۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

کشف لاشه یک نهنگ بزرگ در محدوده پارک ملی دیر-نخیلو

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: لاشه یک نهنگ بزرگ جثه از گونه براید در مجاورت جزیره تهمادون در محدوده پارک ملی دیر- نخیلو کشف شد.
کد خبر: ۸۱۵۱۵

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، حسین دلشب با اشاره به کشف لاشه نهنگ در ساحل منطقه حفاظت شده پارک ملی دریایی جزیره دیر - نخیلو در شهرستان دیر اظهار داشت: این نهنگ از نژاد گرمسیری و از گونه های نادر بوده و در سالهای اخیر در مناطق مختلف استان چند مورد از به گل نشستن این گونه یا سایر گونه های نهنگ  مشاهده شده است.

وی بیان کرد: این نهنگ ها برای تامین تغذیه خود بصورت اتفاقی از آبهای اقیانوسی به خلیج فارس مهاجرت می کنند.

مدیرکل حفاظت محی زیست استان بوشهر تصریح کرد: نهنگ براید با سرعت 25 کیلومتر بر ساعت و تا عمق 300 متری دریا در آبهای خلیج فارس، اقیانوس اطلس، آرام و هند و آبهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و آبهایی با حرارت 16 درجه سانتیگراد به بالا زندگی می کند.

دلشب با بیان اینکه سواحل خلیج فارس در مسیر مهاجرت این نهنگ ها نیست  و تنها برای تغذیه به خلیج فارس می آیند، افزود: طول لاشه مشاهده شده حدود 14 متر  و در حال متلاشی شدن  بوده و علائمی از دلیل تلف شدن این نهنگ در بررسی های اولیه مشخص نشد.

وی خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته برخورد  نهنگ‌ها با ادوات و شناورهای صیادی و گرفتار شدن در آبهای کم عمق از دلایل اصلی به گل نشستن و اتلاف آنها بوده است و نهنگ ها و دلفین ها از گونه های در معرض خطر انقراض جهانی بوده و برای ادامه زندگی به طور جدی نیازمند کمک هستند.

دلشب به اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از پستانداران دریایی و از جمله نهنگ اشاره کرد و چاپ کتاب و بروشور و کلاسهای توجیهی و آموزشی برای صیادان و افراد محلی را از مهمترین فعالیتهای اداره کل محیط زیست بوشهر جهت همکاری مردم منطقه با برنامه های حفاظتی این گونه های مهم دریایی برشمرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار