۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲

اعمال تخفیفات ویژه برای شناورهای سبز در بندر آمستردام

اعمال تخفیفات ویژه برای شناورهای سبز در بندر آمستردام
بندر آمستردام هلند از افت ترانشیپ بار و افزایش دو برابری تخفیف‌ها برای شناور‌های دارنده گواهینامه ESI (شاخص شناور‌های زیست محیطی) و کشتی‌های مجهز به موتور LNG خبر داد. 
کد خبر: ۸۱۵۰۸
به گزارش گروه بین الملل مانا، بندر آمستردام هلند طی شش ماه نخست سال جاری میلادی شاهد افت ترانشیپ به دلایل متعددی بود، اما خوشبختانه این بندر توانست میزان تخفیف‌های خود در جذب شناور‌های سبز را افزایش دهد.
بندر آمستردام سال هاست برای شناور‌های ثبت شده در لیست ESI با شاخص ۲۰ واحدی و یا بالاتر که در این بندر پهلو گرفته و در آن تردد دارند، تخفیفاتی در پرداخت عوارض بندری در نظر گرفته که اخیرا میزان آن دو برابر شده است. 
در همین راستا، بندر آمستردام ضمن انتشار این خبر گفت: از نخستین روز آگوست سال جاری میلادی تخفیف در پرداخت عوارض بندری افزایش می‌یابد چرا که این بندر بیش از گذشته پذیرای شناور‌های دارنده گواهینامه ESI –اصطلاحا شناور‌های سبز- و شناور‌هایی که موتور اصلی یا کمکی آن‌ها LNG است، خواهد بود.
شناور‌های مجهز به LNG به طور قابل توجهی میزان ذرات آلاینده‌ای کمتری را در مقایسه با سوخت‌های دیگر به محیط انتشار می‌دهند و در عین حال کرین دی اکسید کمتری تولید می‌کنند. بندر آمستردام LNG را سوخت حیاتی ترانزیتی می‌داند که در حال حاضر بهترین جایگزین برای سوخت‌های سنگین در صنعت کشتیرانی است.
مقامات این بندر گفتند به منظور تشویق اپراتور‌های کشتی‌ها برای شروع بهره مندی از این سوخت، تخفیف‌های مازادی را لحاظ کردیم. افزون بر آن، تصمیم داریم یک پل بانکر LNG در این بندر تا پایان سال جاری میلادی ایجاد کنیم. اعمال تخفیف‌های جدید منجر به پهلوگیری ۵۰ هزار شناور اقیانوس پیما، کروز و بارج سالانه به این بندر خواهد شد تا بتوانند به کارآمدترین و سریع‌ترین شکل ممکن و با استفاده حداقلی از منابع عملیات موفقیت آمیز خود را به سرانجام برسانند. 
در بخش دیگر فعالیت‌های این بندر، میزان ترانشیپ بار مورد بررسی قرار گرفت که نشان از افت ۴.۸ درصدی جابه جایی بار در شش ماه نخست سال جاری میلادی و رسیدن به ۴۰.۲ میلیون تن می‌دهد. 
میزان ترانشیپ در منطقه کانال دریای شمال و بنادر آمستردام، Ijmuiden، Beverwijk و Zaanstad در مجموع افت ۵.۱ درصدی و رسیدن جابه جایی بار به ۴۹.۴ میلیون تن را در نیمه نخست سال جاری میلادی تجربه کرد.
بنادر Ijmuiden، Beverwijk و Zaanstad به ترتیب شاهد افت ۴.۴- (۹.۳ میلیون تن)، ۱۸.۶- (۲۸۲ هزار تن) و ۵۹.۳- (۸۴ هزار تن) بودند. 
کاهش ترانشیپ در بندر آمستردام نیز طی شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی به دلیل وجود دو دلیل عمده مبنی بر جریان بار بود: تولیدات زغال سنگ و نفت. ترانشیپ زغال سنگ ۲۵.۵ درصد کاهش یافت و به ۶.۴ میلیون تن رسید و تولیدات نفتی نیز با افت ۶.۷ درصدی همراه شد و ۲۲.۱ میلیون را در کارنامه شش ماه ابتدایی خود ثبت کرد. علت کاهش ترانشیپ محمولات نفتی عواملی، چون عملیات تعمیر و نگهداری در یکی از ترمینال‌ها و کاهش بازار آینده تجاری به ویژه دیزل بود.
در مقابل، ترانشیپ بار‌های دیگر مانند فله خشک در آمستردام رشد ۱۶.۸ درصدی را تجربه کرد و به ۵.۲ میلیون تن رسید چراکه واردات مواد مورد نیاز ساخت و ساز مانند شن و ماسه افزایش قابل توجهی یافت. افزون بر آن، ترانشیپ مواد فله کشاورزی رشد ۱۸.۵ درصدی را پشت سر گذاشت و به ۳.۹ میلیون تن رسید. ترانشیپ کالا‌های نیمه فله، اما با کاهش ۱.۶ درصدی همراه شد و به ۸۸۹ هزار تن رسید.
ترانشیپ کانتینری رشد قابل توجه ۲۹.۶ درصدی را در کارنامه خود طی شش ماه نخست سال جاری میلادی ثبت کرد و به ۴۵ هزار و ۴۵۷ TEU رسید که مهمترین علت آن ورود شناور Samskip در خط خدمات رسانی به انگلستان بود. افزایش میزان ترانشیپ کانتینری در تعداد شناور‌ها نیز منعکس شد که به ۲۵۱۴ فروند (برابر با ۴.۴ درصد) افزایش یافت.
این گزارش ضمن اشاره به تعداد شناور‌های کروزی که در بندر آمستردام در نیمه نخست پهلو گرفته‌اند، ادامه داد: ۷۴ شناور مهمان این بندر بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۵۳ مورد افزایش قابل قبولی داشته است. علاوه بر آن، تعداد شناور‌های کروز رودخانه‌ای به یک هزار و ۲۷۲ فروند در نیمه نخست رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی با یک هزار و ۱۵ فروند، رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار