۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹

پرواز بالگردهای آبپاش ایران بر فراز تالاب هورالعظیم

دو فروند بالگرد آبپاش ایران بر فراز بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم به پرواز درآمدند تا مرحله نهایی مهار آتش سوزی در این تالاب را به سرانجام برسانند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۵۰۹

کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان دراین ارتباط به خبرنگار مانا گفت:پس رایزنی ها و پیگیری های زیاد مدیریت بحران وزارت کشور و وزارت امور خارجه ایران، بالاخره مجوز پرواز برای بالگردهای آبپاش کشورمان از سوی مقامات عراقی صادر شد و بلافاصله عملیات اطفاء حریق شروع شد.

وی افزود: مهار حریق درعمق 20کیلومتری بخش عراقی تالاب هورالعظیم در هشت نقطه شروع شده است ولی به علت گستردگی حریق ، نمی توان زمانی برای پایان کامل این عملیات مشخص کرد.

وی گفت: بالگردهای آبپاش ایران با عملیات ضربتی تلاش می کنند کانون های این حریق گسترده در نیزارهای این تالاب را مهار کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه هنوز علت این آتش سوزی که شهرهای مجاور این تالاب از جمله سوسنگرد ، هویزه ، حمیدیه و اهواز را بشدت تحت تاثیرقرار داده مشخص نشده است، افزود:حدود 25 هزارهکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم طعمه حریق شده است.

حاجی زاده با تاکید براینکه عملیات اطفاء حریق در این تالاب منحصرا" از طریق هوایی انجام می شود ابراز امیدواری کرد بزودی هواپیمای آبپاش "ایلویشن" متعلق به سپاه برای کمک به مهار حریق وارد عملیات شود.

شایان ذکر است عملیات مهار آتش توسط بالگردها و هواپیمای آبپاش ایران هفته گذشته پس از 16 روز از شروع این حریق انجام شد ولی پس از چند روز آتش دوباره در این تالاب زبانه کشید.

تاکنون دهها نفر از ساکنان شهرها و روستاهای همجوار این تالاب به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق دود این آتش سوزی در مراکز درمانی بستری شدند.

مرکز بهداشت خوزستان از ساکنان شهرهای همجوار این تالاب بخصوص بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی های ریوی و قلبی خواست برای پیشگیری از مسمومیت ، از قرار گرفتن در فضاهای باز خودداری کنند.

تالاب هورالعظیم در سال های اخیر به علت خشکسالی و عدم تامین حقابه آن ، با مشکلات زیست محیطی روبرو شده به گونه ای که بخش خشکیده آن به کانون های ریزگرد در خوزستان تبدیل شده است.

حقابه بخش ایران این تالاب که دو سوم آن در عراق و یک سوم آن در ایران واقع شده از طریق رودخانه کرخه و حقابه بخش عراقی آن از سرریز رودخانه دجله که هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد تامین می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار