۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷

ترویج آبزی پروری ارگانیک در مازندران

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران از ترویج آبزی پروری ارگانیک در مزارع پرورشی استان مازندران به عنوان یکی از سیاست های مهم این اداره کل در راستای رونق صنعت شیلات ایران خبر داد.
کد خبر: ۸۱۴۶۱

ولی الله محمد زاده در گفتگو با خبرنگار مانا به تلاش این اداره کل در راستای توسعه آبزی پروری ارگانیک در استان اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر گرایش خانواده ها ومصرف کنندگان به غذاهای ارگانیک افزایش قابل توجهی داشته است.

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران با بیان اینکه این گرایش به دلیل افزایش آگاهی مردم از موضوعات بهداشتی و زیست محیطی و درک بیش تر از ایمنی مواد غذایی حاصل شده است بر ضرورت ترویج آبزی پروری ارگانیک تاکید کرد و اذعان داشت: از آنجا که  ماهی درمحیط سالم و بدون استفاده از غذاهای فرموله شده پرورش می یابد در شرایط بهداشتی و سلامتی طبیعی قرار دارد.

محمد زاده با اشاره به اینکه آبزی پروری ارگانیک، ارتقای ارزش افزوده به فرآوری های پرورش آبزیان را به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: با توجه به تقاضای جهانی در زمینه غذاهای ارگانیک، بهتراست آبزی پروران بخشی از تولید خودشان را به محصولات ارگانیک اختصاص دهند و با دریافت گواهی ارگانیک، بستر بهتری برای ورود محصولات به بازارهای هدف فراهم کنند.

وی اظهار داشت: درهمین راستا براساس سیاست های شیلات به منظور تشویق و ترغیب آبزی پروران به سمت توسعه محصولات شیلاتی ارگانیک،  دوره آموزشی محصولات ارگانیک و جایگاه آن در آبزی پروری باحضور آبزی پروران و کارشناسان شیلات استان مازندران برگزار شده است.

به گفته مدیر کل اداره شیلات استان مازندران، در این دوره های آموزشی،  اصول و مفاهیم اولیه در تولید آبزیان پرورشی ارگانیک، قوانین و دستورالعمل‌ها، استانداردهای بین المللی تولید و تجارت فرآورده‌های آبی جانوری و گیاهی ارگانیک، ارزیابی ریسک و تبیین شاخص‌های کنترل کیفی، الزامات و دستورالعمل‌های برچسب گذاری، ادوات تولید، نهاده‌ها، مدیریت بیماری‌ها و تغذیه آبزیان در روش ارگانیک و دستور العمل‌های بازرسی و گواهی آبزیان ارگانیک و فرآورده‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است.

برگزاری کلاسهای آموزشی مدیریت آبزی پروری در بحران کم آبی

وی در ادامه گفته های خود به دست یابی به تولید حدود 95  هزارتن انواع آبزیان در استان مازندران  و کسب جایگاه برتر شیلات استان در فعالیت های شیلاتی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش دما و احتمال کم آبی در تابستان سال جاری، آموزش پرورش دهندگان برای استفاده بهینه از منابع آبی بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان ساخت: به دلیل کاهش ذخایر آبی،کشور در آستانه بحران کم آبی به سر می برد و ممکن است در سال های آتی تامین آب به یکی از بزرگترین چالش های کشور از جمله صنعت شیلات تبدیل شود.

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران بیان داشت: با توجه به موقعیت حغرافیایی استان در زمینه فناوری های مرتبط با بهره برداری از آب و مقابله با خشکسالی، ضرورت ارتقای سطح دانش و فناوری بومی بیش از پیش احساس می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا اداره کل شیلات مازندران دوره آموزشی مدیریت تولید در بحران کم آبی را  در موضوعات نقش هوادهی در افزایش تولید آبزیان، رابطه بین تعداد ماهی و مصرف آب در روش متراکم پرورش ماهیان گرمابی، پرورش توام اردک و ماهی در افزایش تولید آبزیان با هدف صرفه جویی در مصرف آب و غذا و کود،  میزان مصرف غذا در رابطه با تولید در استخرهای پروش متراکم را برگزار کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به بستری که شیلات استان در زمینه آموزش مدیریت تولید در بحران کم آبی فراهم کرده است، پرورش دهندگان با حضور در این کلاس های آموزشی نسبت به بهره برداری هر چه بیشتر در واحد سطح اقدام کنند.

محمد زاده با بیان اینکه استان مازندران با تولید 18 درصد آبزیان پرورشی، رتبه اول پرورش آبزیان در کشور را داراست، اذعان داشت: با توجه به اینکه کم آبی میزان تولید آبزیان را تحت تاثیر قرار می دهد، امید است با برگزاری دوره های آموزشی ،مشکلات در این حوزه را کاهش دهیم.

این مقام مسئول در استان مازندران یادآور شد: امید می رود با استفاده بهینه از تمام سطوح آب جهت پرورش انواع آبزیان با کمک دستگاه هواده و پمپ برگشت آب و درام فیلتر، افزایش تولید آبزیان در واحد سطح را داشته باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار