۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
تجارت دریابرد گازمایع جانی دوباره گرفت:

اشتهای شرق برای LPG !

اشتهای شرق برای LPG !
تجارت دریابرد LPG در سه ماهه دوم سال جاری میلادی و به دنبال برنامه‌های سنگین در خاورمیانه و آمریکا، بار دیگر جان گرفت.
کد خبر: ۸۱۶۰۳
 به گزارش گروه بین الملل مانا و به موجب بهبود معاملات اقتصادی سودآور در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ میلادی و افزایش فعالیت سنگین در خاورمیانه و آمریکا، بار دیگر بازار تجارت LPG رونق گرفت.
بر اساس این گزارش و پس از آنکه سه ماه نخست سال جاری میلادی وضعیت ناخوشایندی را برای بازار تجارت LPG به وجود آورده بود، میزان صادرات از آمریکا تقریبا تا ۲.۷ میلیون تن متریک در ماه می‌ رشد کرد و حجم کلی صادرات در نیمه نخست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی افزایش چهار درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.
اشتهای شرق برای LPG با توجه به افزایش میزان مصرف در بازار‌های خرده فروشی و پتروشیمی در ادامه سال جاری میلادی بالا باقی خواهند ماند. افزون بر آن، چین میزان واردات خود را طی شش ماه نخست حدود شش درصد افزایش داد چراکه میزان عرضه داخلی محدود و تقاضا برای پروپان بالا بود. در این میان، هند از افزایش ۱۰ درصدی تقاضای LPG در سه ماهه دوم سال جاری میلادی خبر داد.
از سوی دیگر بازار‌های تجاری یعنی اروپای شمال غربی، بیشترین میزان تقاضا را در بخش پتروشیمی ثبت کرد. گستردگی پروپان در مقایسه با نفتا درحالی خود را به نمایش می‌گذارد که قیمت هر تن متریک پروپان در سه ماهه دوم به ۱۲۶ دلار و نفتا به ۷۴ دلار رسید.
این گزارش ضمن اشاره به وضعیت بازار در شش ماه دوم سال جاری میلادی ادامه داد: رشد بیشتر عرضه همزمان با تولیدات جدید در آمریکا و راه یافتن به بازار صادرات افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. صادرات تولیدات از پروژه Mariner East ۲ در آمریکا از سه ماهه پایانی ۲۰۱۸ میلادی و پس از گذر از چندین مرحله عقب نشینی در مرحله ساخت خط لوله آغاز می شود.
افزون برآن، قرار است میزان صادرات LPG در شرق کانال سوئز و از منبع استرالیا تا پایان سال جاری میلادی با رشد همراه شود و حجم کلی ظرفیت را تا دو میلیون تن افزایش دهد.
در بخش کشتیرانی، نرخ حمل و نقل در آغاز سال جاری میلادی و در آوریل پیش از بهبود در پایان سه ماهه دوم و اوج گرفتن صادرات بالا به موجب در دسترس نبودن شناور‌ها افت شدیدی را تجربه کرد. شاخص بورس بالتیک برای LPG به طور میانگین در جولای و ژوئن به ترتیب به بیش از ۳۰ و ۴۰ دلار در ازای هر تن متریک رسید که از فوریه ۲۰۱۶ میلادی تاکنون بی سابقه بود.
دفتر سفارش شناورهای VLGC در حال حاضر ۱۳ درصد ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد و دو فروند دیگر قرار است تا پایان سال جاری میلادی به آن افزوده شود. افزون بر آن، ۳۳ فروند VLGC با ظرفیت حمل ۲.۷ میلیون مترمکعب تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به ناوگان جهانی این نوع شناور افزوده خواهد شد و بازار عرضه و تقاضا طبق پیش بینی‌ها تعادل دوباره را تجربه می‌کنند. میانگین سن ناوگان جهانی VLGC در حال حاضر ۹ سال است.
گاز‌های مایع در وهله نخست به منظور گرمایش داخلی و صنعتی، بعنوان ماده شیمیایی و خوراک اولیه پالایشگاه، سوخت حمل و نقل و در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازار حمل و نقل LPG عموما در ماه‌های تابستان و بهار به موجب افزایش مصرف پروپان و بوتان در فصول سرد سال قدرت‌مند‌تر عمل می‌کند.
این گزارش در پایان ضمن اشاره به الگو‌های غیرقابل پیش بینی هوا  افزود: الگو‌های متغیر جوی در این ماه‌ها موجب بروز اختلال در برنامه زمان بندی شناور‌ها و عرضه کالا‌های خاص می‌شود. بنابراین، میزان تقاضا در ماه‌های منتهی به ژوئن و سپتامبر افزایش و در ماه‌های دسامبر و مارس کاهش می‌یابد. این درحالی است که نرخ چارتر زمانی ۱۲ ماهه تحت تاثیر جدی نوسانات کوتاه مدت و بازار فعال LPG قرار نمی‌گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار