۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
معاون امور بندری سازمان بنادر در نشست با خبرنگاران:

بسته‌های حمایتی در راه است/از ناوگان ملی حمایت می‌کنیم/ نرخ سوخت بر اساس فوب خلیج فارس

بسته‌های حمایتی در راه است/از ناوگان ملی حمایت می‌کنیم/ نرخ سوخت بر اساس فوب خلیج فارس
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای حمایت از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مصمم هستیم و در این راستا ضمن تهیه بسته حمایتی روابط بسیار خوبی را با مدیریت این مجموعه داریم.
کد خبر: ۸۱۶۴۸
به گزارش خبرنگار مانا، محمدعلی حسن زاده که در کنفرانس خبری و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت: با اعلام  اینکه پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال برخی تحریم‌ها از سوی این کشور، به دنبال حمایت از فعالان بندری و دریایی هستیم، اظهار داشت: سازمان بنادر بسته‌های حمایتی متعددی را در این زمینه تعریف کرده است.
 
ارائه بسته های تشویقی به خطوط لاینری 
وی یکی از بسته‌ها را در راستای حمایت از سرمایه گذاران در بنادر اعلام کرد و افزود: این سرمایه گذاران مشمول تعلیق بدهی، تمدید دوره‌های ساخت و ساز، بازنگری در اجاره های ثابت و متغیر، معافیت‌های مالیاتی و... خواهند شد.
به گفته حسن زاده خطوط لاینری، فیدری و باکس اپراتور‌ها نیز در جهت ادامه و توسعه فعالیت، مشمول مشوق‌های مختلفی می‌شوند.
از جمله دیگر بسته‌های تشویقی که معاون بندری سازمان بنادر به آن‌ها اشاره کرد در جهت حمایت از فعالیت‌های ترانزیتی بود.
وی همچنین از معافیت مالیاتی شرکت‌های فعال در مناطق ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: فعالین بندری در بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و امیرآباد که ۹۵ درصد از صادرات و واردات کشور را انجام می‌دهند شامل این معافیت‌ها خواهند شد.
حسن زاده با بیان اینکه تغییر نرخ برابری دلار و ریال زمینه افزایش صادرات را فراهم کرده است، تصریح کرد: طی چهارماهه نخست سال جاری تا ۱۰ درصد  شاهد رشد صادرات بوده‌ایم.
 
تخفیف به صادر کنندگان کالا
وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر در سال گذشته به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان از محل درآمد‌های خود برای صادرکنندگان تخفیف قائل شده است، گفت: سعی داریم در سال جاری این رقم تخفیف به صادرکنندگان هر چه بیشتر شود.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه ضمن ابراز تاسف از سودجویی برخی از واسطه‌ها از تحریم‌ها برای افزایش هزینه حمل و نقل در بنادر بیان کرد: برای رصد و مدیریت هزینه‌های حمل و نقل کارگروهی را در سازمان بنادر تشکیل داده‌ایم تا همچنان ارقام در سطح متعارف باقی بماند.
حسن زاده با اعلام اینکه صاحبان کالایی که ظرف مدت ۴۵ روز کالای خود را از بندر ترخیص کنند، شامل تخفیف خواهند شد، افزود: با این حال گمرک نیز برای حمایت از صاحبان کالا در شرایط فعلی سقف نگهداری کالا در بندر را از دو به سه ماه افزایش داده است.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با آمار واردات از بنادر، گفت: با توجه به سیاست‌های دولت برای محدودیت واردات برخی کالا‌ها در مجموع نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش واردات را در بنادر تجربه کردیم.
 
ارائه بسته حمایتی برای ناوگان ملی 
حسن زاده همچنین در رابطه با حمایت از ناوگان ملی در زمانیکه تحریم‌ها دوباره آغاز شده است، تصریح کرد: برای حمایت از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مصمم هستیم و در این راستا ضمن تهیه بسته حمایتی روابط بسیار خوبی را با مدیریت این مجموعه داریم و هر چقدر که بتوانیم کمک خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال مانا در زمینه پرداخت ارزی حقوق دریانوردان در شرایط فعلی، اظهار داشت: با مصوبه‌های خوبی که دولت در این زمینه دارد چالشی جدی در این زمینه نخواهیم داشت.
حسن زاده در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با مشکلات سوخت برای شناورها، ضمن تاکید بر اینکه مشکلی در زمینه تامین سوخت نداریم، بیان کرد: با توجه به اینکه دولت ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان را به ۲۵ قلم کالا محدود کرده است، شرکت نفت سوخت را بانرخ فوب خلیج فارس به شناور‌ها ارائه می‌دهد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با خروج شرکت‌های بیمه‌ای و موسسات رده بندی به واسطه تحریم ها، اظهار کرد: اگر چه برخی شرکت‌ها به دلیل شراکت با آمریکایی‌ها از ایران خارج شده‌اند، اما این به معنی خروج همه آن‌ها نیست و همکاری با شرکت‌های اروپایی، آسیایی و داخلی در این زمینه ادامه دارد.
وی در  رابطه با دریافت عوارض ۱۰ درصد حق پرچم نیز گفت: خطوطی که با بنادر ایران قرار داد همکاری منعقد کنند از عوارض معاف خواهند شد.
حسن زاده در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری هند در بندر چابهار، خاطر نشان کرد: چابهار از جنبه راهبردی برای هندی‌ها اهمیت دارد و به همین منظور دو قرارداد بلندمدت ۱۰ ساله و کوتاه مدت یک و نیم ساله با این کشور منعقد کرده‌ایم که قرارداد کوتاه مدت طی هفته‌های آینده نهایی می‌شود.
وی همچنین با اعلام اینکه بر اساس قرارداد سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان در آبانماه سال جاری اولین جلسه بین وزاری مربوطه این سه کشور برگزار می‌شود، افزود: در حاشیه این اجلاس تبلیغ بندر چابهار را برای تمام ذینفعان از جمله کشور‌های حوزه CIS در دستور کار داریم.
 
فساد احتمالی در بنادر را به حداقل می رسانیم
عضو هیئت عامل سازمان بنادر در رابطه با مبارزه با فساد اداری نیز گفت: طی ماه‌های آینده تعامل خوبی با گمرک خواهیم داشت تا فساد احتمالی در بنادر کشور به حداقل برسد.
وی در خصوص نوسازی تجهیزات بندری اظهار داشت: مصمم هستیم، تجهیزات استراتژیک بنادر را از محل اعتبارات داخلی تامین کرده و برای بهره برداری در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.
حسن زاده در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه بنادر کشور علیرغم تهدید‌ها و تحریم‌ها همچنان به عنوان گلوگاه‌های صادرات و واردات کشور مطرح هستند، افزود: برای توسعه بنادر در بخش‌های مختلف تاکنون هشت قرارداد به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان، همچنین ۱۱ قرارداد به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان امضا شده است، علاوه بر این چهار قرارداد نیز طی ماه‌های گذشته به ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان امضا شده‌اند.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد شهر‌های لجستیکی در بنادر کشور  تصریح کرد: چهار شهر لجستیکی در بنادر شهید رجایی، امام خمینی، امیر آباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی ایجاد خواهند شد.
وی در رابطه با شهر لجستیکی بندر شهید رجایی با بیان اینکه این پروژه با چالش‌هایی روبرو شده، خاطر نشان کرد: این پروژه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها با معارض روبرو شده که در تلاش هستیم این مانع بزودی رفع شده و پروژه این شهر لجستیکی ادامه یابد.
حسن زاده با یادآوری اینکه هنوز بندر شهید رجایی میزبان صنعت نشده است، گفت: تلاش می‌کنیم صنایع را برای حضور در این بندر ترغیب کنیم.
این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با دموراژ در بنادر نیز بیان داشت: دموراژ ارتباطی با بنادر ندارد و مشکلات خدمات اسنادی، مالی و بانکی زمینه ساز این مسئله است.
وی در ادامه افزود: طی تعامل با گمرک قرار است، کشتی‌ها تخلیه بار خود را انجام و فرآیند‌های مربوط به تکمیل اسناد را پس از تخلیه بار انجام دهند تا با دموراژ مواجه نشوند.
 
اجاره بلند مدت با چینی ها برای صید در آبهای کشور
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوری در پایان در خصوص صید کشتی های چینی در آبهای کشور با اشاره به اینکه شرکت صیادی چینی قراردادی در قالب اجاره بلند مدت با شیلات منعقد کرده است، گفت: شناور‌های این شرکت چینی از فناوری بهره می‌برد که می‌توانند ماهی‌ها را از عمق 200 متری دریا صید کنند، اما شناور‌های صیادی ما فاقد این فناوری هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار