۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

نرخ کرایه حمل فله خشک مصون از جنگ تجاری!

نرخ کرایه حمل فله خشک مصون از جنگ تجاری!
هفته گذشته بازار نرخ کرایه حمل فله خشک شیب صعودی را طی کرد و شاخص بالتیک فله خشک BDI به سمت شکستن یک رکورد چند ساله پیش رفت.
کد خبر: ۸۱۵۲۸

به گزارش گروه بین الملل مانا ، روز چهارشنبه یکم  آگوست سال جاری میلادی شاخص بالتیک فله خشک BDI به یک هزار و 670 واحد افزایش یافت. رقمی که کمی عقب تر از  رکورد یک هزار و 774 در بیست و چهارم ماه جولای سال جاری میلادی حرکت می کرد.

این گزارش ادامه داد: در حالیکه ترامپ با افزایش 25 درصدی تعرفه بر 200 میلیارد دلار واردات چینی به جای تعرفه ده درصدی  به نوعی تهدید به تشدید تنش های اخیر جنگ تجاری کرده است، اما روند رو به بالای نرخ کرایه حمل بازار فله خشک تحت تاثیر جنگ مذکور قرار نگرفته است.

به عبارت دیگر فاندمنتال های خوب در بازار فله بر کیپ سایز و هم چنین تقاضای قوی درمسیرهای اصلی حمل و نقل سنگ آهن را می توان از عوامل دخیل درشیب صعودی نرخ کرایه حمل فله خشک دانست.

به عنوان مثال، برای جبران افت مشاهده شده درسه ماه نخست  سال جاری میلادی که متاثر از باران های موسمی است، برزیل تجارت فله بر کیپ سایز از بندر Tubarão خود به بندرQingdao چین را تقویت کرد. افزون بر این تقاضای تناژ از آفریقای جنوبی منجر به رشد بازار کیپ سایز شد.

در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: بازار کاغذی فله بر کیپ سایز در ابتدای ماه جاری قوی ظاهر شد به طوریکه شرکت عظیم معدنی Vale برزیل بین پنج الی هشت فروند کیپ سایز را برای مسیر C3 به کار گرفت. ناگفته نماند نرخ کرایه حمل در حدود 24 هزار دلار برای هر متر تن باقی ماند. اما از سوی دیگر هم زمان برخی علایم از روند نزولی بازار کاغذی به دلیل تهدید طوفان تایفون و بسته شدن ساحل شرقی چین مشاهده شد، روندی که سبب تاخیر در کشتیرانی،  تعلیق فعالیت بندر و اختلال های ارتباطی خواهد شد.

  ناگفته نماند، درآمد معادل اجاره زمانی (TCE) فله بر کیپ سایز در روز چهارشنبه ( اول اگوست) بر روی 26 هزار و 204 دلار بسته شد که نسبت به روز سه شنبه( 31 جولای)  آن 506 دلارافزایش داشت، افزون بر این نسبت به 24 هزار و 496 دلار در روز دوشنبه( سی ام جولای) روند افزایشی یک هزار و 708 دلار را به نمایش گذاشت.

 اما از سوی دیگر داستان در بازار پاناماکس به شکل دیگری روایت شد، به طوریکه هفته را با روند کند آغاز کرد و درآمد معادل اجاره زمانی (TCE) با رسیدن به 12 هزار و 307 دلار در روز چهارشنبه (اول آگوست)  روند کاهشی 248 دلار را نسبت به روز سه شنبه نشان داد.

این گزارش در پایان نوشت: به دلیل نبود فعالیت، بازار کاغذی سوپراماکس شاهد هفته آرام و ساکتی بود. درآمد معادل اجاره زمانی فله بر سوپراماکس به 11 هزار و118 دلار در روز چهارشنبه رسید که نسبت به روز سه شنبه رشد چهار دلار را به همراه داشت. در حالیکه درآمد معادل اجاره زمانی فله بر هندی سایز به هشت هزار و 17 دلار در روز رسید که نسبت به روز سه شنبه  (31  جولای ) افت را تجربه کرد.

برچسب ها: فله خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار