۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

ادامه سکوت بازار سفارس ساخت در ماه جاری

ادامه سکوت بازار سفارس ساخت در ماه جاری
شرکت کارگزاری allied یونان به تحلیل بخش های مختلف بازار کشتیرانی در هفته گذشته پرداخت.
کد خبر: ۸۱۵۵۲

به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری allied یونان با اشاره به تمایل مثبت حاکم بر بازار فله بر کیپ سایز نوشت: طی هفته گذشته روند صعودی بازار فله برکیپ سایز استمرار داشت و انتظار میرود در روزهای آینده نیز جهت حرکت بازار به سمت بالا باشد. عامل اصلی رشد بازار به افزایش فعالیت شرکت Vale برزیل بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دنیا باز می گردد. به طوریکه تصمیم این شرکت به جذب 20 فروند کیپ سایز برای حمل محمولات خود، صف شناورهای آماده به بارگیری را به طور چشم گیری کاهش داد. افزون بر  این به دنبال تقاضای بالا و صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری، در مجموع نرخ کرایه حمل در حوزه آتلانتیک بهبود را تجربه کرد. در آسیا نیز نرخ کرایه حمل قوی باقی ماند.

پاناماکس

 به دنبال افت بیشتر تقاضا، بازار پاناماکس روند نزولی نرخ کرایه حمل را در هفته گذشته تجربه کرد. همچنین درحوزه آتلانتیک، عرضه برتقاضا پیشی گرفت و در پاسیفیک نیز نرخ کرایه حمل پایین تر گزارش شد. اما با این حال بازیگردانان بازار امیدوارند که به دنبال جهش بازار کیپ سایز اتفاقات خوبی نیز برای پاناماکس رخ دهد.

سوپراماکس

طی هفته گذشته بازار سوپراماکس هر دو شیب نزولی و صعودی را تجربه کرد و درآمد در مسیرهای دریای سیاه/مدیترانه رشد پیدا کرد. افزون بر این بازار سوپراماکس در اکثر بخش های حوزه آتلانتیک نسبتا پرجنب و جوش ظاهر شد. اما از سوی دیگر بازار درحوزه پاسیفیک به کام مالکان شیرین نبود، چرا که نبود تقاضا منجر به طولانی شدن صف شناورهای آماده به بارگیری شد و درنتیجه نرخ کرایه حمل روند نزولی را طی کرد.

 هندی سایز

در حوزه پاسیفیک به دلیل نبود تقاضا، بازار روند نزولی را طی کرد. اما از سوی دیگر در حوزه آتلانتیک، به دلیل جریان قوی تر کارگو از اروپا وضعیت بازار کمی رو به بهبود چرخش کرد. 

تحلیل بازار شرکت کارگزاری allied/

کشتی های حمل نفت خام  

در منطقه خاورمیانه به دنبال افزایش توازن عرضه و تقاضا، بازار نفتکش های غول پیکر یک بهبود چشم گیر را به نمایش گذاشت. افزون براین به دنبال تقاضای قوی، شرایط بازار در منطقه آفریقای غربی برای هر دو شناور نفتکش های غول پیکر و سوئزماکس روی مثبت خود را نشان داد. از سوی دیگر علیرغم یک شروع نسبتا خوب، اما رویهم رفته بازار در دریای سیاه/ مدیترانه ناامیدکننده ظاهر شد.

هم چنین بازار افراماکس دو کفه ترازو  را تجربه کرد، به طوریکه در دریای شمال/حوزه بالتیک شیب نزولی را طی کرد، اما همزمان در دریای کارائیب حرکت به سمت بالا را آغاز کرد.

 سفارش ساخت شناور

شکل گیری حجم قوی از معاملات در بازار سفارش ساخت طی دو سه هفته آینده بعید به نظر میرسد، چرا که بسیاری از خریداران بالقوه تا شروع فصل پاییز دست نگه خواهند داشت. با این وجود طی هفته گذشته بازار سفارش ساخت در بخش فله خشک کمی رونق گرفت. به طوریکه سفارش ساخت دستکم چهار فروندکامسارماکس در یارد چینی گزارش شد. اما از سوی دیگر به دنبال افزایش تنش های تجاری و بلاتکلیفی در بازار، حرکت بازار سفارش ساخت هم چنان در بقیه بخش ها نسبتا آرام و آهسته است. در این میان استثانایی نیز رخ داد وآن هم سفارش ساخت ده فروند کشتی های کانتینری فیدرمکس بود.

تحلیل بازار شرکت کارگزاری allied/

 بازار دست دوم

در روزهای گذشته بازار خرید و فروش در بخش فله خشک تغییر ملموسی را نسبت به آنچه در هفته های گذشته شاهد آن بودیم، به نمایش نگذاشت برهمین اساس فعالیت هم چنان روند نسبتا کند را در پیش گرفته است لذا یک افت چشم گیر در بخش شناورهای قدیمی در همه سایزها شروع شده است. در مجموع با توجه به شیب صعودی نرخ کرایه حمل، تمایل خرید به سمت شناورهای مدرن وجود دارد.

درکل انتظار میرود بازار خرید و فروش به ویژه در بخش کیپ سایز که هم اکنون بالاترین نرخ کرایه حمل در سال جاری میلادی را نشان می دهد، روند افزایشی را نشان دهد. از طرف دیگر در بخش تانکر، علیرغم قرارداشتن در وسط فصل تابستان، جهش ناگهانی در بازار خرید و فروش طی هفته گذشته مشاهده شد.

 اوراق

 افت اخیر قیمت های اوراق و نبود تناژ داوطلب برای یاردهای اوراق ، بازار را به سمت سکوت دوباره کشاند. قطعا دراین میان باران های موسمی در کاهش اشتهای بازار از سوی شبه جزیره هند تاثیر قابل توجهی داشته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار