای جلوگیری از توسعه ریزگرد دو اقدام مهم باید در این منطقه صورت گیرد که یکی از آن مرطوب نگه داشتن منطقه و دیگر ایجاد پوشش گیاهی است.

فداکار  عنوان کرد: کاهش توسعه ریزگرد  و ارتقای کیفیت تالاب ماحصل این اقدام در ناحیه غربی تالاب میانکاله خواهد بود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ناحیه شرقی نیز گفت: مطالعه ارتباط یکی از کانالها با دریای خزر در دست اجرا است که این امر نیز کیفیت خودپالایی ناحیه شرقی و نیز حفظ رطوبت منطقه را به تا انجام اقدامات نهایی به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان ساخت: در طرح جامع نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، شرح خدمات نهایی تهیه شده است که با انجام طرح های نجات  اضطراری در دو ناحیه شرقی و غربی ، پروژه اجرایی طرح جامع مدیریت نجات بخشی خلیج گرگان و تالاب میانکاله اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع نجات بخشی خلیج خلیج گرگان و تالاب میانکاله از حوزه آبخیز صورت می گیرد، بیان داشت: این امر در کمیته ملی نهایی شده و به زودی تامین اعتبار خواهد شد.

مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه طرح اقدام اضطراری خلیج گرگان کوتاه مدت است، تاکید کرد:  بر این اساس به زودی شاهد اجرای این طرح در غرب و شرق میانکاله خواهیم بود.

وی در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت: بر اساس مصوبه آخرین جلسه کمیته ملی نجات بخشی خلیج گرگان و تالاب میانکاله، اجرایی شدن طرح اضطراری در غرب و شرق خلیج گرگان باید ظرف مدت یک ماه تعیین تکلیف شود.

فداکار با اشاره به اینکه نجات خلیج گرگان از عهده یک دستگاه خارج است ، اذعان داشت: نجات خلیج گرگان و جلوگیری از تداوم پسروی آب آن نیازمند همکاری فرابخشی است. باتوجه به عرصه 400 هزار هکتاری خلیج گرگان، عملیات نجات بخشی این خلیج در گام نخست به اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان نیاز دارد اما نجات بخشی کامل آن اعتبارات بسیار بیشتری را می طلبد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار