۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

تشریح عملکرد خطوط کشتیرانی کانتینری در 6 ماهه نخست 2018

تشریح عملکرد خطوط کشتیرانی کانتینری در 6 ماهه نخست 2018
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون،خطوط کشتیرانی کانتینری نتایج ناامیدکننده و افت درآمد را گزارش داده اند که می تواند مستقیما ناشی از ناتوانایی جمعی آنها در کنترل ظرفیت طی یک سال گذشته باشد.
کد خبر: ۸۱۶۲۷

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود نوشت: علیرغم اینکه از ماه جولای سال 2017 میلادی به این طرف، علایم روشن و واضحی حاکی از ظرفیت مازاد در بازار دیده شد، اما خطوط کشتیرانی نتوانستند ظرفیت مازاد را از بین ببرند. از این رو شرایط غیرمعمول و عجیب درطول فصل کساد زمستان در پایان سال گذشته به وجود آمد، زمانیکه حتی یک خط سرویس دهی شرق-غرب از کل پرتفولیوی مسیرتجاری برنداشته نشد.

افزون بر این در شش ماه نخست سال جاری میلادی خطوط کشتیرانی روند توسعه پر شتاب ظرفیت را با معرفی ظرفیت های جدید شناور در مسیرهای شرق-غرب از سرگرفتند. هم چنین خطوط کشتیرانی ظرفیت هایی را به مسیرهای شرق دور- ساحل غربی آمریکای جنوبی و شرق دور به خاورمیانه و دریای سرخ تزریق کردند.

با این وجود در نهایت طی سه ماه گذشته، خطوط کشتیرانی برای جلوگیری بیشتر از رشد بی رویه ظرفیت ناوگان به اجرای استراتژی کاهش خطوط سرویس دهی در برخی از کریدورهای تجاری  متوسل شدند.کاهش خطوط سرویس دهی در مسیرهایی از آمریکای جنوبی و دریای سرخ /خاورمیانه آغاز و در حال حاضر بر مسیر تجاری ترانس پاسیفیک متمرکز شده است.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

این گزارش ادامه داد: کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان ضرر خالص 70 میلیون یورو را در سه ماه دوم سال جاری میلادی به ثبت رساند.در مجموع کل ضرر خالص این کشتیرانی آلمانی در شش ماه نخست سال جاری میلادی به 108 میلیون یورو می رسد. علاوه بر این سودهای عملیاتی به 35 میلیون یورو در سه ماه دوم سال جاری میلادی افت کرد، در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته این رقم 84 میلیون یورو بوده است.

تحلیل هفتگی آلفالاینر//

کشتیرانی یانگ مینگ تایوان ضرر خالص 128 میلیون دلار را در سه ماه دوم سال جاری میلادی به ثبت رساند. در مجموع کل ضرر خالص این کشتیرانی تایوانی در شش ماه نخست سال جاری میلادی به 195 میلیون دلار میرسد.

یکی از مقامات یانگ مینگ در این باره می گوید: در شش ماه نخست سال جاری میلادی میانگین هزینه های سوخت 25 درصد بالاتر بودند، از آن طرف نیز ظرفیت مازاد منجر به افت ده درصدی میانگین نرخ کرایه حمل شد. اما در مورد حجم جابجایی مسیر بازار متفاوت بود، به طوریکه یانگ مینگ رشد ده درصدی را در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته  به نمایش گذاشت.

کشتیرانی اورگرین تایوان از طرح ارتقای ناوگان خود از طریق چارترینگ 36 فروند کشتی کانتینری سایز متوسط خبر داد، این کشتیرانی تایوانی قصد دارد 14 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 500 TEU و 24 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت یک هزار و 800 TEU را از یک مالک که نام آن فاش نشده است، اجاره کند.

 کشتیرانی ون های دیگر کشتیرانی تایوان نیز سود خالص نه میلیون دلار را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی گزارش داد، رقمی که حکایت از بهبود ناچیز در مقایسه با پنج میلیون درسه ماه نخست سال جاری میلادی دارد. نکته قابل توجه اینکه ون های تنها خط کشتیرانی است که در سه ماه دوم سال جاری میلادی نتایج مثبت را به بارآورد.

 کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی ضرر عملیاتی 147 میلیون دلار را در بخش تجارت کشتیرانی کانتینری خود در سه ماه دوم سال جاری میلادی به ثبت رساند.

در مجموع طی شش ماه نخست سال جاری میلادی ضررعملیاتی به 272 میلیون دلار رسید. ناگفته نماند کل جابجایی مرچنت هیوندایی با رسیدن به یک میلیون و 150 هزار  TEUدرسه ماه دوم سال جاری میلادی رشد 17.1 درصدی را به نمایش گذاشت.

لازم به ذکر است، ظرفیت کشتی کانتینری بیکار درششم ماه جاری به 335 هزار و 200 TEU افت کرد. در حالیکه دو هفته قبل تراز آن 341 هزار و 200 TEU بوده است. افت ظرفیت ناوگان بیکار به افزایش تقاضا برای کشتی های پاناماکس کلاسیک با ظرفیت چهار الی پنج هزار TEU در مسیر شرق دور-استرالیا باز می گردد.

این گزارش در پایان با اشاره به اینکه طی هفته گذشته روند نزولی نرخ چارتری کشتی کانتینری استمرار داشت، افزود:کشتیرانی های کاسکوی چین و (Regional Container Lines (RCL تایلند خط سرویس دهی جدید که چین-تایلند- فیلیپین را به هم متصل می کند، راه اندازی  خواهند کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار