۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

امیدها به مهار حریق در تالاب هورالعظیم کم فروغ شد

پس از مدتها تلاش برای مهار حریق در نیزارهای بخش عراقی تالاب بین المللی ، هم اکنون امیدها برای غلبه بر این بحران زیست محیطی کم فروغ شده است
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۶۳۸

به گزارش خبرنگارمانا ، مرحله دوم عملیات هوایی برای فروکش کردن آتش در عمق 20کیلومتری بخش عراقی تالاب هورالعظیم که از هفته گذشته شروع شده تاکنون نتوانسته موفقیت و دستاورد چندانی برای مهار رو به گسترش آتش داشته باشد.

بی تفاوتی و بی تحرکی طرف عراقی برای مشارکت در عملیات مهار آتش ، عدم دسترسی زمینی به کانون های اصلی آتش، وزش باد و خشکی شدید ضریب موفقیت برای غلبه بر این بحران زیست محیطی کاهش داده است.

با این وجود ، تلاش ها پس از روز توقف عملیات مهار آتش از سرگرفته شده است ولی گمان می رود وسعت آتش بیشتر از برآوردهای اولیه است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان هم اکنون آتش تا عمق 29هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب گسترش یافته و می رود تا این مساله به یک ابربحران برای خوزستان و منطقه تبدیل شود.

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا می گوید: استاندار خوزستان برای پیگیری این حادثه که آلودگی ناشی از آتش سوزی نیزارهای آن بسیاری از شهرهای غربی و مرکزی خوزستان را در برگرفته به وزارت کشور رفته تا راههای مهار حریق با جذب امکانات بیشتر را بررسی کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شهرهای سوسنگرد ، هویزه ، رفیع ، حمیدیه ، ملاثانی و کلانشهر اهواز و بسیاری ازروستاهای همجوار تالاب در معرض آلودگی شدید ناشی از این حریق بی سابقه هستند افزود:هرروز ابعاد این بحران زیست محیطی مناطق بیشتری را در استان خوزستان درگیر خود کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان رهاسازی آب از رودخانه کرخه به سمت بخش عراقی تالاب هورالعظیم را یکی از راهکارهای مهم برای مهار و کنترل آتش در تالاب هورالعظیم بیان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تنها راه دسترسی به کانون های آتش در تالاب هورالعظیم ، هوایی است ولی به نظر می رسد این روش کارایی خود را از دست داده است.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: رهاسازی آب در چند مرحله می تواند تا حدودی از گسترش آتش بکاهد ولی همه روش ها باید با هم عملیاتی شود تا نتیجه مورد نظرمحقق شود.

وی گفت: با توجه به کمبود آب رودخانه کرخه و کاهش شدید آب رودخانه دجله ، رساندن حجم زیادی از آب برای مرطوب کردن بخش های خشکیده تالاب بسیار سخت و دشوار است.

استاندار خوزستان نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از عدم مهار آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم و پیامدهای زیست محیطی آن برای شهرهای خوزستان گفت:باید از همه امکانات برای غلبه بر آتش استفاده کرد ولی طرف عراقی نیز باید در این زمینه همکاری نزدیکی داشته باشد چیزی که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

دکترغلامرضا شریعتی افزود:دود ناشی از سوختن نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم بسیاری از شهرهای خوزستان را درگیر خود کرده و فعالیت اداری چند شهر استان بدلیل آلودگی تعطیل شده و دست کم 200نفر نیز بر اثر مسمومیت در بیمارستان ها بستری شدند.

دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که 12روز پیش از بخش های در حال سوختن تالاب هورالعظیم دیدن کرد گفته بود مهار آتش از طریق هوایی چندان موثر نیست و باید راههای دیگری برای غلبه بر این حریق جستجو کرد.

وی دسترسی زمینی به کانون های آتش ، رهاسازی آب و مرطوب کردن تالاب ، همکاری طرف عراقی و حفاظت ار محدوده تالاب تا افرادی نتوانند عمدی به جان تالاب آتش بیفکنند را از راهکارهایی دانست که می توان بر این بحران زیست محیطی غلبه کرد.

به گزارش مانا ، هم اکنون نگرانی های ساکنان شهرهای همجوار تالاب هورالعظیم روز به روز بیشتر می شود چرا که فعالیت های انسانی و اقتصادی این شهرها تحت تاثیر این بحران زیست محیطی دچار اختلال جدی شده است.

شایان ذکر است آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از 10تیر ماه شروع شد که با عملیات محدود بالگردها و هواپیماهای آبپاش سپاه آتش مهار شد ولی پس از چند روز زبانه آتش بخش هایی از این تالاب فرا گرفت.

این تالاب 300هزار هکتاری که دو سوم آن در خاک عراق و یک سوم آن در خاک ایران است در سه دهه اخیر با بحران های زیست محیطی ناشی از دست اندازی های مکرر، عملیات اکتشاف نفت توسط دو کشور ایران و عراق ، خشکسالی و عدم تامین حقابه مواجه بوده است.

تاکنون تعدادی از تشکل های دوستدار محیط زیست و انجمن های مردم نهاد آمادگی خود را برای شرکت در عملیات مهار حریق در تالاب هورالعظیم اعلام کرده اند.   

ارسال نظرات
آخرین اخبار