۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

موج دوباره ورود گردشگر عراقی به شهرهای بندری خوزستان

موج دوباره ورود گردشگران عراقی به شهرهای بندری خرمشهر در چند روز اخیر رونق اقتصادی بیشتری برای این شهرها به ارمغان آورده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۶۳۹

به گزارش خبرنگار مانا ، مرز بین المللی شلمچه و مرز دریایی خرمشهر این روزها مملو از گردشگرانی است که گاه ساعت ها در پایانه های مسافری در صف انتظار برای ورود به خرمشهر و آبادان هستند

بازارچه هایی که توسط سازمان منطقه آزاد اروند نظیر "کنزالمال" و اروند راه اندازی شده مملو از گردشگران عراقی است که بر اساس قانون اداره مناطق آزاد کشور بدون ویزا وارد شهرهای آبادان و خرمشهر می شوند.

خیابان های اصلی خرمشهر و آبادان ، بازار معروف به "ته لنجی" و بازار ماهی فروشان در این دو شهر نیز صحه حضور گسترده گردشگران عراقی است که در حال خرید کالای مورد نظر هستند.

با وجود هجوم گردشگران عراقی به شهرهای آبادان ، خرمشهرو مینوشهر، منطقه آزاد اروند هیچ محدودیتی برای ورود این گردشگران ایجاد نکرده است.

به گفته عبدالله کعبی قائم مقام منطقه آزاد اروند ، افزایش قدرت خرید گردشگران عراقی که ناشی از کاهش ارزش پول ملی ایران است انگیره اصلی حضور پرتعداد گردشگران عراقی در منطقه آزاد اروند است.

وی گفت: حضور پرتعداد گردشگران عراقی که در شهرهای آبادان و خرمشهر کاملا محسوس است، سبب گردش مناسب مالی بازار و ایجاد اشتغال شده به گونه ای که واحدهای تجاری این شهر تا پاسی از شب در حال ارائه خدمات به گردشگران عراقی هستند.

وی افزود: ورود بدون ویزای گردشگران عراقی ، نزدیکی شهر بندری بصره دومین شهر بزرگ عراق ، وجود زیرساخت های نسبتا" مناسب برای پذیرایی از گردشگران همچون هتل های و مراکز توریستی شرایط مناسبی برای شهرهای آبادان و خرمشهر به لحاظ اقتصادی فراهم کرده است.

نعمت زاده معاون گردشگری و فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به تعداد پرشمارگردشگران عراقی در شهرهای آبادان و خرمشهر اظهار داشت: روزانه حدود پنج هزار گردشگر عراقی بدون ویزا وارد منطقه اروند می شوند.

وی گفت: این یک فرصت بسیار خوب برای افزایش درآمد ارزی کشور و رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه است.

نعمت زاده گفت: هر گردشگر عراقی دست کم یک هزار دلار در سفر به شهرهای آبادان و خرمشهر هزینه می کند و از این رهگدر دست کم دو فرصت شغلی ایجاد می کند.  

وی گفت: با وجود برخی مشکلات ، منطقه آزاد اروند هیچ محدودیتی برای ورود گردشگران عراقی اعمال نمی کند ولی فقط به ممنوعیت خروج ماهی و میگوی دریایی بسنده کرده است.

ولی الله حیاتی فرماندار خرمشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به افزایش روند ورود گردشگران عراقی به خرمشهر و آبادان اظهار داشت: در حال تجهیز بیشترامکانات به منظور خدمات رسانی بهتر به گردشگران عراقی هستیم.

وی توسعه گردشگری دریایی و بندری ، تجهیز بوستان ها و مراکز تفریحی و هتل ها را از برنامه های این شهرستان برای گردشگران عراقی است.

حیاتی با اشاره به  تحریم های ضد ایرانی ترامپ رئیس جمهور امریکا و ضرورت توسعه صنعت گردشگری در کشور افزود: گردشگری یک فرصت اقتصادی برای شهرهای بندری آبادان و خرمشهراست و تحت هیچ شرایطی نباید از آن چشم پوشی کرد.

وی توریسم درمانی را یکی دیگر از ابعاد صنعت گردشگری بیان کرد و افزود: بسیاری از گردشگران عراقی برای درمان به ایران سفرمی کنند و از این راه ارز وارد کشور می شود.

شایان ذکر است، ورود گردشگران خارجی بدون ویزا به منطقه آزاد اروند از آذر ماه سال 96 با هدف رونق صنعت گردشگری عملیاتی شد.    

گفته می شود در سال جاری بیش از 500هزار گردشگر عراقی از شهرهای بندری خرمشهر و آبادان سفر کرده اند و پیش بینی می شود در ماههای آینده روند ورود گردشگران عراقی به جمهوری اسلامی ایران افزایش چشمگیری داشته باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار