۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

کارون از رمق افتاد

کارون که زمانی نه چندان دور به عنوان بزرگترین و پرآب ترین رودخانه ایران مطرح بود هم اکنون از رمق افتاده و دوره احتضار را سپری می کند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۴۴۹

به گزارش خبرنگار مانا ، بحران خشکسالی ، انتقال آب از سرشاخه ها به فلات مرکزی ایران ، و استفاده بی رویه از آب آن برای کشت های پرآب همچون برنج و نیشکر ، وضعیت بسیار بغرنجی را به کارون تحمیل کرده است که در دهه های اخیر بی سابقه بوده است.

هم اکنون دبی (آورد) کارون در مقطع اهواز و در پنجمین ماه از سال 97 به کمتر از 50متر مکعب در ثانیه رسیده است و این به منزله زنگ خطری جدی برای ادامه حیات این پهنه آبی کشور است.

با کاهش جریان آب کارون ، کف و بستر نقاطی از رودخانه کارون سر برافراشته و جزایر زیادی در درون کارون شکل گرفته است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار کرد: وضعیت آب کارون بسیار نگران کننده است و هر روز این وضعیت تشدید می شود.

محمدرضا شمسایی با اشاره به کاهش شدید مخازن آب پشت سدهایی که در مسیر کارون احداث شده اند گفت: بیش از 60درصد حجم پشت سدهای استان خالی است و هر چه تابستان را پشت سر می گذاریم ذخایر آب سدها کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه رودخانه کارون با بحران های زیست محیطی ، آلودگی و شوری دست پنچه نرم می کند افزود: در سه دهه اخیر هیچگاه وضعیت رودخانه کارون در این حد فاجعه آمیز نبوده است.

از سوی دیگر کاهش شدید آب رودخانه کارون ، آبیاری بیش از 85هزار هکتار از اراضی نیشکر خوزستان را با چالش های جدی روبرو کرده است بطوری که بیش از 60 درصد این اراضی دچار خسارت شده اند.

با وجود کاهش شدید آب کارون ، روزانه هزاران متر مکعب انواع فاضلاب بدون هیچگونه تصفیه ای وارد این رودخانه می شود و سبب تشدید مشکلات زیست محیطی آن شده اند.

از سوی دیگر کم آبی و کاهش دبی رودخانه کارون در ماههای اخیر سبب پیشروی آب دریا تا عمق 80کیلومتری عمق کارون شده به گونه ای که همه تصفیه خانه های آب شهرهای خرمشهر و آبادان را از کارانداخت و مردم برای تامین آب شیرین با مشکلات پیچیده ای مواجه شدند.

هرچند با بهره برداری از فاز دوم طرح آبرسانی غدیر آب کرخه به شهرهای آبادان و خرمشهر رسید ولی نخیلات حاشیه اروندرود ، کارون و بهمنشیر همچنان محروم از آب کارون هستند و بجای آن ، آب شور دریا راهی مزارع و نخیلات منطقه شده است.

استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه خوزستان همچنان با مشکلات ناشی کمبود شدید آب و کاهش حجم آورد کارون مواجه است افزود: همه تدابیر لازم برای سهمیه بندی آب و محدودیت کشت محصولات کشاورزی اتخاذ شده است ولی با این حال مشکلات زیادی در تقسیم آب وجود دارد.

دکترغلامرضا شریعتی با اشاره به وضعیت ناهنجار مزارع نیشکرکه با بی آبی مواجه هستند افزود: تامین یک میلیارد متر مکعب آب کارون برای طرح نیشکرهای خوزستان بسیار سخت و مشکل است.

استاندار خوزستان در ادامه با بیان اینکه کم آبی مشکلات زیست محیطی استان را با چالش های زیادی روبرو کرده است افزود: کارون به عنوان عنصر تعیین کننده در حیات استان خوزستان با کاهش شدید آب مواجه است از این رو چاره ای جز سهمیه بندی آب نداریم.

در همین حال عباس پاپی زاده عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مانا با انتقاد شدید از طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون گفت: مسبب و دلیل اصلی کم آبی کارون اجرای طرح های انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران است.

وی مدعی شد طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون به میزان سالانه شش میلیارد متر مکعب از سال ها پیش برنامه ریزی شده است و هم اکنون این طرح ها ها با سرعت در حال انجام است.

پاپی زاده ، پدیدهه مستمر خشکسالی و استفاده بی رویه از آب کارون و عدم رعایت الگوی کشت را از دلایل کم آبی کارون بیان کرد.تاکنون دهها زنجیره انسانی در سواحل کارون در اعتراض به اجرای طرح های انتقال آب از کارون به مناطق مرکزی ایران برپا شده است.

شایان ذکراست، کارون پس از عبور از مناطق مرکزی خوزستان در خرمشهر به اروندرود ملحق می شود و از آنجا راهی خلیج فارس می شود.

برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار