۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

تأثیر تحریم ایران بر شاخص تن مایل فله خشک

تأثیر تحریم ایران بر شاخص تن مایل فله خشک
تقاضای تن مایل فله خشک ایران در پی خروج ایالات متحده از توافق هسته ای برجام و حتی پیش از آن از آغاز سال 2018 تا کنون روند نزولی داشته است. اکنون اتحادیه اروپا با مخالفت در برابر آمریکا در پی آن است که از فعالین اقتصادی خود در برابر تهدیدهای ایالات متحده جهت همکاری و تجارت با کسب و کارهای قانونی ایران حمایت کند.
کد خبر: ۸۱۵۷۴
به گزارش گروه بین الملل مانا، هم‌پیمانان آمریکا در اتحادیه اروپا که پیش‌تر در مورد خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بودند، بار دیگر اعلام کردند که اقدام آمریکا ظالمانه است و برنامه‌هایی را برای مستثنی کردن شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های این کشور مطرح کرده‌اند. رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، فردریکا موگرینی، بیانیه مشترکی را منتشر کرد که حاکی از آن بود که بر اساس قانون اتحادیه اروپا و مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا از فعالین اقتصادی اروپایی برای همکاری با کسب‌وکارهای قانونی ایرانی حمایت می‌کند. در پی حکم انسداد (Blocking Statute) اتحادیه اروپا که در 7 اوت 2018 برای حمایت از شرکت‌های اروپایی برای تجارت قانونی با ایران تصویب شده بود تا اثر تحریم‌های بیشتر ایالات متحده بر ایران را دفع کند، این بیانیه صادر شد.

تقاضای تن مایل فله خشک ایران
تأثیر تحریم علیه ایران بر شاخص تن مایل فله خشک
 
تقاضای تن مایل فله خشک ایران بیانگر اثرات بالقوه اقدام آمریکا بر بازار است. از آغاز سال 2018 تا ماه مه که رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد و تا همین لحظه حجم تجارت به صورت پیوسته کاهش یافت. پیرو این اقدام بحث‌هایی بین ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا شکل گرفت که ماحصل آن عدم وجود سیاستی واحد در این زمینه بود که خوشبختانه بر روی تقاضای تن مایل اثر مثبتی داشت، اما این رشد اکنون به سطوح پایین ماه مه بازگشته است. حال با این تفاسیر باید منتظر ماند تا ببینیم اختلاف سلیقه آمریکا و اتحادیه اروپا در مقابله با ایران چگونه بازار و فعالین آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این در حالی است که تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین که تشدید تعرفه‌های چین بر واردات محمولات انرژی ایالات متحده را در بر داشته، به این تنش این فضای متشنج افزوده است.

مالکان فله‌بر که در طول 12 ماه گذشته به مقصد ایران بار حمل کرده‌اند
تأثیر تحریم علیه ایران بر شاخص تن مایل فله خشک
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار