۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
برخلاف محدودیت تعرفه‌ از سوی آمریکا:

صادرات چین رکورد زد

صادرات چین رکورد زد
صادرات چین در جولای، برخلاف تعرفه‌های اعمال شده از سوی آمریکا و جنگ دو قدرت اقتصادی برتر دنیا پا را فراتر از پیش بینی‌ها گذاشت و رکورد جدیدی را به ثمر رساند.
کد خبر: ۸۱۵۶۹
به گزارش گروه بین الملل مانا و علی رغم وجود ترس و نگرانی در خصوص تاثیر جنگ تجارت بین چین و آمریکا به دنبال تصمیم اخیر رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اعمال تعرفه‌های سنگین بر کالا‌های چین در رشد اقتصادی، صادرات چین در جولای ۲۰۱۷ میلادی به بالاترین میزان خود رسید و رکورد جدید زد.
بر اساس این گزارش، همزمان با آنکه دونالد ترامپ در آخرین حرکت خود برای اعمال بیشتر فشار بر پکن خواستار مذاکره در خصوص اعطای امتیاز‌های تجاری شد، واشنگتن ۲۵ درصد تعرفه را بر ۱۶ میلیارد دیگر از کالا‌های چینی اعمال کرد.
در همین راستا نیز، وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت خود این اقدام آمریکا را غیرمعقول خواند و اعلام کرد که هیچ انتخاب دیگری برای بهبود وجود ندارد و تنها مقابله به مثل کردن با کالا‌های آمریکایی از نفت و فولاد گرفته تا خودرو و تجهیزات پزشکی راه حل ممکن به نظر می‌رسد. در ادامه این بیانیه، عملکرد صادرات چین پس از اعلام جنگ تجارت و اعمال تعرفه‌های سنگین بر کالا‌های چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار مورد بررسی و موشکافی قرار گرفت.
میزان صادرات چین در جولای سال جاری میلادی رشد بیش از انتظار ۱۲.۲ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی تجربه کرد که خبر از تاثیر ناچیز تعرفه‌ها بر آمار ماه اعلام شده و آمار ۱۱.۲ درصدی ژوئن می‌دهد.
این گزارش در ادامه ضمن اشاره به آثار مخرب جنگ تجارت بین دو قدرت برتر اقتصادی افزود: مازاد کالا‌های چینی در آمریکا و در مقایسه با رکورد ثبت شده ماه ژوئن به ارزش ۲۸.۹۷ میلیارد دلار افت ۲۸.۰۹ میلیارد دلاری را تجربه کرد. واشنگتن مدتهاست چین را به موجب تجارت مازاد مورد انتقاد خود قرار می‌دهد و از پکن خواستار کاهش فوری آن است.
میزان تقاضای آمریکا از چین در صورت افت ارزش یوان در ماه‌های اخیر می‌تواند موجب خشم آمریکا شود چراکه بار‌ها در گذشته چین را به دلیل دستکاری پول رایج خود برای کسب منافع غیرمنصافانه در تجارت مورد سرزنش قرار داده بود.
مجله اکونومیست در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد چین خود را در خصوص ارزشی که یوان بدست می‌آورد یا از دست می‌دهد، مسئول نمی‌داند و این امر موجب شده تا در بازه زمانی آوریل تا جولای ارزش این ارز طی چهار ماه به پایین‌ترین میزان خود برسد و تنها علتی که برای آن اعلام می‌کند افزایش تنش بین دو کشور و به دنبال جنگ تجارت است. پکن پول رایج خود را بعنوان یک ابزار در جنگ استفاده می‌کند. 
کم ارزش شدن پول رایج چین، که خود محرکی برای افزایش صادرات این کشور به حساب می‌آید، منطق حاکم در بازار است و تنها به سیاست چین مربوط نمی‌شود. این درحالی است که میزان تجارت بین دو کشور علی رغم وجود تعرفه‌ها در ماه جولای ۱۱.۲ درصد رشد داشت و واردات نیز افزایش ۱۱.۱ درصدی را تجربه کرد. با این حال متخصصان تعادل کلی بازار برای چین و طی ماه‌های آینده را چندان خوشایند توصیف نمی‌کنند.
 
پکن حمایت از نقدینگی را تقویت می‌کند 
پس از آنکه سال جاری میلادی پر قدرت آغاز شد، میزان رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان و در سه ماه دوم روندی نزولی را در پیش گرفت که علت آن را می‌توان تا حدودی در تلاش دولت برای فائق آمدن بر خطرات بدهی دانست. واردات چین ۲۷.۳ درصد در مقایسه سال به سال و در جولای ۲۰۱۸ میلادی در حالی افزایش یافت که میزان درخواست داخلی ثابت بود، اما نگرانی آنجایی خود را به وضوح نشان می‌دهد که جنگ تجاری در حال قدرت گرفتن است و بر تعداد شرکت‌هایی که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند، افزوده می‌شود. همچنین کاهش شدید ارزش یوان به طور قابل توجهی بر اقتصاد این کشور تاثیری مستقیم گذاشته است. 
دولت برای حل این مشکل نقدینگی بیشتری را به سیستم‌های بانکی تزریق کرده و میزان اعطای وام را افزایش داده است.
بازار‌های مالی جهان در ماه‌های اخیر با افت شدید همراه شدند چراکه در خصوص رشد تجارت و به دنبال نخستین سیاست ترامپ مبنی بر بازگرداندن اقتصاد پرقدرت به نفع خود نگران هستند.
چندین شرکت بزرگ آمریکایی اعلام کرده‌اند که زنجیره‌های تامین خود را در صورتیکه تعرفه‌ها بر کالا‌های چین تاثیرگذار باشند، تعدیل خواهند کرد. این درحالی است که شرکت‌های چینی معتقدند افزایش قیمت فولاد بر واردات آمریکا موجب افزایش تجارت در آمریکا می‌شود. 
بر همین اساس، دشواری‌های بسیاری برای اقتصاد چین پیش بینی شده است و یک مطالعه از سوی شرکتی خصوصی نشان داد که چشم انداز تجارت در میان خدمات شرکت‌های چینی دومین عملکرد ضعیف در جولای را به خود اختصاص داده‌اند.
 
چماق هژمونی
چین مکررا اعلام کرده بود در صورت اقدامات بیشتر از سوی ترامپ مبنی بر افزایش درصد تعرفه‌ها و افزودن کالا‌های جدید به لیست پیشین، اقدامات خود را از سر می گیرد چرا که معتقد است آمریکا تجارت ازاد جهانی را تنها به دلیل حمایت از تولید داخلی در کشور خود تهدید می‌کند.
در همین خصوص، تمامی روزنامه‌های دولتی چین اعلام کردند: تنها عده‌ای خاص از جنگ تجارت حمایت می‌کنند. موانع تعرفه‌ها رو به افزایش است و چماق هژمونی در سرتاسر جهان خودنمایی می‌کند.
چین هنوز تصمیم نهایی خود در مقابل اقدام آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر کالا‌های چینی از جمله نفت خام، گاز طبیعی، زغال سنگ و دیگر تولیدات نفتی پالایشگاهی را اعلام نکرده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار