۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

ورود هواپیمای آتش نشان برای مهار حریق تالاب هورالعظیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از ورود یک فروند هواپیمای آتش نشان از نوع "ایلویشن" برای شرکت در عملیات مهار حریق در بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۵۵۰

کیامرث حاجی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود:بلافاصله پس از فرود هواپیما در فرودگاه اهواز ، آبگیری انجام و نخستین پرواز عملیاتی خود را برای مهار زبانه های آتش شروع کرد.

وی گفت: دو فروند بالگرد آبپاش نیز از چند روز گذشته کار مهار حریق در بیش از 25 هزار هکتار از نیزارهای تالاب هورالعظیم را شروع کردند و تا حدودی مهار تحت کنترل در آمده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان پیامدهای منفی ناشی از حریق در تالاب هورالعظیم تبدیل به یک بحران زیست محیطی شده است افزود:عملیات مهار حریق در این تالاب تا خاموش شدن کامل آتش ادامه می یابد.

حاجی زاده افزود: غلظت دود ناشی از این آتش سوزی به روستاها و شهرهای همجوار این تالاب ، زندگی عادی مردم را با اختلال جدی روبرو کرده و بسیاری از فعالیت های اداری و آموزشی شهرهای هویزه  سوسنگرد ، حمیدیه و اهواز مرکز استان خوزستان تحت الشعاع این مسئله قرار گرفته است.

وی گفت: هیچ راهی برای کنترل این آلودگی وجود ندارد و همه تلاش ها به مهار هرچه سریع تر این حریق گسترده معطوف شده است.

گفته می شود، تاکنون دست کم 200 نفربر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم در بیمارستان ها و مراکز درمانی خوزستان بستری شده اند.

دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه در بازدید هوایی ، روند مهار آتش سوزی در تالاب هورالعظیم را مورد بررسی قرار داد.

شایان ذکر است، آتش سوزی از یک ماه پیش در بخش هایی در عمق 20کیلومتری تالاب هورالعظیم به وقوع پیوست ولی پس از مهار آتش توسط بالگردها و هواپیماهای آبپاش کشورمان ، آتش دوباره در این تالاب شعله ور شد و نگرانی ها بالا گرفت.

در دهه های اخیر این تالاب 300 هزار هکتاری با دست اندازی ها و مشکلات زیست محیطی زیادی روبرو بوده بطوری که بخش هیا خشکیده آن به کانون های ریزگرد در خوزستان تبدیل شده است.  

برچسب ها: هورالعظیم
ارسال نظرات
آخرین اخبار