۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
رئیس سازمان محیط زیست:

آتش سوزی هورالعظیم عمدی به نظر می رسد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به گسترده بودن آتش در تالاب هورالعظیم و بی اطلاعی وزیر محیط زیست عراق از آن تا حدودی عمدی بودن این آتش سوزی قوی تر می شود، چطور است که هورالعظیم با عمق 80 کیلومتر فقط در حاشیه مرز ایران دچار آتش می شود.
کد خبر: ۸۱۵۵۵

به گزارش خبرنگار مانا، عیسی کلانتری در نشست خبری که امروز برگزار شده بود با اشاره به اینکه تالاب‌های کشور حال و روز خوشی ندارند، گفت: بسیاری از تالاب‌ها یا از بین رفته‌اند یا در آستانه نابودی هستند و بیشتر تالاب‌ها در انتهای حوضه آبریز قرار دارند و همین موضوع تاثیر زیادی بر خشکی تالاب‌ها گذاشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد:  همچنین خشکسالی‌ها، خشکی رودخانه‌ها، برداشت بیش از حد آب توسط بخش کشاورزی، بی‌توجهی به حق‌آبه تالاب‌ها، این اکوسیستم‌ها را در وضعیت نامساعدی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه برای احیای تالاب‌ها نیاز به صرفه جویی در مصرف آب داریم، اظهارکرد: وزارت نیرو باید سهم زیست محیطی را در کنار آب شرب قرار دهد و تامین حق ‌آبه‌های محیط زیستی را جلوتر از آب مورد نیاز برای صنعت و کشاورزی ببیند.

به گفته وی  خسارات ناشی از خشکی تالاب‌ها را هم مردم و هم دولتمردان پرداخت می‌کنند به طوری‌که در حال حاضر برای احیای تالاب منصوری در جنوب شرق اهواز باید صدها میلیارد تومان خرج شود.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفته های خود با تاکید بر اینکه خشکی تالاب‌ها شهرها را در معرض خطر قرار داده است تصریح کرد: خوشبختانه آب شرب مورد نیاز خوزستان تامین شد اما مشکلات زیست‌محیطی این منطقه همچنان باقی است.

وی یادآور شد: برای مهار گرد و غبار خوزستان 350 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ تنها بخش کمی از گرد و غبار این منطقه را مهار خواهد شد.

کلانتری با اشاره به اینکه باید خسارات ناشی از محیط زیست را در زمینه تولید و توسعه در نظر بگیریم، گفت: کل درآمد کشاورزی استان خوزستان 1.5 میلیارد تومان است این در حالیست که خسارات زیست محیطی در این منطقه ده‌ها میلیارد دلار می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در خصوص آتش سوزی در تالاب هورالعظیم گفت: دو روز پیش که به اهواز سفر کردم، وقتی با بالگرد بستر آتش گرفته هور را می دیدم مشخص شد آتش سوزی در عمق 10 تا 15 کیلومتری از خاک ایران در بخش عراقی هور رخ داده است.

وی خاطرنشان ساخت: یک سوم تالاب در خاک ایران و دو سوم آن در خاک عراق است که بخش ایرانی با داشتن 600 میلیون متر مکعب آب، تهدیدی برای اتش سوزی ندارد؛ اما جالب اینجا است که همیشه نوار نزدیک به مرز ایران در هور العظیم دچار آتش سوزی می شود.

وی با بیان اینکه مرزبانی ما اعلام کرد به نظر می رسد آتش سوزی عمدی باشد، اذعان داشت: روز گذشته که با وزیر محیط زیست عراق درباره این آتش سوزی صحبت کردم اظهار بی اطلاعی کرد و در جریان امور نبود اما قول هایی برای همکاری بیشتر داد.

کلانتری تاکید کرد: با توجه به گسترده بودن آتش در تالاب هورالعظیم و بی اطلاعی وزیر محیط زیست عراق از آن تا حدودی عمدی بودن این آتش سوزی قوی تر می شود، چطور است که هورالعظیم با عمق 80 کیلومتر فقط در حاشیه مرز ایران دچار آتش می شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: آتش سوزی در هورالعظیم خاموش شده بود اما چند روز پیش دوباره شروع شد و از هزار تا هزار و 500 هکتار در ساعات اولیه به 10 هزار هکتار تا ظهر رسید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار