۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

رشد 13 درصدی صید کیلکا در مازندران

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران از رشد 13 درصدی صید کیلکا در آبهای استان مازندران طی چهار ماهه نخست امسال خبر داد.
کد خبر: ۸۱۴۶۲

ولی الله محمد زاده در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت صید کیلکا در آبهای مازندران اظهار داشت: امسال 44 فروند شناور کیلکا گیر استان مازندران از بیستم خردادماه سال جاری،  صید کیلکا ماهیان را در دریای خزر  آغاز کردند.

مدیر کل اداره شیلات مازندران ، افزود: میزان صید چهار ماهه نخست امسال ماهیان کیلکا  با 737 شب دریاروی به هزار و 461 تن رسیده است.

وی  با اشاره به صید هزار و 288 تن ماهیان کیلکا در چهار ماهه نخست سال گذشته، خاطرنشان ساخت: صید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 13 درصدی همراه بوده است.

به گفته این مقام مسئول در استان مازندران، از مجموع صید انجام شده، هزار و 385 تن به مصرف پودری و 76  تن به مصرف انسانی رسیده است.

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران در ادامه گفته های خود، سرانه صید هر شناور را در این مدت 33  تن اعلام کرد و یادآور شد: از این میزان ماهی کیلکا صید شده هزار و 153 تن  در بندر بابلسر و 308 تن در بندرامیر آباد صید شده است.

 وی حرکت داوطلبانه و آگاهانه جامعه صیادی کیلکا گیر استان مازندران در تعطیلی حدود سه ماهه اول سال را برای حفظ و بازسازی ذخایر کیلکا ماهیان را در رونق هر چه بیشتر صنعت صیادی استان مازندران بسیار موثر دانست و گفت: امیدواریم شاهد نتایج این اقدام در سالهایی نه چندان دور برای صیادان استان باشیم.

محمد زاده عنوان کرد: هر ساله صید ماهی کیلکا از اواسط فروردین ماه، به علت تخم ریزی و آغاز فصل تولید مثل متوقف  می شود که این اقدام در سالهای اخیر توسط صیادان ادامه داشته است.

وی اذعان داشت: ،با افزایش سطح آگاهی و به محض مشاهده بچه ماهی کیلکا در آبهای خزر، صیادان به صورت خود جوش صید را متوقف می کنند .

این مقام مسئول در استان مازندران خاطرنشان ساخت: به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب استان مازندان،صید کیلکا در این استان در 170 روز از سال و در گیلان 160 روز انجام می شود.

مدیر کل اداره شیلات مازندران، بیان داشت: بخش عمده این گونه ماهیان جهت تبدیل شدن به پودر ماهی در اختیار کارخانه‌های صنایع شیلاتی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سالهای اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

گفتنی است، تا قبل از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر و تهدید کیلکا ماهیان در سال 79 ، 95 درصد گونه کیلکا در سبد صید قرار داشت اما از سال 79 تاکنون با ورود این مهاجم ، میزان صید این گونه به پنج درصد کاهش یافته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار