۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

تاثیر کانادا بر بازار تانکر در هاله‌ای از ابهام

تاثیر کانادا بر بازار تانکر در هاله‌ای از ابهام
درحالی که بازار تانکر حمل نفت خام با مازاد ظرفیت دست و پنجه نرم می‌کند، وجود استمهال از سوی کانادا به بهبود وضعیت کمکی خواهد کرد؟ موسسه کارگزاری گیبسون اعلام کرد، دولت فدرال اوتاوا حمایت خود را از بازار تانکر با هدف حفظ امنیت طولانی مدت صادرات نفت خام افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۸۱۴۶۵
به گزارش گروه بین الملل مانا، کانادا اغلب در صفحه رادار تانکر و به موجب ارسال بیشترین حجم صادرات مستقیم به آمریکا، افت‌های سنگینی را پشت سر می‌گذارد. اما این کشور ششمین تولیدکننده نفت خام برتر جهان است که به بازار‌های بسیاری دسترسی دارد و به ویژه در حال حاضر همزمان با تهدید آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه و ایجاد جنگ تجارت، تمایل کانادا برای تغییر مسیر و مقاصد صادرات بیشتر شده است. در شرایطی مشابه که قدرت برتر اقتصادی جهان تعرفه‌هایی بر فولاد و آلومینیوم چین اعمال کرد، حال سمت فلش به سوی کانادا نشانه رفته و محدودیت‌هایی برای واردات فولاد و آلومینیوم این کشور نیز در نظرگرفته شده است. 
روابط بین واشنگتن و اوتاوا از زمانی که دو رهبر آمریکای شمالی برای نخستین بار و به طور کاملا رسمی با یکدیگر دیدار کردند، توسعه یافت. این دیدار نیز که منجر به توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا شد، مورد توافق رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت چرا که ترامپ معتقد است این قرارداد به اقتصاد کشورش آسیب‌هایی جدی وارد می‌کند. بازار نفت نیز تاکنون از کشمش تعرفه‌ها به شیوه‌ای متفاوت از تهدید چین برای متوقف کردن واردات محصولات تولیدی نفت آمریکا به دور بوده است. 
در مقابل، کانادا نمی‌تواند از نفت به عنوان ابزار معامله سودآور استفاده کند و به ناچار باید آمریکا را برای خود و در حالت عدم وجود بازار طبیعی فروش دریایی حفظ کند. اما به دلیل در جریان بودن رکود اقتصادی در ونزوئلا و در نتیجه افت شدید بازده، پالایشگاه‌های آمریکا به مراکز نفتی آلبرتا در کانادا به عنوان جایگزینی ایده آل بازخواهند گشت. 
 
صادرات نفت خام کانادا
 
تانکر:کانادا بر بازار تاثیر می گذارد؟
گیبسون در ادامه این گزارش نوشت: البته، دولت اوتاوا برای صادرات بلند مدت نیاز به جایگزین کردن بازار‌های فروش خود دارد. این موضوع مشکلی مستمر برای دولت‌های پیشین کانادا بوده و به نظر نمی‌رسد به زودی حل شود. دولت فدرال خریدار رسمی پروژه توسعه خط لوله Trans Mountain شد چراکه خریدار بخش خصوصی برای آن پیدا نشد. پس از آنکه در آوریل سال جاری میلادی ساخت پروژه متوقف شد، Kinder Morgan با دولت همکاری کرد تا خریدار دست به نقد را به منظور حفظ این پروژه بیابد و در نهایت پس از آنکه گزینه مورد نظر یافت نشد، دولت به ناچار چهار میلیارد و 500 میلیون دلارکانادا برای ادامه فعالیت آن پرداخت. پروژه توسعه خط لوله با هدف افزایش ظرفیت خط موجود از ۳۰۰ هزار به ۸۹۰ هزار بشکه در روز راه اندازی شد و آلبرتا را به ونکوور متصل می‌کند. افزون بر آن، میزان فرصت‌های صادرات برای تردد تانکر‌های افراماکس به اقیانوس پاسفیک افزایش یافت. یکی از تصمیمات دونالد ترامپ به محض ورود به کاخ سفید و نشستن بر مسند ریاست جمهوری آمریکا رد کردن توسعه خط لوله Keystone XL بود که ۸۳۰ هزار بشکه نفت در روز را از آلبرتا به نبراسکا انتقال می‌داد.
این اقدام نیز در جهت حمایت از نخستین سیاست آمریکا مبنی بر افزایش ظرفیت فرصت‌های شغلی در داخل کشور صورت پذیرفت. بنابراین، احتمال استفاده از تعرفه‌های نفتی به عنوان ابزار معامله در مقابل کانادا به نظر صحیح نیست چراکه این امر می‌تواند به زیان مشاغل آمریکایی‌ها در این پروژه منتهی شود.
پیش بینی می‌شود، بازده کانادا به حدود ۵.۵ میلیون بشکه در روز و تا سال ۲۰۳۰ میلادی برسد. افزون بر آن، تجارت نفت خام سنگین کانادا در West Texas Intermediate علت خوب دیگری است برای آنکه نفت از هر گونه تعرفه و جنگ تجاری در امان باشد چراکه هر دو طرف می‌توانند با توجه به اقدامات اخیر خود به منابع نفتی بیشتری دست یابند.
روابط بین آمریکا و کانادا در حال حاضر خوب است، اما کانادا در مقایسه با دیگر تامین کنندگان برتری قابل توجهی نه تنها به لحاظ منطقه و زیر ساخت بلکه پایداری سیاسی شرکای تجاری مورد اعتماد جدید و قدیم دارد.
 
نرخ فوری تانکر حمل نفت خام
تانکر:کانادا بر بازار تاثیر می گذارد؟
ارسال نظرات
آخرین اخبار