۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹

ایران در تأمین‌ نفت هند از عربستان سعودی پیشی گرفت

ایران در تأمین‌ نفت هند از عربستان سعودی پیشی گرفت
ایران در سه ماهه دوم سال 2018 دومین تأمین‌کننده بزرگ پالایشگاه‌های هند بود و از عربستان سعودی در این زمینه پیشی گرفت زیرا شرکت‌های هندی می‌خواستند از تخفیفات بیشتری که ایران پیشنهاد کرده بهره ببرند.
کد خبر: ۸۱۴۱۳
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از رویترز، وزیر نفت هند روز دوشنبه اعلام کرد، ایران که دومین تأمین‌کننده بزرگ پالایشگاه‌های هند در بازه زمانی آوریل و ژوئن 2018 بوده است، جایگزین عربستان سعودی شد چرا که شرکت‌های هندی می‌خواستند از تخفیفات بیشتری که ایران پیشنهاد کرده بهره ببرند.
هند که بعد از چین بزرگترین مشتری ایران است در سه ماهه نخست سال مالی جاری پنج میلیون و 670 هزار تن محموله نفتی را از ایران وارد کرده که این حجم معادل 457 هزار بشکه نفت در روز بوده است. البته ارقامی جهت مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ارائه نشده اما داده‌های گردآوری شده توسط رویترز نشان می‌دهد که هند در بازه زمانی آوریل تا ژوئن سال 2017 حدود سه میلیون و 46 هزار تن نفت یعنی معادل 279 هزار بشکه در روز از ایران وارد کرده است.
پالایشگاه‌های هند که حدود 60 درصد از ظرفیت پالایش پنج میلیون بشکه در روز هند را دارند، در سال 2017 در اعتراض به اقدام تهران برای اعطای حقوق توسعه میدان گازی Farzad B به گروه‌های دیگر، این پالایشگاه‌ها واردات خود از ایران را محدود کرده بودند.
پالایشگاه‌ها، شرکت‌های نفتی هند، شرکت‌های پتروشیمی Chennai، شرکت پتروشیمی Bharat و پالایشگاه‌های عمانی آن به همین نام، شرکت پتروشیمی Hindustan، پالایشگاه Mangalore و پتروشیمی‌های دیگر در سال مالی 18-2017 از ایران 9.8 میلیون تن نفت وارد کردند که حدود 25 درصد کمتر از سال پیش از آن بود.
در سال مالی جاری، پالایشگاه‌ها تصمیم گرفتند که واردات از ایران را تقریباً دو برابر کنند چرا که ایران پیشنهاد حمل‌ونقل تقریباً رایگان داده و دوره پرداخت را طولانی‌تر کرده بود.
عراق در بازه آوریل تا ژوئن (سه ماهه دوم سال 2018) بزرگترین تأمین‌کننده نفت هند بود. در این مدت عراق با تأمین 7.27 میلیون تن از نفت هند در جایگاه نخست و عربستان سعودی با تأمین 5.22 میلیون تن در جایگاه سوم قرار داشت.
دولت هند و سایر خریداران عمده نفت ایران پس از آن‌که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تصمیم وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، برای کاهش واردات خود از این کشور تحت فشار قرار گرفتند. رویترز ماه گذشته (ژوئن 2018) اعلام کرد که هند از پالایشگاه‌های خود خواسته تا برای کاهش شدید یا حتی صفر شدن واردات نفت از ایران آماده شوند.
اولین دور از تحریم‌ها از 6 اوت 2018 عملیاتی خواهد شد و مابقی که به طور عمده در بخش پتروشیمی است 180 روز پس از آن آغاز می‌شود و تا چهار نوامبر 2018 همه تحریم‌ها اعمال خواهند شد.
به گفته وزیر نفت هند، پالایشگاه‌های هندی واردات نفت خام خود را از ایران و سایر منابع با در نظر گرفتن موارد فنی و تجاری انجام می‌دهد.
وی در مورد اینکه آیا پالایشگاه‌ها واردات از ایران را کاهش خواهند داد یا خیر صحبتی نکرد. به هر حال کل واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه مه کاهش 16 درصدی داشت زیرا پالایشگاه‌ها برای در امان ماندن از تحریم‌های ایالات متحده شروع به کاهش تأمین خود از ایران کرده‌اند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار