۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵

آتش در نیزارهای تالاب هورالعظیم مهار شد

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: عملیات شش روزه مهار آتش در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم به ثمر رسید و آتش تحت کنترل کامل درآمد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۴۲۷

فرامند هاشمی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اعلام پایان عملیات اطفای حریق در نیزارهای تالاب هورالعظیم افزود: عملیات اطفاء حریق توسط دو فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای آبپاش "ایلوشین" نیروی هوافضای سپاه با موفقیت انجام شد.

وی ضمن تقدیر فرماندهی هوافضای سپاه که در مهار این حریق گسترده مشارکت داشتند، افزود: در این حریق گسترده که بیش از 16هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم را درگیر کرده بود، خساراتی به این تالاب وارد آمد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در ادامه افزود: احتمال دارد با توجه به گرمای شدید هوا ، بازهم شاهد بروز آتش سوزی در این تالاب بین المللی باشیم.

هاشمی زاده با بیان اینکه عملیات مهار آتش در این تالاب با هماهنگی کامل دولت عراق انجام شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران تعهدی در خصوص مهار این آتش سوزی نداشت ولی بر اساس وظیفه انسانی این کار را با حداکثر توان انجام داد.

شایان ذکر است، دود ناشی از آتش سوزی در تالاب هورالعظیم ، شهرهای سوسنگرد ، هویزه ، حمیدیه و کلانشهر اهواز و بسیاری ازروستاهای همجوار تالاب را آلوده کرد و صدها نفر راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی کرد.

آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از 20 روز پیش شروع شد که با شدت و جهت باد، حریق به سرعت به دیگر بخش ها از جمله بخش ایرانی تالاب سرایت کرد.

حدود دو سوم مساحت 300هزار هکتاری تالاب هورالعظیم در خاک عراق و یک سوم آن در محدوده جمهوری اسلامی ایران واقع شده است.

این تالاب درسه دهه اخیر مورد دست اندازی رژیم بعثی عراق واقع شد و نظامیان بعثی بارها علیه رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی از سلاح شیمیایی استفاده کردند.

حقابه بخش عراقی تالاب از سرریز رودخانه دجله و حقابه بخش ایرانی آن از رودخانه کرخه تامین می شود.

هم اکنون وضعیت زیست محیطی این تالاب تحت تاثیر عوامل مخرب از جمله اکتشاف نفتی مناسب نیست و بخش های خشکیده آن تبدیل به کانون های ریزگردها شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار