۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

پرونده ثبت جهانی جزیره هرمز آماده شد

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان از تهیه پرونده ثبت جهانی جزیره هرمز در فهرست میراث طبیعی یونسکو خبر داد.
کد خبر: ۸۱۴۱۸

اشکان مختاری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به وجود شاخصه های منحصر به فرد در جزیره هرمز، ثبت جهانی این جزیره به عنوان میراث طبیعی کشورمان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، ادامه داد: جزیره هرمز از منظر زمین شناسی، ویژگی های طبیعی و میراث ناملوس شکل گرفته به دلیل همین طبیعت خاص و شکل گیری فرهنگ ویژه بومیان ، منحصر به فرد است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان با بیان اینکه قبل از ثبت جهانی این جزیره لازم است، جزیره هرمز در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسد، اذعان داشت: به همین منظور تهیه پرونده ثبت میراث طبیعی جزیره هرمز از سال 94 آغاز شده است.

 

پرونده ثبت جهانی جزیره هرمز آماده شد

وی در ادامه گفته های خود  با بیان اینکه تهیه پرونده ثبت میراث طبیعی جزیره هرمز هم اکنون پس از گذشت سه سال فعالیت کارشناسان مربوطه در این خصوص تهیه شده است، بیان داشت: به زودی این پرونده جهت تایید نهایی به اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ارسال خواهد شد.

مختاری، تاکید کرد: انتظار می رود پس از اتمام بررسی کارشناسی از سوی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، امسال شاهد ثبت میراث طبیعی جزیره هرمز در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، در خصوص دلیل طولانی شدن مدت تهیه پرونده ثبت میراث طبیعی جزیره هرمز، گفت: از آنجا که از ابتدای پروژه تهیه پرونده ثبت میراث طبیعی جزیره هرمز  در آثار ملی کشور همزمان با تهیه پرونده ثبت جهانی آن صورت گرفت، لذا مدت زمان بیشتری برای تکمیل پرونده صرف شد.

وی عنوان کرد: پس از ثبت نهایی جزیره هرمز در فهرست میراث طبیعی کشورمان،  مراحل ثبت جهانی این اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، اذعان داشت: در گام نخست این اثر پس از یک سال از درخواست کشورمان به یونسکو در فهرست میراث موقت جهانی قرار خواهد گرفت و سپس پس از بررسی و داوری در کمیته میراث جهانی یونسکو در نهایت به ثبت جهانی خواهد رسید.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، ثبت میراث طبیعی جزیره هرمز در فهرست میراث طبیعی یونسکو، بین دو تا سه دیگر زمان نیاز خواهد داشت.

وی با اشاره به پربار بودن پرونده ثبت جهانی جزیره هرمز، تصریح کرد: پرونده ثبت میراث طبیعی جزیره هرمز یکی از بهترین پرونده های کشور برای ثبت جهانی خواهد بود.

مختاری خاطرنشان ساخت: با ثبت جزیره هرمز به عنوان نخستین میراث طبیعی کشورمان در میان سایر جزایر کشور، هر گونه ساخت و ساز در این جزیره باید متناسب با قوانین ثبت جهانی صورت گیرد که این امر نقش بسیار مهمی در حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی جزیره خواهد داشت.

این مقام مسئول در استان هرمزگان همچنین بر نقش موثر ثبت جهانی جزیره هرمز در جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و به ویژه گردشگران داخلی تاکید کرد.

به گفته وی، بیابان لوت به عنوان نخستی اثر طبیعی کشورمان در سال 95 در بیست ویکمین اجلاس بررسی آثار یونسکو به ثبت جهانی رسید.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، بیان داشت: در حال حاضر نیز ثبت جهانی جنگل های ارسباران به عنوان دومین اثر طبیعی کشورمان، مراحل داوری خود در یونسکو را طی می کند.

مختاری خاطرنشان ساخت: انتظار می رود جزیره رنگارنگ هرمز به عنوان سومین اثر طبیعی کشورمان واقع در آبهای خلیج فارس، در قالب یکی از بهترین پرونده های مطالعه شده، ظرف دو سال آینده در فهرست میراث طبیعی یونسکو به ثبت جهانی برسد.

گفتنی است، هرمز، جزیره‌ای بیضی شکل که نوعی گنبد نمکی است به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع برابر با ۱۶ مایل مربع در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس واقع است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته‌ است.

جزیره هرمز با داشتن طبیعت و سواحل بکر یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری دریایی خلیج فارس محسوب می شود. پتانسیل های گردشگری در این جزیره به گونه ای است که قابلیت جذب گردشگران خارجی را نیز به خوبی داراست.

قلعه پرتغالی های جزیره هرمز یکی ازمهمترین آثار تاریخی این جزیره محسوب می شود. همچنین این جزیره دارای پوشش گیاهی منحصر به فرد است و گونه های جانوری خاصی در آنجا زندگی می کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار