۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

کانتینربرها، شگفتی سازان بازار هفته گذشته کشتیرانی!

شرکت کارگزاری allied یونان به تحلیل بخش های مختلف بازار کشتیرانی در هفته گذشته پرداخت.
کد خبر: ۸۱۴۱۰

به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری allied یونان در تحلیل هفتگی خود در ابتدا سراغی به بازار فله برها زد و نوشت: علیرغم اینکه بازار فله برکیپ سایز به طور کلی پرفراز و نشیب ظاهر می شود، اما طی هفته گذشته روند نسبتا پایداری را نشان داد.

در روزهای نخستین هفته بازار کیپ سایز روند نزولی را درحوزه پاسیفیک تجربه کرد و چارترها تلاش کردند نرخ کرایه حمل را تحت فشار قرار دهند، اما در روزهای پایانی جهت بازار تغییر کرد و شیب به سمت صعودی گروید. از سوی دیگر بازار این شناور در حوزه آتلانتیک روند نزولی را به همراه داشت، گرچه ناملموس و جزئی بود. خلاصه اینکه تمایل بازار برای روزهای آینده همچنان مثبت پیش بینی می شود.

 پاناماکس

چهره کلی بازار فله بر پاناماکس حکایت از بهبود جزئی داشت، محرک اصلی را می توان افزایش فعالیت در حوزه آتلانتیک بیان کرد.

سوپراماکس

طی هفته گذشته تغییر ناگهانی در جهت حرکت بازار سوپراماکس مشاهده شد. به دنبال جنب و جوش بازار در دریای سیاه/ مدیترانه و خلیج آمریکا، تقریبا تمامی مسیرهای اصلی روند افزایشی نسبی را تجربه کردند. شایان ذکر است: بازار سوپراماکس در ترانس آتلانتیک بیشترین درآمد را کسب کرد، به طوریکه نرخ کرایه حمل در مسیر Skaw /خلیج آمریکا رشد هفتگی 8.5 درصد هفتگی را نشان داد.

شگفتی ساز بازار هفته گذشته کشتیرانی!

بازار تانکرها

به دنبال ورود کارگوهای تازه و افزایش تقاضا، نرخ کرایه حمل برای نفتکش های غول پیکر در خاورمیانه روند افزایشی به خود گرفت. اما در بخش تانکرهای افراماکس داستان به گونه ای دیگر روایت شد، به طوریکه به دنبال افت تقاضا نرخ کرایه حمل در اکثر مناطق روند نزولی را تجربه کرد. وضعیت بازار تانکرهای سوئزماکس در دریای سیاه و خاورمیانه نیز شرایط خیلی بهتری را نشان نداد و نرخ کرایه حمل نوسان بیشتری را به همراه داشت.

از سوی دیگر طی هفته گذشته بازار تانکرهای حمل مشتقات نفتی در مسیر DPP مسیر بهبود را در پیش گرفت، نرخ کرایه حمل در هر دو بازار اروپای شمال غرب و مدیترانه شاهد روند افزایشی نسبت به هفته پیش از آن بود.

شگفتی ساز بازار هفته گذشته کشتیرانی!

بازار سفارش ساخت

طی هفته گذشته تنور فعالیت بازار سفارش ساخت شناور نسبتا داغ شد.در بخش تانکر، تمرکز عمدتا بر روی سفارش تانکرهای MR بود. از سوی دیگر در بخش فله برتنها سفارش ساخت یک فروند هندی سایز و دو فروند کامسارماکس به ثبت رسید. اما نکته جالب اینکه سورپرایز این هفته در بخش کشتی کانتینری دیده شد، به گونه ای که علیرغم افزایش تنش های تجاری تعدادی قرارداد به روی کاغذ آمد.

 در خصوص قیمت سفارش ساخت نیز می توان گفت:  تفاوت خاصی در مقایسه با هفته پیش از آن در بازار حس نشد و روند نسبتا پایداری به نمایش گذاشته شد.

شگفتی ساز بازار هفته گذشته کشتیرانی!

 طی هفته گذشته در بخش فله بر، جریان تازه ای از معاملات خرید و فروش S&P به ثبت رسید. در این میان فله برکیپ سایز پیشگام و جلودار بود.  در بخش تانکر نیز سطح نسبتا خوبی از بازار خرید و فروش به نمایش گذاشته شد.

 این گزارش در پایان نوشت به دنبال فصل مونسون که تمامي شبه قاره هند را تسخیرکرده است، چرخ یاردهای اوراق برای یک هفته دیگر به حرکت در نیامد. به طوریکه در بخش فله برهیچ گونه فعالیت اوراق ثبت نشد، در بخش تانکر یک فروند نفتکش غول پیکر 19 ساله روانه یارد بنگلادش شد، در بخش های دیگر نیز فعالیت بسیار محدود گزارش شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار