۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کلارکسونز:

خشکسالی بازار سفارش ساخت کانتینربرها ادامه دارد

خشکسالی بازار سفارش ساخت کانتینربرها ادامه دارد
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را موشکافی کرد.
کد خبر: ۸۱۴۴۰

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی به بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی هفته گذشته بازار کشتیرانی روند پایدار صعودی نرخ کرایه حمل را به نمایش گذاشت. حجم فراوانی از ورود کارگو به بازار منجر به کوتاه شدن صف شناورهای آماده به بارگیری شد، به گونه ای که عرصه برای چارترها به تنگ آمد و نتوانستند نرخ کرایه حمل را افزایش دهند. از سوی دیگر سطح بالای فعالیت در دریای کارایب خبر امیدوارکننده ای برای مالکان کشتی های بالست ( بدون بار) که به آن سمت می رفتند، بود. نرخ های کرایه حمل از خلیج آمریکا به آسیا عمدتا بالای 50 WS  قرارگرفت.

 سوئزماکس

در منطقه آفریقای غربی چارترها قطره چکانی کارگو به بازار وارد کردند، افزون بر این صف شناورهای آماده به بارگیری به حدی بود که بتواند پاسخگویی تقاضا باشد، از این رو نرخ کرایه حمل شیب نزولی را در پیش گرفته است. از سوی دیگر در مدیترانه به دنبال افزایش تقاضا، صف شناورهای آماده به بارگیری کوتاه شد و مالکان خوش بین برای افزایش نرخ کرایه در مسیرهایی از دریای سیاه تلاش کردند. در آسیا نیز سطح پایین تقاضا روند نزولی نرخ کرایه حمل را به همراه داشت.

 افراماکس

 در ابتدای هفته بازار تانکرهای افراماکس بسیار فعال ظاهر شد و نرخ کرایه حمل در مسیر بالتیک- قاره انگلستان و سراسر قاره انگلستان شیب تند صعودی را به همراه داشت، به طوریکه هفته را به ترتیب با 107.5 و 127.5 WS به پایان رساند. ناگفته نماند در تلاشی برای کاهش نرخ کرایه حمل، چارترها شروع به جلوگیری از ورود کارگو به بازار تا جائیکه ممکن است،کرده اند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز، بازار تانکرهای کوچک هفته نسبتا فعالی را پشت سرگذاشت، به طوریکه صف شناورهای آماده به بارگیری کوتاه و نرخ کرایه حمل در مسیر حوزه بالتیک- قاره انگلستان بر روی 135 WS ایستاد. فعالیت زیاد در بازارهای تانکر MR و LR1 شیب تند صعودی نرخ کرایه حمل را به همراه داشت.

شرق سوئز: بازار تانکر MR هفته آرامی را سپری کرد و نرخ های کرایه حمل به طور چشم گیری افت را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل در مسیر خلیج آمریکا-آفریقای شرقی به 170 WS تنزل کرد. اما انتظار می رود هفته آینده بازار پر جنب و جوش تر عمل کند.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

طی هفته گذشته، بازار تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف شیب صعودی ر ابه نمایش گذاشت، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از اروپا به آمریکا به 105 WS رسید. دربخش تانکرهای کوچک، صف شناورهای آماده به بارگیری در قاره انگلستان کوتاه باقی ماند، اما به دلیل کارگوهای محدود تلاش مالکان برای بالابردن نرخ کرایه حمل نتیجه نداد و در نهایت روند نسبتا پایداری نشان داده شد. از سوی دیگر صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری در مدیترانه منجر به افزایش نرخ کرایه حمل به 172.5 WS شد.

 

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 فله برها

کیپ سایز

در ابتدای هفته بازار فله بر کیپ سایز روند ملایمی از فعالیت را نشان داد اما با پیشروی هفته، بازار شیب نزولی به خود گرفت. از سوی دیگر نرخ های کرایه حمل در مسیر برزیل-چین روند افزایشی هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

پاناماکس

 به دنبال صف طولانی پاناماکس های آماده به بارگیری در هر دو حوزه پاسیفیک شمالی و جنوبی، بازار این شناور در آسیا شروع آرامی را تجربه کرد. افزون براین استمرار نبود تقاضا از پاسیفیک شمالی و استرالیا تمایل بازار را سرکوب کرد. از سوی دیگر بازار پاناماکس در حوزه آتلانتیک مثبت تر ظاهر شد و در نیمه نخست هفته گذشته در اروپای شمالی به طور ویژه ای فعال بود.

 هندی سایز

 طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل فله بر هندی سایز در پاسیفیک نسبتا پایدار باقی ماند. از سوی دیگر در حوزه آتلانتیک نرخ کرایه حمل در اروپا و مدیترانه کمی بالا رفت، اما در روزهای پایانی هفته بازار هندی سایز در خلیج آمریکا افت کمی را تجربه کرد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

بازار چارتری

طی هفته گذشته در بازار چارتری شناورهای بزرگتر، فعالیت محدودی برای چارتر دربازه زمانی بلند مدت گزارش شد و نرخ چارتری کاهش را نشان داد، چرا که مالکان به طور کلی ترجیح می دادند، پای قراردادهای کوتاه مدت را امضا کنند اما در مقایسه با چند ماه گذشته بازار چارتر کشتی های کانتینری قدیمی پاناماکس نسبتا پویا و پرجنب و جوش بود.

 بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای چین SCFI، نرخ کرایه حمل در مسیرهای آسیا-اروپای شمالی و آسیا-ساحل غربی آمریکا با رسیدن به 926 دلار برای هر TEU و یک هزار و 877 برای هرTEU به ترتیب روند افزایشی 7.3 و 16.2 درصد را به نمایش گذاشت.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

سفارش ساخت

 در بخش فله بر، کشتی سازی Nantong Xiangyu قرار است دو فروند فله برآلتراماکس با ظرفیت 63 هزار و 800 DWT به همراه دو فروند انتخابی دیگر را برای شرکت Doun Kisen ژاپن ساخته و در سال 2020 تحویل دهد. شرکت Foremost Maritime مستقر در سنگاپور سفارش ساخت دو فروند فله بر پست پاناماکس با ظرفیت 85 هزار DWT را به لیست سفارش به کشتی سازی Oshima ژاپن افزود. شناورهای در سال 2020 و 2021 تحویل داده می شوند. افزون بر این، کشتی سازی Namura ژاپن سفارش ساخت یک فروند فله بر پست پاناماکس با ظرفیت 84 هزار و 700 DWT را از شرکت کشتیرانی MOL هموطن دریافت کرد، شناور مذکور در سال 2020 تحویل داده خواهد شد.

 در بخش تانکر کشتی سازی Daehan سفارش ساخت دو فروند فله بر افراماکس با ظرفیت 115 هزار DWT  به همراه دو فروند دیگر را از شرکت Sinokor مستقر در سئول کره جنوبی  دریافت کرد. زمان تحویل شناور در نیمه نخست سال 2020 اعلام شده است.

 در بخش های دیگر، شرکت کشتیرانیXT  سفارش ساخت چهار فروند کشتی کانتینری فیدری با ظرفیت یک هزار و 800 TEU به همراه چهار فروند دیگر را به کشتی سازی هیوندایی میپو کره جنوبی داد. افزون بر این کشتی سازی سامسونگ سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل کننده ال ان جی با ظرفیت 174 هزارcu.m به همراه دو فروند دیگر را دریافت کرد. زمان تحویل شناوها سال 2020 اعلام شده است.

شرکت  Louis-Dreyfus سفارش ساخت چهار فروند کشتی حمل کارگو با ظرفیت 13 هزارDWT را به کشتی سازی Wuchang  چین دادکه قراراست در سال 2019 تحویل داده شود. کشتی سازی Remontowa لهستان سفارش ساخت دو فروند کشتی حمل مسافر را از شرکت کشتیرانی Norled نروژ دریافت کرد. این شناورها ظرفیت پذیرش 300 مسافر و 120 ماشین را دارند و در سه ماه چهارم سال 2019 تحویل داده خواهند شد.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 اوراق

 یاردهای اوراق به دلیل نبود تناژ در بیکاری به سر می برند. درصورتیکه نبود عرضه به همین منوال ادامه پیدا کند، یاردهای اوراق مجبور خواهند بود از خود انعطاف پذیری نشان داده و برای جذب شناور نرخ های را مورد بازبینی و اصلاح  قرار دهند.

تحلیل هفتگی کلارکسونز//

 بازار فله

در سه ماه دوم سال جاری میلادی جابجایی ذغال سنگ بخار در 12 بندر اصلی دولتی هند با رسیدن به 28 میلیون تن شیب صعودی 19 درصد سال به سال را در پیش گرفت.در حالیکه جابجایی ذغال کک با رسیدن به هفت میلیون تن روند افزایشی هفت درصد را به نمایش گذاشت.

رویهم رفته کل حجم واردات ذغال سنگ هندی در ماههای اخیر رشد قوی پیدا کرده است، به طوریکه صادرات ذغال سنگ بخار از چهارعرضه کننده بزرگ هند به بالاترین سطح از اواخر سال 2015 تاکنون رسیده است.

 بر طبق آمارهای منتشر شده ازسوی انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی فولاد خام در ماه ژوئن سال جاری میلادی با رسیدن به 151 میلیون تن روند افزایشی شش درصد سال به سال را نشان داد. افزون بر این در شش ماه نخست سال جاری میلادی تولید فولاد خام با رسیدن به 882 میلیون تن رشد پنج درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به همراه داشت.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار