۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون:

نرخ فله بر کیپ سایز به بالاترین سطح رسید!

نرخ فله بر کیپ سایز به بالاترین سطح رسید!
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را موشکافی کرد.
کد خبر: ۸۱۵۲۲

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود باگریزی به بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی هفته گذشته، در بازار نفتکش های غول پیکر عرصه بر چارترها تنگ بود، اما از آن طرف روزگار به وفق مراد مالکان چرخید و توانستند نرخ کرایه حمل را به طور چشم گیری افزایش دهند. ورود کارگوها از خلیج آمریکا به تقویت تمایل بازار کمک کرده است، در حال حاضر نرخ کرایه حمل در اکثر مسیرها از خلیج آمریکا به آسیا بر روی 53 الی 57 WSمی ایستد. افزون بر این بازار در حوزه آتلانتیک قوی به نظر می رسد و علیرغم صف 90 فروندی شناورهای آماده به بارگیری تا پایان ماه جاری، اما مالکان از تمایل قویتر بازار بهره برده و  موفق شدند فتیله نرخ کرایه حمل را بالا بکشند.

 سوئزماکس

نبود تقاضا در آفریقای غربی به همراه صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری مانع از افزایش نرخ کرایه حمل در این منطقه شد. علاوه بر این تقاضای ناچیز در طول هفته در خلیج آمریکا منجر به سرکوبی نرخ کرایه حمل شد.

افراماکس

به دنبال فعالیت بالا و تقاضای بسیار زیاد، بازار تانکرهای افراماکس در مدیترانه/دریای سیاه روزهای شلوغی را پشت سرگذاشت، اما با این وجود و علیرغم تب و تاب بازار نرخ کرایه حمل نسبتا پایدار باقی ماند. از سوی دیگر، بازار در دریای شمال و بازار حوزه بالتیک روند نزولی چشم گیری را تجربه کرد و نرخ کرایه حمل در مسیر بالتیک- قاره انگلستان به 75 WS تنزل پیدا کرد.

نرخ کیپ سایز به بالاترین سطح رسید!//

تانکرحمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز:علیرغم اینکه صف تانکرهای MR آماده به بارگیری کمی کوتاه تر شد، اما نرخ کرایه حمل شیب نزولی به خودگرفت. نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان-ساحل آمریکا به 100 WS افت پیدا کرد. افزون بر این، سایه سنگین نبود تقاضا بر بازارتانکرهای LR1 حس شد. نرخ کرایه حمل تانکرهای LR2 نیز روند نزولی ناچیزی را طی کرد.

شرق سوئز: هر دو بازار تانکرهای MR و LR1 روند نزولی را پیمود و نرخ کرایه حمل در مسیر هند ساحل غربی-ژاپن به 140 WS نزول یافت.

  تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

بازار تانکرهای پاناماکس در اروپا هفته پر جنب و جوشی را پشت سرگذاشت، به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری نرخ کرایه حمل از اروپا به خلیچ آمریکا در پایان هفته به 112.5 WS افزایش یافت. افزون بر این نرخ کرایه حمل تانکرهای کوچک و MR در مدیترانه و دریای سیاه به بالاترین سطح خود رسید. از سوی دیگر فعالیت محدود بازار قاره انگلستان را در طول هفته آرام و ساکت نکه داشت.

نرخ کیپ سایز به بالاترین سطح رسید!//

کیپ سایز

طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل فله برکیپ سایز شیب صعودی را طی کرد، روندی که منعکس کننده افزایش فعالیت درمسیر چین- برزیل بود. نرخ کرایه حمل در مسیرTubarao-Qingdao  به 24 هزار و 750 تن در روز رسید. میانگین نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز به 24 هزار و 664 دلار در روز افزایش یافت، رقمی که بالاترین سطح را ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به نمایش می گذارد.

 پاناماکس

به دنبال طولانی شدن صف فله برهای پاناماکس آماده به بارگیری در ساحل شرقی آمریکا، تمایل بازار در حوزه آتلانتیک رو به منفی گرایید و مالکان مجبور به کاهش نرخ کرایه حمل شدند. در پاسیفیک نیز در نتیجه صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری نرخ کرایه حمل به طور کلی شیب نزولی را طی کرد.

 هندی سایز

طی هفته گذشته فعالیت در حوزه پاسفیک افزایش یافت، به طوریکه بازار آسیای جنوب شرقی شاهد ورود تعداد زیادی کارگو بود، اما با این وجود به قدری کافی نبود که بتواند افزایش قابل توجهی را در نرخ کرایه حمل فله بر هندی و سوپراماکس به ارمغان آورد. افزون بر این، فعالیت بازار در حوزه آتلانتیک محدودتر گزارش شد، این کندی بازار را تا حدی می توان به تعطیلات تابستانی ربط داد.

نرخ کیپ سایز به بالاترین سطح رسید!//

بازار کانتینری

رویهم رفته، در ماه جولای سال جاری میلادی نرخ چارتری کوتاه مدت کشتی های کانتینری با ظرفیت متغیر بین پنج هزار الی هشت هزار TEU تا حدی روند نزولی را پیمود. انتظار می رود تحویل دوباره شناورها منجر به افت بیشتر نرخ کرایه حمل درماههای آینده شود.

افزون بر این بخش کشتی های کانتینری قدیمی پاناماکس روند نزولی ناچیز در نرخ کرایه حمل را تجربه کرد، در حالیکه حجم معادلات دراین بخش ( و هم چنین در سایزهای فیدری) نسبتا قوی گزارش شده است.

بر طبق شاخص کرایه حمل کانتینری، نرخ کرایه حمل در مسیرآسیا- ساحل غربی آمریکا در پایان هفته گذشته بر روی دو هزار و 74 دلار برای هر TEU ایستاد که نسبت به هفته گذشته آن رشد 11 درصدی را به نمایش گذاشت. علاوه بر این نرخ کرایه حمل در مسیر آسیا- ساحل شرقی آمریکا با رسیدن به سه هزار و 99 دلار برای هر TEU شیب صعودی نه درصد هفته به هفته را نشان داد. هر دو نرخ کرایه حمل مذکور بالای سطوح میانگین 2017 قرار داشت.

در مسیرهای آسیا-اروپای شمالی و آسیا-مدیترانه، نرخ کرایه حمل به ترتیب با رسیدن به 935 دلار برای هر TEU  و 881 دلار برای هر TEU روند پایدار هفتگی را به نمایش گذاشت.

نرخ کیپ سایز به بالاترین سطح رسید!//

 سفارش ساخت 

در بخش فله بر کشتی سازی صنایع سنگین کاسکو (CSHI)چین سفارش ساخت چهار فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار DWT به همراه چهار فروند انتخابی دیگر را از شرکت Hermes Ship Management استونگر نروژ دریافت کرد.زمان تحویل شناورها سال 2020 اعلام شده است. افزون بر این شرکت Zhuhai Port Shipping چین قرارداد ساخت دو فروند فله بر با ظرفیت 12 هزار و 500 DWT را در یاردWuhu هموطن به امضا رساند، زمان تحویل شناور سال 2019 اعلام شده است.

صنایع سنگین سامسونگ کره جنوبی دریافت سفارش ساخت دو فروند تانکر shuttle tanker با ظرفیت 129 هزار DWT را از شرکت Teekay مستقر در نروژ تایید کرد. هر دو شناور مجهز به سوخت ال ان جی هستند و در سه ماهه چهارم سال 2020 و سه ماه اول سال2021 تحویل داده خواهد شد. علاوه بر این کشتی سازی هیوندایی میپو کره جنوبی سفارش ساخت یک فروند تانکر MR با ظرفیت 50 هزار DWT را از شرکت کشتیرانی SK سنگاپور دریافت کرد. زمان تحویل سال 2019 اعلام شده است.  از سوی دیگر شرکت کشتیرانی chemical transportation  Zhejiang Xinyihai چین سفارش ساخت یک تانکر حمل مواد شیمیایی با ظرفیت پنج هزار و500DWT را به کشتی سازی Ningbo Xinle هموطن داد.زمان تحویل شناور سه ماه چهارم سال 2019 اعلام شده است.

  و در نهایت، شرکت کشتیرانی NYK ژاپن سفارس ساخت یک کشتی حمل ال ان جی دیگر با ظرفیت 714 هزار cu.m را به کشتی سازی سامهو کره جنوبی داد که قرار است در سه ماه چهارم سال 2020 تحویل داده شود.

نرخ کیپ سایز به بالاترین سطح رسید!//

 اوراق

 طی هفته گذشته، سکوت بازار اوراق به طور متمایزی هویدا بود. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون مجموع ظرفیت 21 میلیون و 700 هزار DWT برای اوراق به فروش رفته است. نکته قابل توجه اینکه بخش تانکر بازار اوراق را به قبضه خود در آورده است، به طوری که بخش تانکر سهم 75 درصد از کل تناژ در سال جاری میلادی بر عهده دارد که نسبت به 32 درصد سال گذشته روند افزایشی را نشان می دهد.

نرخ کیپ سایز به بالاترین سطح رسید!//

  فله خشک

از ماه ژوئن سال جاری میلادی به این طرف که چین تعرفه 25 درصدی را بر واردات سویای آمریکا تحمیل کرد، واردات این محصول به اروپا شیب صعودی تندی به خود گرفته است. از سوی دیگر تمایل خریداری چینی به سمت لوبیای برزیلی سبب افت شدید قیمت لوبیای آمریکا شده است.

موج گرمای طولانی مدت در در بخش اعظمی از نیمکره شمالی نیز سبب افزایش قیمت ذغال سنگ حرارتی به بالاترین سطح خود طی شش سال گذشته شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار