۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

شعله ور شدن چند کانون جدید آتش در تالاب هورالعظیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از شعله ور شدن چند کانون جدید آتش در بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۵۸۹

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با وجود عملیات بدون وقفه بالگردها و هواپیمای آب پاش ایرانی ، حدود 10 نقطه دیگر در تالاب هورالعظیم بر اثر وزش بادهای شدید دچار آتش سوزی شده است.

وی گفت: با وجود برخی مشکلات و گرمای هوا، عملیات اطفاء حریق تا مهار و کنترل کامل آتش ادامه خواهد یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اینکه آتش در بخش هایی به وسعت25هزارهکتاراز نیزارهای تالاب هورالعظیم سبب آلودگی شهرهای و روستاهای همجوار این تالاب شده است افزود: هر چند از حجم آلودگی هوا کاسته شده ولی همچنان برای سلامت ساکنان اطراف این تالاب خطرآفرین است.

حاجی زاده با بیان اینکه در یک هفته اخیر بیش از 60ماموریت مهار آتش در تالاب انجام شده است افزود: موضوع رهاسازی آب در بخش عراقی این تالاب در حال بررسی است.

دست کم 200نفر از ساکنان شهرها و روستاهای اطراف این تالاب بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم در مراکز درمانی بستری شدند. 

دکترعیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته در بازدیدهوایی از چند کانون آتش دربخش عراقی تالاب هورالعظیم از احتمال دسترسی زمینی به کانون های آتش خبر داده بود و عملیات هوایی برای مهار آتش را اقدامی لازم ولی ناکافی عنوان کرده بود.

نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم ماه گذشته دچار آتش سوزی شد و پس از مهار حریق توسط بالگردها و هواپیمای آبپاش ایرانی ، حریق دوباره بخش هایی از این تالاب را فرا گرفت.

هفته گذشته پس از دریافت مجوزهای قانونی ، عملیات هوایی اطفاء حریق در تالاب هورالعظیم از سرگرفته شد.

گفته می شود احتمال عمدی بودن آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم وجود دارد چیزی که کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به آن معتقد است.

شایان ذکر است در سه دهه اخیر تالاب 300هزار هکتاری هورالعظیم با بحران زیست محیطی زیادی روبرو بوده که مهمترین آن خشکی بخش های زیادی از این تالاب و اکتشافات نفتی بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار