۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

رده بندی کشتیرانی های برتر جهان تغییر کرد! کشتیرانی چین جای فرانسه نشست!

آلفالاینر در تحلیل هفتگی بخش کشتیرانی کانتینری زوایای مختلف بازار، تغییر و تحولات خطوط سرویس دهی و همچنین بازار تحویل شناور را شرح داد.
کد خبر: ۸۱۴۸۹

به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر در تحلیل هفتگی خود در ابتدا اشاره ای به ادغام دو کشتیرانی کاسکوی چین و OOCL هنگ کنگ داشت و نوشت: در سی و یکم ماه جولای سال جاری میلادی و پس از تکمیل ادغام  ناوگان کشتیرانی ادغام شده کاسکو و کشتیرانی OOCL هنگ کنگ، ظرفیت ناوگان ترکیبی به دو میلیون و 760 هزار TEU  رسید.

رده بندی کشتیرانی های برتر جهان تغییر کرد!//

لازم به ذکر است، ناوگان ترکیب شده جایگاه سومین کشتیرانی کانتینری بزرگ را از کشتیرانی CMA CGM فرانسه ربود.کشتیرانی فرانسه با ظرفیت دو میلیون و 630 هزار TEU به رده چهارم جدول سقوط کرد.

افزون بر این ظرفیت 116 هزار و 600 TEU قرار است تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی به ناوگان ترکیبی کاسکو و OOCL افزوده شود. همچنین ظرفیت 178 هزار و 700 TEU به کشتیرانی کاسکو در سال آینده ملحق خواهد شد، این افزایش ظرفیت جایگاه کاسکو به عنوان بزرگترین شرکت کشتیرانی کانتینری آسیا را تقویت خواهد کرد.

ناگفته نماند درآمد کلی و جابه جایی شرکت کشتیرانی OOCL هنگ کنگ در سه ماه دوم سال جاری میلادی به ترتیب رشد چهار و 4.6 درصد را تجربه کرد، اما با این وجود سرعت آهسته تری را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

 هلدینگ مشترک کشتیرانی های ژاپن (Ocean Network Express (ONE ضرر خالص 120 میلیون دلار را در سه ماه دوم سال جاری میلادی (معادل با نخستین سه ماه سال مالی ژاپنی) به ثبت رساند. درآمد ONE در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به دو میلیون و 66 هزار دلار رسید که به طور چشم گیری کمتر از پیش بینی اولیه دو میلیون و 900 هزار دلار بود. حجم جابه جایی کمتر و قیمت های سوخت بالاتر را می توان از عوامل اصلی عملکرد ضعیف هلدینگ مذکور دانست. علاوه بر این بهره گیری ظرفیت ناوگان در هر دو مسیر محدود به شرق ترانس پاسیفیک و محدود به غرب آسیا-اروپا افت 73 درصد را نشان داد.

اما علیرغم پیروی های اولیه، پیش بینی می شود، ONE سود خالص 110 میلیون دلار را در طول سال مالی به دست آورد.

رده بندی کشتیرانی های برتر جهان تغییر کرد!

 

نکته مهم دیگر اینکه روند انتقال دارایی های ترمینال های کانتینری جهانی کشتیرانی های K Line, MOL و NYK به تاخیر افتاده است و انتظار می رود در سه ماه نخست سال جاری میلادی ترمینال ها منتقل شوند.

شناورهای سایز کوچک بیشترین سهم ناوگان بیکار دارند

همانطور که روند بسته شدن برخی خطوط سرویس دهی به دنبال تقاضای ضعیف برای شناور استمرار دارد، ناوگان کشتیرانی کانتینری بیکاربه 142 فروند با مجموع ظرفیت 341 هزار و 229 TEU افزایش یافت.

کشتی های با سایز کوچکتر و زیر پنج هزار و 100 TEU بیشترین سهم ناوگان بیکار را به خود اختصاص می دهند، به طوریکه تعداد 131 فروند با ظرفیت 500 الی پنج هزار و 100 TEU در حال حاضر بیکار هستند. 142 فروند شناور بیکار درمقایسه با 56 فروند شناور بیکار ثبت شده در ماه فوریه روند افزایشی بیش از دوبرابر را به نمایش می گذارد.

در ماه ژوئن سال جاری میلادی تعداد 11 فروند کشتی کانتینری جدید با ظرفیت 500 الی سه هزار و 500 TEU تحویل داده شد. روند مستمر ورود تناژ جدید به همراه نبود تقاضا برای جذب شناور این بخش را تحت فشار قرار داده است.

علاوه بر این سکوت محض بازار اوراق شرایط را دشوارتر ساخته است، بر طبق آلفالاینر، حتی یک فروند شناور در ماه جولای سال جاری میلادی روانه یاردهای اوراق نشده است.

اما درمقابل، تعداد محدودی کشتی با سایز بالای پنج هزار و 100 TEU وقت تنفس پیدا کرده اند، به عبارت دیگر تنها هفت فروند کشتی کانتینری با سایز بالای پنج هزار و 100 TEU در بیکاری به سر می برند.

در حال حاضر سه فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 12 هزار و 500 TEU تحت تعمیر یا بازسازی قرار دارند و در لیست کشتی های بیکار قرار می گیرند.

 

رده بندی کشتیرانی های برتر جهان تغییر کرد!

روند نزولی بازار چارتر استمرار دارد

در میان فصل آرام و بی جنب و جوش تابستان، علیرغم اینکه فعالیت بازار چارتری در برخی بخش ها افزایش جزئی را به همراه داشته است، اما به طور کلی بازار به روند کند و آهسته خود ادامه می دهد.

بازار فعالیت چارتری در بخش های کشتی های کانتینری غول پیکر و کشتی های کانتینری بزرگ بعلاوه کشتی های کانتینری با سایز سه هزار الی سه هزار و 500 و یک هزار و 250 الی یک هزار و 499TEU کساد و بی رونق بود. اما از سوی دیگر بازار کشتی های کانتینری پاناماکس کلاسیک روند افزایشی را تجربه کرد. فعالیت کشتی های کانتینری دو هزار و 700 الی دو هزار و 900 TEU و یک هزار الی یک هزار و 249 TEU نیز روند افزایشی را نشان می دهد.

شایان ذکر است: نرخ های چارتری در اکثر بخش ها روند نزولی را طی می کند و تا زمانیکه تقاضا در ماه سپتامبر افزایش نیابد، تغییر مسیرفعلی محتمل نخواهد بود. مسئله تامل برانگیز دیگر جنگ تجاری آمریکا-چین به همراه عواقب نامعلوم آن  است که بر سر بازار تجارت کانتینری سایه افکنده است.

رده بندی کشتیرانی های برتر جهان تغییر کرد!

عرضه شناور

عرضه شناور در بخش کشتی های کانتینری با ظرفیت سه هزار الی سه هزار و 800 TEU محدود است. اما با این وجود نرخ های چارتری در این بخش سیر نزولی را طی می کند. نرخ های چارتری در بخش کشتی های کانتینری با ظرفیت دو هزار الی دو هزار و 699 TEU به روند کاهشی خود ادامه می دهد.

 از سوی دیگر عرضه شناور در بخش کشتی های کانتینری با ظرفیت یک هزار و 500 الی یک هزار و 900 TEU سیر صعودی را طی می کند و در حال حاضر 15 فروند شناور در صف آماده بارگیری هستند.

 عرضه در بخش کشتی های کانتینری با ظرفیت یک هزار و 250 الی یک هزار و 499 TEU به طور کلی روند پایداری را نشان می دهد و در حال حاضر نه فروند شناور درصف آماده به بارگیری هستند. هم چنین عرضه شناور در بخش کشتی های کانتینری یک هزار الی یک هزار و 249 TEU روبه افزایش است. 15 فروند شناور در صف آماده به بارگیری هستند. تقاضا نیز شیب صعودی را می پیماید.

نکته قابل توجه اینکه صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری کشتی های کانتینری زیر هزار TEU مالکان را نگران ساخته است، درحال حاضر 25 فروند شناور با ظرفیت 800 الی 999 TEU در صف دیده می شوند. عرضه کشتی های کانتینری زیر 800 TEU نیز با 14 فروند شناور در صف انتظار حکایت از روند صعودی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: کشتی های با سایز متوسط یک هزار و 800 الی دو هزار و 800 TEUبیشترین سهم در بازار سفارش ساخت را به خود اختصاص داده اند. به طوریکه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تعداد 34 سفارش ساخت کشتی ها با ظرفیت متغیر یک هزار و 800 الی دو هزار و 800 TEU به ثبت رسیده است.

 تحولات خطوط سرویس دهی

شرکای ائتلاف اقیانوسیه شامل کشتیرانی CMA CGM فرانسه، کاسکوی چین و اورگرین تایوان در نظردارند دومین خط سرویس دهی هفتگی از خاورمیانه به ساحل غربی پاسیفیک آمریکای شمالی را از طریق شرق دور راه اندازی کنند.

 کشتیرانی CMA CGM فرانسه پس از 15 هفته تعلیق، خط سرویس دهی شرق دور-اروپای شمالی SEANE خود را وارد چرخه دوباره فعالیت کرد.

 کشتیرانی APLسنگاپور از گروه کشتیرانی CMA CGM فرانسه یک خط سرویس دهی هفتگی ژاپن-روسیه را در ماه آگوست سال جاری میلادی راه اندازی خواهد کرد.

 تحویل شناورها

 کشتیرانی مرسک دانمارک کشتی کانتینری MAERSK HERRERA هشتمین کشتی از مجموع 11 فروند کشتی با ظرفیت 15 هزار و 282 TEU را دریافت کرد.

 کشتیرانی اورگرین تایوان کشتی کانتینری EVER BLOOM آخرین شناور از مجموعه ده فروند کشتی کانتینری با ظرفیت دو هزار و 926 TEU را تحویل گرفت.

کشتیرانی CMA CGM فرانسه کشتی کانتینری CMA CGM LOUGA با ظرفیت دو هزار و 478 TEU را دریافت کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار