۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

خبرهای خوب در راه است/مالکان نفتکش های غول پیکر بخوانند

خبرهای خوب در راه است/مالکان نفتکش های غول پیکر بخوانند
موسسه تحقیقاتی Fearnleys نروژ به تشریج بخش های مختلف بازار طی هفته گذشته پرداخت.
کد خبر: ۸۱۴۴۴

به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقاتی Fearnleys نروژ در تحلیل هفتگی خود ابتدا گریزی به بازار نفتکش های غول پیکر زد و نوشت: برنامه بارگیری و حجم محمولات ماه آینده در خاورمیانه نوید بخش اخبار خوب برای مالکان نفتکش های غول پیکر است. علایم بازار نشان دهنده این است که شیب نزولی نرخ کرایه حمل متوقف شده و نرخ های کرایه حمل به ویژه در مسیرهایی از آمریکا سیر صعودی را می پیماید. استمرار فعالیت و حجم بالایی از ورود کارگو به بازار در همه مسیرهای اصلی برای جذب شناورها ضروری است و این می تواند فرصت رشد نرخ کرایه حمل نسبت به سطوح فعلی را فراهم کند.

افزون بر این بازار تانکرهای سوئزماکس فعالیت ملایمی را از خود به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل برای تانکرهای افراماکس در مسیرهایی از حوزه بالتیک به 90 WS افت کرد.

طی هفته گذشته بازار تانکرهای حمل مشتقات نفتی در خاورمیانه روند پایداری را طی کرد، به طوریکه تغییر چشمگیری در فعالیت و سطح نرخ کرایه حمل دیده نشده است. برای مقاصد شرق دور، نرخ کرایه حمل تانکرهای LR1 وLR2 همچنان حدود 117.5 و 105 WS است. از سوی دیگر بازار در حوزه آتلانتیک بهبود ناچیزی را تجربه کرد، اما درآمد همچنان درسطح پایین قرار دارد.

تحلیل هفتگیFearnleys //

کیپ سایز

به طور کلی بازار فله برکیپ سایز تابستان قوی را تاکنون شاهد بوده است، طی هفته گذشته نیز با قدرت پیش رفت. درحوزه پاسیفیک نرخ کرایه حمل کیپ سایز در مسیراسترالیای غربی- چین به 25 هزار دلار در روز رسید. روند بازار چارتری دوره ای و هم چنین تمایل حاکم بر بازار نیز مثبت ارزیابی می شود.

پاناماکس

بازار نرخ کرایه حمل فله برهای پاناماکس یک هفته قوی دیگر را به نمایش گذاشت، شیب صعودی نرخ کرایه حمل این شناور در اروپای شمالی بارزتر از مناطق دیگر بود. درمنطقه پاسیفیک بازار دو کفه ترازو را نشان داد، چرا که هر دو بخش تقاضا و عرضه  رو به افزایش است، از این رو شیب نرخ کرایه حمل هم صعودی و هم نزولی دیده می شود. روی هم رفته شاخص بالتیک سوپراماکس BPI با رسیدن به 1588 واحد نسبت به هفته گذشته آن روند افزایشی 59 واحدی را به ثبت رساند.

سوپراماکس

طی هفته گذشته تمایل مثبت شاخص بالتیک سوپراماکس BSI استمرار داشت، به طوریکه از 1008 به 1030 واحد افزایش یافت. افزون بر این نرخ کرایه حمل به ویژه در حوزه آتلانتیک روند بهبود را در پیش گرفته است. درحال حاضر برای بارگیری یک فروند فله برسوپراماکس در خلیج آمریکا و تخلیه در شرق دور، کرایه حمل حدود 21 هزار و 500 دلار در روز پرداخت می شود. ناگفته نماند صف شناورهای آماده به بارگیری در اروپا و دریای سیاه کوتاه گزارش شده است.

 

تحلیل هفتگیFearnleys //

 سفارش ساخت

فعالیت بازار سفارش ساخت با سرعت پایداری استمرار دارد. در بخش کروز، گروه کشتی سازی Vard AS نروژ قرارداد ساخت دو فروند کشتی کروز را امضا کرد. کشتی سازی فین کانتینری ایتالیا نیز دو فروند کشتی کروز با ظرفیت پذیرش 4300 مسافر را برای شرکت کروز Princess خواهد ساخت. افزون بر این در بخش تانکر شرکت حمل و نقل دریایی Nissen Kaiun ژاپن سفارش ساخت دو فروند تانکر MR را به یارد داخلی داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار