۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

پیشروی آب دریا به عمق رودخانه زهره هندیجان

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: پیشروی آب دریا(خلیج فارس) به هنگام مد تا عمق 20کیلومتری رودخانه زهره هندیجان میزان شوری آب یا EC این رودخانه را افزایش داده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۵۷۱

هوشنگ حسونی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود:بر اساس برآوردهای انجام شده هم اکنون میزان شوری رودخانه هندیجان که از مرکز این شهر بندری عبور می کند به رقم بی سابقه 20هزار میکروموس رسیده که معادل شوری آب دریا است.

وی با اشاره به اینکه افزایش شوری آب رودخانه نگرانی های زیادی برای کشاورزان فراهم کرده است افزود:هم اکنون آورد رودخانه هندیجان از مناطق بالادست به صفر رسیده است و همین رخداد ، سبب پیشروی بیشتر آب دریا شده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان ،خشکسالی شدید و بی سابقه در 50سال اخیر و مصرف بیشتر از معمول در مناطق بالادست را از عوامل خشک شدن رودخانه زهره بیان کرد و افزود:هم اکنون شهر بندری هندیجان با بحران کم آبی مواجه است.

حسونی زاده ، رودخانه زهره را یکی از منابع تامین کننده آب شرب و کشاورزی این شهرستان بندری عنوان کرد و افزود: خشک شدن رودخانه زهره ، حیات آبزیان در محدوده آبهای لب شور را بشدت به مخاطره انداخته است.

خشک شدن رودخانه زهره که از منابع اصلی تامین کننده بخش کشاورزی هندیجان است، سبب بیکاری کشاورزان این شهر بندری شده است.

شایان ذکر است بسیاری از شهرهای ساحلی خوزستان همچون خرمشهر، آبادان ، اروندکنار ، چوئبده ، مینوشهر و ماهشهر با مشکل آب مواجه هستند.

ماه گذشته پیشروی آب دریا به عمق رودخانه اروندرود ، کارون و بهمنشیر ، تامین شرب شهرهای خرمشهر و آبادان مختل کرد و سبب بروز اعتراض های مردمی در این دو شهر شد.

شوری آب رودخانه های جنوب خوزستان ، آبزی پروران این منطقه را با مشکلات زیادی روبرو کرده به گونه ای که تاکنون هزاران قطعه ماهش پرورشی بر اثر بالا آمدن شوری آب تلف شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار