۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶

بررسی صید ذخایر جدید در اعماق بالای 300 متر دریای عمان

بررسی صید ذخایر جدید در اعماق بالای 300 متر دریای عمان
طی گشت های تحقیقاتی انجام شده در آبهای جنوبی کشور طی سال گذشته، شاهد نوسانات ذخایر دو گونه یال اسبی و شبه شوریده بودیم که داده های اخذ شده حاکی از کاهش ذخایر این دو گونه دریایی بود.
کد خبر: ۸۱۶۵۷

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: کشتی تحقیقاتی فردوس سال گذشته به مدت 135 روز از منطقه گواتر تا اروند رود در تمام ایستگاه ها، پایش های تحقیقاتی را انجام داد.

دکتر محمد پورکاظمی گفت: طی این پایش ها برآورد ذخایر آبزیان، وضعیت پلانگتون ها، پراکنش و ارتباط داده های اکولوژی با داده های ذخایر انجام و نتایج حاصله به کمیسیون عالی بهره برداری آبزیان گزارش شد.

وی خاطرنشان ساخت: طی گشت های انجام شده در سال گذشته شاهد نوسانات ذخایر دو گونه یال اسبی و شبه شوریده بودیم که داده های اخذ شده حاکی از کاهش ذخایر این دو گونه دریایی بود.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بیان داشت: کاهش ذخایر یال اسبی و شبه شوریده در آبهای جنوبی کشور در کمیته های علمی و مدیریتی علمی اعلام شد تا نسبت به میزان صید سالانه ها آنها تغییرات لازم اعمال شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: از سوی دیگر پایش ها حاکی از روند افزایشی ذخایر برخی گونه ها از جمله میگوی دریایی بود.

دکتر پورکاظمی در ادامه از همکاری مشترک با سازمان شیلات ایران در زمینه بررسی احتمالی شناسایی ذخایر جدید در اعماق بالای 300 متر در آبهای دریای عمان خبر داد و گفت: این بررسی مشخص خواهد کرد که آیا بهره برداری از آن ذخایر با بهره اقتصادی همراه خواهد بود یا خیر.

وی همچنین از شناسایی سایر زیستگاه های و صید گاه های جدید برای صید فانوس ماهیان طی گشت تحقیقاتی که هم اکنون در حال انجام است، خبر داد.

وی با اشاره به اینکه پروژه های مذکور بیش از دو ماه است که آغاز شده است، اذعان داشت: این پروژه ها توسط شناورهای بخش خصوصی و با حمایت شیلات انجام می شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در ادامه گفته های خود از شروع گشت تحقیقاتی آبهای جنوبی کشور در اوایل پاییز امسال همچون سالهای گذشته خبر داد و گفت: هر ساله گشت تحقیقات ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی کشور پس از اتمام فصل صید در مهرماه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه این گشت توسط کارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و با استفاده از شناور تحیقاتی فردوس صورت می گیرد، خاطرنشان ساخت: این گشت در آبهای استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام  و طی آن مشخص خواهد شد که میزان ذخایر آبزیان در آبهای جنوب پس از اتمام صید سالانه به حد رسیده است.

پورکاظمی تصریح کرد: به این ترتیب پس از اتمام گشت تحقیقاتی نتایج آن برای تعیین میزان صید سال آینده به سازمان شیلات ایران اعلام و همچنین این نتایج در شورای عالی شیلات و بهره برداری ذخایر مطرح می شود و مبنای اصلی برای تصمیم گیریهای نهایی برای صید در سال آینده خواهد بود.

وی یادآور شد: همچنین تعیین میزان صید در آبهای خلیج فارس و صدور مجوز صید صنعتی در آبهای خلیج فارس منوط به مطالعات نتایج ارزیابی گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر در آبهای خلیج فارس خواهد بود.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه گشت تحقیقاتی ارزیابی میزان ذخایر آبزیان آبهای جنوبی کشور، 135 روز به طول خواهد انجامید، تاکید کرد: با وجود مشکلات مالی فراوانی که برای انجام این گشت های تحقیقاتی پیش روی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی قرار دارد اما نهایت تلاش خود را برای انجام سالانه این گشت ها انجام می دهیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار