۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

پیش بینی صید 1500تن میگوی دریایی در بوشهر/صید میگو کاهش یافت

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: بر اساس گشت های انجام شده توسط کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور و طبق میانگین برآورد شده سالانه، پیش بینی می شود، امسال در آبهای استان بوشهر شاهد صید هزار و 500 تن میگوی دریایی باشیم.
کد خبر: ۸۱۵۲۴

دکتر محمد پورکاظمی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به آغاز صید میگوی دریایی در آبهای بوشهر اظهار داشت: هر ساله گشت های تحقیقاتی در راستای انجام بررسی ها برای اعلام میزان ذخایر میگوی دریایی در آبهای جنوبی کشور جهت صید انجام می شود.                                 

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه بررسی وضعیت میگوهای دریایی برای مشخص شدن زمان صید حدود یک تا یک و نیم ماه به طول خواهد انجامید، یادآور شد: بهترین زمان صید موقعی است که بیش از 70 درصد میگوهای منطقه به طول بیش از 12 سانتیمتر رسیده باشند.

وی با اشاره به اینکه مجوز صید میگوی دریایی در آبهای بوشهر از سوی سازمان شیلات ایران بنا به اعلام نظر نهایی پژوهشکده میگوی کشور صادر می شود،  عنوان کرد: گشت تحقیقاتی از سوی پژوهشکده میگوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در بوشهر انجام شده  و  زمان صید میگو را برای قایق از سوم مرداد و برای لنج ها از پنجم مرداد ماه آزاد اعلام کرده است.

دکتر پورکاظمی، ادامه داد: بر اساس گشت های انجام شده توسط کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور و طبق میانگین برآورد شده سالانه، پیش بینی می شود، امسال در آبهای استان بوشهر شاهد صید هزار و 500 تن میگوی دریایی باشیم.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت: با توجه به برآورد ذخایر میگوی دریایی طی چند ماه  اخیر، احتمال می رود صید میگوی دریایی در آبهای بوشهر،  در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اندکی با کاهش همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان صید مجاز میگوی دریایی در آبهای بوشهر، معمولاً 45 روزه است، تصریح کرد: اما با این وجود مدت زمان مجاز برای صید  امسال به نتایج تحقیقات کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور بر اساس وضعیت رسیدگی جنسی میگو، بستگی دارد.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اتمام گشت تحقیقاتی کارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، زمان دقیق پایان صید اعلام خواهد شد.

دکتر پور کاظمی، بیان داشت: در صورتی که صیادان زودتر از موعد مقرر نسبت به صید میگو در آبهای جنوبی اقدام کنند، آنگاه شاهد آسیب چشمگیر به ذخایر میگوی دریایی خواهیم بود.

وی هدف از این اقدام را دستیابی به صیدی پایدار و برداشت میگو در اندازه تجاری مناسب عنوان کرد و گفت: بررسی های کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور به وسیله نمونه برداری و نظارت بر وضعیت رسیدگی جنسی میگوها صورت می گیرد.

دکتر پورکاظمی در ادامه به حضور صیادان غیرمجازی که نسبت به صید میگوی دریایی در زمانی زودتر از موعد مقرر از سوی پژوهشکده میگوی کشور، اقدام می کنند، اشاره کرد و گفت: این امر باعث می شود تا میگوها قبل از رسیدن به بلوغ کافی صید شوند که همین موضوع باعث آسیب رساندن به جمعیت میگوهای منطقه خواهد شد.

وی بیان کرد: پژوهشکده میگوی کشور اجازه برداشت میزانی از میگو را صادر می کند که به مجموع ذخایر میگوی خلیج فارس آسیب وارد نشود اما صیادان غیر مجاز باعث برداشت بی رویه میگوی دریایی خواهند شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در خصوص وضعیت فعلی میزان ذخایر میگوی خلیج فارس عنوان کرد: بررسی ها نشان داده است که در برخی سالها با کاهش ذخایر روبه رو بودیم و در برخی سالها نیز با افزایش همراه بوده ایم اما آنچه که مسلم است ذخایر طبیعی دریاها و اقیانوس های جهان طی سالهای اخیر روبه کاهش بوده است.

وی با اشاره به آغاز فصل صید میگوی دریایی در آبهای استان هرمزگان از پاییز بیان داشت: قبل از شروع صید میگو در آبهای هرمزگان، زمان لازم برای آغاز صید از سوی پژوهشکده میگوی کشور اعلام خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار