۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
به دنبال محدودیت های سولفور:

تغییراتی در تجارت زغال سنگ ایجاد می شود

تغییراتی در تجارت زغال سنگ ایجاد می شود
بازار فله خشک با توجه به تحول در وضعیت اقتصادی چین و تغییر الگو‌های تجاری همچنان در تلاش برای برقراری تعادل جدید است.
کد خبر: ۸۱۵۰۶
به گزارش گروه بین الملل مانا و به دنبال تغییر مسیر‌های تجاری زغال سنگ به موجب تحول در اقتصاد چین و اعمال قوانین سرسختانه و نیاز کشتیرانی به زغال سنگ کم سولفور، بازار فله خشک درصدد ایجاد تعادل دوباره برآمده است.
بر اساس این گزارش و علی رغم عدم تصمیم نهایی بازیگردان‌های بازار فله به موجب تاثیر بلندمدت تغییر مسیر‌های تجاری زغال سنگ بر نرخ حمل و نقل، شرکت کارگزاری Allied گفت: هفته گذشته برای زغال سنگ چندان خوشایند نبود چراکه قیمت‌ها در سراشیبی و روندی نزولی قرار گرفتند. به نظر می‌رسد اصلاح در میزان تقاضا زمانی آغاز شد که کاهش ناگهانی دما در چین موجب سلسله بارش‌های سنگین شد. این درحالی است که بازار تامین در بازار به طور کلی و همزمان با افزایش حجم تولید از سوی معادن چین و رشد ذخایر بندری وضعیت خوشایندی را تجربه کرد. آنچه درحال حاضر انتظار می‌رود این است که قیمت‌ها شاهد یک کاهش مازاد پنج درصدی خواهند بود. اما با درنظرگرفتن بهبود کارایی که با سرعت کندی در معادن چین جریان دارد، این انتظار مثبت و خوش بینانه است. افزون بر آن، از آنجایی که زغال سنگ دومین کالای مهم در بازار فله خشک بر حسب حجم و میزان است، کوچکترین تغییرات در این میان نیز می‌تواند تاثیر قابل توجه و چشمگیری بر نرخ‌های حمل و نقل بار داشته باشد.

شاخص‌های فله خشک
تغییراتی در تجارت زغال سنگ ایجاد می شود
در همین راستا، یکی از محققین تحلیلگر در شرکت کارگزاری Allied گفت: مدت‌های مدیدی است که بر سر زغال سنگ حرارتی و چشم اندازه آینده آن در سبد جهانی انرژی گفتگو‌ها در جریان است. چین، بزرگترین واردکننده جهان که بیش از ۲۰ درصد تجارت دریابرد دنیا را به خود اختصاص می‌دهد و اصلی‌ترین مصرف کننده گام‌هایی در جهت کاهش وابستگی خود به زغال سنگ برداشته است که بسیاری از آن‌ها به موجب اصلاح جدی در نرخ‌های حمل و نقل بوده است. در همین حال و با توجه به افزایش رقابت از سوی منابع تجدیدپذیر، چشم انداز مثبت مسیری طولانی را در پیش دارد. 
وی ادامه داد: علی رغم تمامی نکات اشاره شده، از پایان سال ۲۰۱۶ میلادی صحنه عوض شده و در کل چشم انداز ضعیفی برای آینده زغال سنگ درنظر گرفته شده است. قیمت‌ها در ماه گذشته به بالاترین میزان خود یعتی ۱۱۲.۰۵ دلار به ازای هر MT رسید که طی پنج سال گذشته در مقایسه با قیمت بالای زغال سنگ نیوکاستل بی سابقه بود. اگرچه این تغییرات با هدف تولید زغال سنگ با کیفیت بالا انجام پذیرفته است، شرایط دمایی غیرنرمال در چین و در سال جاری میلادی که منجر به افزایش تقاضا برای الکتریسته و به طبع آن زغال سنگ می‌شود، واردات چین را در نیمه نخست تحت تاثیر قرار داد و رشد ۱۴ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در کارنامه آن ثبت کرد.
از طرف دیگر، وجود قانون سولفور موجب شده تا تغییرات قابل ملاحظه‌ای در منابع زغال سنگ برای بسیاری از کشور‌های واردکننده اصلی ایجاد شود. تاکنون بازار افزایش ۳۴ درصدی در میزان صادرات از اندونزی به چین را شاهد بوده است. کره جنوبی نیز که چهارمین واردکننده زغال سنگ بعد از چین است، ژاپن و هند است در همان جهت به مسیر خود ادامه می‌دهد و قوانین جدید را اتخاذ کرده تا به موجب آن ژنراتور‌ها از زغال سنگ با سولوفور حداکثری ۰.۴ درصد استفاده کنند. 
این گزارش در پایان نوشت: با اطمینان کامل نمی‌توان در خصوص چشم انداز بلند مدت بازار زغال سنگ نظری داد. با این حال، امید‌هایی در زمینه افزایش نسبی در بازار در ماه آگوست سال جاری میلادی وجود دارد. اما با توجه به افت واحد‌ها در سپتامبر و اکتبر به سختی می‌توان گفت: روند صعودی به چه شکل و تا چه میزان خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار