۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

ادامه عملیات ضربتی مهار آتش در تالاب هورالعظیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:عملیات ضربتی مهار آتش در بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم با استفاده از دو فروند بالگرد و یک هواپیمای آتش نشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان با جدیت ادامه دارد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۵۷۲

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با انجام دهها پرواز بالگردها و هواپیمای آتش نشان ، از گسترش حریق جلوگیری و تا حدود زیادی آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم کنترل شده است.

وی با بیان اینکه عملیات مهار حریق بدون وقفه ادامه دارد افزود:بخش های مهمی ازکانون های آتش در عمق 20کیلومتری بخش عراقی تالاب هورالعظیم مهار شده ولی هنوز نگرانی ها برطرف نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه آتش سوزی در بیش از25هزارهکتاراز نیزارهای تالاب هورالعظیم سرایت کرده است، افزود: عملیات مهار حریق تا خاموش کردن کامل آتش ادامه خواهد یافت.

حاجی زاده گفت: متاسفانه تاکنون هیچ یک از مسئولان و نهادهای عراقی برای مهار آتش در تالاب هورالعظیم مشارکت نداشته اند.  

دکترعیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی از احتمال عمدی بودن این حریق که تاکنون سبب مسمومیت دست کم 200نفر از ساکنان شهرهای همجوار این تالاب شده خبر داد.

کلانتری یکشنبه گذشته در بازدید هوایی از تالاب هورالعظیم ضمن ابراز نگرانی عمیق از این بحران زیست محیطی گفته بود باید راههای زمینی دسترسی به این حریق گسترده بررسی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط همچنان معتقد است که مهار آتش از طریق هوایی امکان پذیر نیست چون هر لحظه احتمال شعله ور شدن دوباره حریق وجود دارد.

شایان ذکر است،نیروهای ایرانی ماه گذشته موفق شدند با حمله هوایی بالگردها و هواپیمای آبپاش  به کانون های آتش ،حریق را مهار کنند ولی به فاصله چند روز آتش دوباره در این تالاب شعله ور شد.

آلودگی ناشی از حریق در بخش عراقی تالاب هورالعظیم ضمن آنکه تاکنون مشکلات زیست محیطی زیادی برای ساکنان شهرهای حمیدیه ، سوسنگرد ، هویزه و اهواز بوجود آورده است ، خسارات زیادی دام های روستاییان وارده کرده است.

حقابه این تالاب 300هزار هکتاری که دو سوم آن در خاک عراق و یک سوم آن در خاک ایران واقع شده از رودخانه کرخه و دجله تامین می شود.

خشکسالی های پیاپی در سال های اخیر عملا امکان تامین کامل حقابه این تالاب فراهم نشده و همین امر سبب خشک شدن بخش های زیادی از این تالاب شده است.

تالاب هورالعظیم در سه دهه گذشته مورد دست اندازی زیاد از سوی رژیم بعثی عراق شد و عملیات اکتشاف نفت از سوی هر دو کشور ایران و عراق در سال های اخیر ، وضعیت زیست محیطی این تالاب را بشذت آسیب پذیر کرده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار