۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

گسترش آتش به هشت نقطه از تالاب هورالعظیم

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از گسترش آتش به هشت نقطه بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۴۸۶

سیدعادل مولا در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه هنور مرحله دوم مهار آتش در نیزارهای این تالاب شروع نشده است افزود: در حال دریافت مجوز از سوی طرف عراقی برای پرواز بالگردهای آبپاش بر فراز این تالاب هستیم.

به گفته این مقام مسئول ، هرگونه تاخیر در مهار این آتش سوزی خسارات جبران ناپذیری بر این زیستگاه طبیعی وارد خواهد کرد.

وی گفت: در صورت موافقت کشورعراق ، آمادگی اجرای عملیات ضربتی برای مهار حریق در تالاب هورالعظیم هستیم.

مولا افزود: دود ناشی از این آتش سوزی همچنان ساکنان شهرهای مجاور این تالاب را آزار می دهد.

چندی پیش مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان رهاسازی آب را تنها نسخه موثر برای مهار آتش سوزی در تالاب هورالعظیم عنوان کرده ولی با توجه به کمبود آب ، این پیشنهاد مورد استقبال مسئولان آب خوزستان قرار نگرفت.

بنا به این گزارش ، آتش سوزی دوباره در این تالاب پس از آنکه عملیات مهار آتش توسط سه فروند بالگرد و هواپیمای آبپاش ایرانی به پایان رسید مشکلات زیادی برای ساکنان و روستاهای اطراف این تالاب ایجاد کرده است.

دود ناشی از آتش سوزی در این تالاب تاکنون دهها نفر از ساکنان شهرهای هویزه و سوسنگرد را راهی بیمارستان ها کرده و مشکلات زیادی نیز برای شهروندان اهوازی بوجود آورده است.

دو سوم تالاب 300هزارهکتاری هورالعظیم در خاک عراق و یک وسوم آن در محدوده سرزمینی جمهوری اسلامی ایران قراردارد.

حق آبه بخش ایرانی این تالاب از رودخانه کرخه و حق آبه بخش عراقی آن از سرریز رودخانه دجله تامین می شود.

پیش از آتش سوزی در سطح 16هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم ، این تالاب از مشکلات زیست محیطی زیادی رنج می برد که این حریق گسترده ، چالش های زیست محیطی آن تشدید کرده است.

این تالاب در زمان جنگ تحمیلی نیز مورد تعرض و دست اندازی رژیم بعثی عراق قرار گرفت و در جریان آن هزاران هکتار از نیزارهای آن به آتش کشیده شده و ساکنان اطراف این تالاب مجبور به ترک خانه های خود شدند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار